ایران؛ چهل‌ویکمین واردکننده بزرگ دنیا

افكار نيوز - ايران با حجم واردات ۵۷ ميليارد دلاري در سال ۲۰۰۹ ميلادي بين ۲۰۰ كشور در رتبه ۴۱ دنيا، ۱۴ آسيا و سوم خاورميانه قرار گرفت.

بحثمدیریت واردات که اخیراً در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری مطرح شد، در کانون توجهات کارشناسی و رسانه ای قرار گرفته و مسئولات دولت و مجلس نیز اخیراً نشستهایی را برای جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت برگزار کردند.
بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه دولت امکان جلوگیری از واردات را ندارد و همین مساله موجب انتقاد برخی مسئولان دولتی شده است که تغییر این قانون در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته است.
به گزارش افکار به نقل از فارس، مقایسه ایران با دیگر کشورهای دنیا در امر واردات حاکی از این است که ایران یکی از بزرگترین بازار کالاهای مصرفی دیگر کشورها در دنیا به شمار می رود و به عنوان نمونه تنها در سال گذشته میلادی بیش از ۵۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که ضربه بزرگی به تولید داخل و اشتغال زده است.
بر اساس گزارش مرکز اطلاعات اقتصادی آمریکا، ایران در سال گذشته میلادی با واردات ۵۷ میلیارد دلاری در رتبه ۴۱ دنیا قرار گرفته است.
این گزارش حاکی است: بین ۲۰۰ کشور دنیا، ایالات متحده آمریکا با واردات ۱۵۶۳ میلیارد دلاری در سال گذشته عنوان بزرگترین واردکننده دنیا را به خود اختصاص داد و آلمان با واردات ۹۶۶ میلیارد دلاری و چین با واردات ۹۵۴ میلیارد دلاری در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش، رتبه های چهارم تا دهم واردات در سال گذشته به ترتیب به کشورهای فرانسه ۵۳۸ میلیارد دلار، ژاپن ۴۹۹ میلیارد دلار، انگلیس ۴۸۶ میلیارد دلار، ایتالیا ۴۱۰ میلیارد دلار، هلند ۳۶۹ میلیارد دلار، هنگ کنگ ۳۴۸ میلیارد دلار و کانادا ۳۲۷ میلیارد دلار اختصاص داشته است.
در حالی ایران با واردات ۵۷ میلیارد دلاری در رتبه ۴۱ قرار گرفت که فنلاند با واردات ۵۸ میلیارد دلاری در رتبه ۴۰ و قبل از ایران و عراق با واردات ۵۵ میلیارد دلاری در رتبه ۴۲ و پس از ایران قرار دارد.

* ایران چهاردهمین واردکننده بزرگ آسیا و سومین در خاورمیانه

ایران در سال گذشته پس از کشورهای چین، ژاپن، هنگ کنگ، کره جنوبی، هند، سنگاپور، تایوان، امارات، مالزی، تایلند، اندونزی، عربستان سعودی و ویتنام در رتبه چهاردهم واردات در آسیا قرار گرفت.
در منطقه خاورمیانه نیز ایران پس از امارات و عربستان، سومین واردکننده بزرگ منطقه به شمار می رود.