لنگر آمریکا در خاک عراق

به گزارش خبرنگار بينالملل "افكار" ، معاون رييس جمهور امريکا ميگويد واشنگتن قصد دارد حتي پس از عقبنشيني نظاميان امريکا از عراق همچنان در امور اين کشور دست داشته باشد.


وی در همایش کهنه‌سربازان امریکایی در ایندیانا در این باره افزود: " عقب‌نشینی شماری از نیروهایمان از عراق به این معنی نیست که این کشور را رها می‌کنیم. "

معاون رییس جمهور امریکا افزود: " در حقیقت، کاملا عکس این قضیه صادق است. "

آخرین گروه از نیروهای رزمی امریکایی پنج شنبه گذشته عراق را به مقصد پایگاه نظامی امریکا در کویت، ترک کردند.

با خروج این نیروها، شمار نظامیان امریکایی درعراق از ۹۰ هزار تن به ۵۰ هزار نفر کاهش یافت.

براساس پیمان امنیتی بین بغداد و واشنگتن، نیروهای باقی‌مانده امریکایی در عراق نیز باید تا پایان سال ۲۰۱۱ این کشور را ترک کنند.

یورش نظامی امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و به بهانه این که دولت صدام حسین دارای مقادیر کثیری از سلاح‌های کشتار جمعی است، با حمایت بسیاری از مقامات ارشد ایالات‌متحده، آغاز شد.

این در حالی است که بعدها، آن دسته از افرادی که مدعی بودند دولت عراق سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد، به بی‌اساس‌بودن ادعای خود اقرار کردند.

در همین حال، مردم بی‌گناه عراق اصلی‌ترین قربانیان خشونت، ناآرامی و درگیری‌های خونین در این کشور هستند و هر روز ده‌ها تن از آنان کشته یا زخمی می‌شوند.

گفتنی است بر اساس گزارش پرس تی‌وی، یکی از مرگبارترین این وقایع، کشتار غیرنظامیان عراقی از سوی نظامیان امریکا در سال ۲۰۰۴ در شهر فلوجه است که تعداد کثیری بر اثر استفاده از سلاح شیمیایی کشته و زخمی شدند.

یافته‌های یک بررسی پزشکی که به تازگی در عراق برگزار شده است بیانگر آن است که آثار منفی مواد رادیواکتیو مهمات امریکا بر افزایش بیماری سرطان در شهر فلوجه عراق بیش از هیروشیما و ناکازاکی بوده است.

/ ب +