به گزارش افکارنیوز:حجتالاسلام والمسلمين ابوالحسن نواب در گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه در مورد آيين نوروز و مراسمهايي كه در اين ايام برگزار ميشود دو دسته مبحث داريم، افزود: يك دسته مباحث اعمال انحرافي است و يك دسته اعمال و رفتاري است كه اسلام با آنها مشكلي ندارد. مباحث انحرافي همچون چهارشنبه سوري و سيزده بدر و امثال آنهاست كه اسلام هيچ مناسبت و ارتباطي با آنها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی مباحثدر مورد آیین نوروز وجود دارد که در میان ادیان مختلف مرسوم بوده است که اسلام نیز آنها را تایید کرده است، مثلا موضوع دید و بازدید، صله ارحام و آشتی دادن میان انسان‌ها اعمالی هستند که اسلام آنها را تایید کرده و مبنای اسلامی نیز دارند و هر کس در هر آیینی این کار را انجام دهد از نظر اسلام مورد تایید است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: آیین‌های انحرافی همچون چهارشنبه سوری و سیزده بدر که نه خود اصالت دارند و نه در اسلام اصالتی برای آنها وجود دارد، مورد تایید دین اسلام نیست.

نواب با بیان این‌که یکسری از آداب و رسوم نوروز ریشه قرآنی و اسلامی دارد، افزود: آدابی همچون مسافرت، گردش، تفریح، شادی و دعا در لحظه تحویل سال اعمالی هستند که اسلام آنها را تایید می‌کند. حال اگر این کارها در عید و بدون معصیت باشد نه تنها مشکلی ندارد بلکه از دیدگاه اسلام مورد تاکید نیز قرار گرفته است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: اینکه برخی از خرافات را به اسلام نسبت دهیم و اصرار کنیم حتما اسلام نوروز را تایید کرده است درست نیست؛ چراکه دلیلی بر آن نداریم و تنها یک روایت وجود دارد که سند آن نیز مورد اختلاف‌نظر است.

وی با اشاره به اینکه در مورد برخی اعمال نوروز نیز اسلام موضعی ندارد، گفت: سنتی همچون سفره هفت‌سین موضوعی نیست که بگوییم اسلامی است یا ضداسلامی و چون مشکلی وجود ندارد از نظر اسلامی نیز موضع صریحی درباره آن اعلام نشده است.

نواب تصریح کرد: تمام آنچه در نوروز انجام می‌شود متوجه یکی از احکام خمسه یعنی حلال، حرام، مباح، مستحب و مکروه است. یعنی اعمالی همچون چهارشنبه سوری که موجب ضرر به خود شخص، دیگران، ایجاد رعب و وحشت و ضرر رساندن به طبیعت است، حرام است. برخی از کارها مثل آتش‌سوزی حتی در خارج شهر مکروه است و بعضی از سنت‌ها همچون سفره هفت‌سین حکمی برای آن وجود ندارد یعنی مباحند و بعضی از کارها همچون مسافرت، صله‌رحم، دعا خواندن مستحب است و بعضی از کارها همچون آشتی دادن میان مسلمین واجب است.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان مهمترین آرزو و بالاترین دعا را برای مسلمانان و تمامی انسان‌ها در لحظه تحویل سال آزادی آنها از قید و بند نفس، بندگی غیرخدا و طاغوت عنوان کرد.