خبر آنلاين نوشت: اواخر هفته پیش بود که بالاخره نامه نگاری های نژادحسینیان معاون اسبق امور بین الملل وزارت نفت در خصوص قرارداد گازی ایران و پاکستان که طی هفته های گذشته رسانه ها را به میز پرسش و پاسخ این مدیر سابق نفتی و وزارت نفت بدل کرده بود به کمیسیون انرژی مجلس کشیده شد.

نژادحسینیان که پس از امضای قرارداد گازی ایران و پاکستان با طرح ۷ سوال و ارسال آن به رسانه ها خواستار پاسخ وزارت نفت به این ابهامات شده بود پس از پاسخ روابط عمومی این وزارتخانه به رسانه ها با ارسال نامه ای دیگر تاکید داشت تنها دو سوال از ۷ سوال طرح شده از جانب وی از سوی وزارت نفت پاسخ داده شده است و همچنان ابهامات گذشته چون قیمت تعیین شده در این قرارداد به قوت خود باقی است.

این نامه نگاری ها بالاخره پای بهارستانی ها را به این موضوع که با شعار حمایت از منافع ملی طرح شده بود را باز کرد. کمیسیون انرژی نیز با دعوت همزمان از نژادحسینیان و میرکاظمی وزیر نفت به این کمیسیون خواستار توضیحات هر یک از این مدیران نفتی شد. شنیده ها حاکی از آن است که این مناظره میان این دو با برد میرکاظمی و متفاعد کردن نمایندگان کمیسیون انرژی همراه بوده است اما گفته می شود نژادحسینیان در تلاش است تا با ارسال نامه ای جدید اما این بار به مجلس از جزییاتی در خصوص این قرارداد پرده بردارد.

بر این اساس شنیده شده است تا آخر این هفته نامه جدید نژادحسینیان به کمیسیون انرژی مجلس ارسال خواهد شد که مضمون ان در خصوص قیمت درج شده در این قرارداد خواهدبود.

این در حالی است که ادیانی راد یک عضو کمیسیون انرژی مجلس که در این جلسه حضور داشته است تاکید دارد: به هیچ وجه این جلسه مناظره نبوده و تنها در یک روز یک مشاور این کمیسیون(نژادحسینیان) و وزیر نفت(میرکاظمی) برای توضیحات بیشتر در خصوص قرارداد گازی ایران و پاکستان در مجلس حضور یافته اند و توضیحاتی را در خصوص این قرارداد ارائه داده اند.

براساس اظهارات این نماینده مجلس، این جلسه بیش از یکساعت به طول انجامیده و میرکاظمی به نوعی برنده این میدان بوده است. البته وی در توضیح موفق بودن میرکاظمی در این جلسه تاکید کرد: آقای میرکاظمی به خوبی پاسخگوی سوالات بود و جزییات قرارداد به طور کامل برای نمایندگان کمیسیون انرژی تشریح شد و مشخص شد که ایرادات گرفته شده از سوی آقای نژادحسینیان کاملا پوچ و بی اساس بوده است.

وی این جلسه را بسیار عالی و جالب توصیف کرد و متذکر شد: این نشست به هیچ عنوان مناظره نبوده و گزارش های داده شده در این جلسه کاملا مشخص کرده که این قرارداد یکی از افتخارات کشور محسوب می شود.

ادیانی راد با انتقاد از نژادحسینیان و نامه نگاری های اخیر وی در خصوص قرارداد گازی ایران و پاکستان تاکید کرد: آقای نژادحسینیان اگر خیلی نگران منافع ملی ایران هستند باید در دولت گذشته و دوران مدیریت چپ ها بر کشور از امضای قرارداد کرسنت جلوگیری می کردند.

براساس اظهارات ادیانی در حال حاضر تمام نمایندگان کمیسیون انرژی از رقم توافق شده در قرارداد ایران و پاکستان باخبرند اما اعلام این رقم در رسانه ها و عمومی شدن آن جرم خواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس، رقم توافق شده در این قرارداد را باعثغرور ملی دانست و تاکید کرد: تنها می توانم در خصوص رقم تاکید شده در این قرارداد به این نکته اشاره کنم که رقم توافق شده در سطح خاورمیانه بی سابقه بوده است.

این در حالی است که گفته می شود میرکاظمی در این جلسه در خصوص قیمت توافق شده در این قرارداد تنها به این نکته اشاره داشته که رقم مورد توافق دو و سه برابر قیمت مورد بحثدر قرارداد قبلی بوده است که در صورت صحت ان قیمت گاز صادراتی به پاکستان به قیمت گاز صادراتی به ترکیه نزدیک است.

در عین حال گفته می شود پس از اتمام این جلسه برخی از نمایندگان کمیسیون انرژی در صحبت با نژادحسینیان تاکید کرده اند رقم تاکید شده از سوی میرکاظمی صحت ندارد و نامه تهیه شده از سوی نژادجسینیان نیز که قرار است به زودی به دست بهارستانی ها برسد بر همین اساس بنا گذاشته شده است.

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه ۱۳۹۳(۲۰۱۴ میلادی) سالانه ۷.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.

قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران پاراف شده بود.

پس از امضای این قرارداد ۲ سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و اسفند سال گذشته در ترکیه امضا شد.

همچنین ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد.

در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی خرداد ماه امسال در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسید.

سوال ها و پاسخ ها

معاون سابق امور بین الملل وزیر نفت در خرداماه امسال سوالات خود را در قالب ۷ سوال ۱ - چرا قرارداد در خارج ایران و چرا در سفارت فرانسه در اسلام آباد امضا شده است؟ ۲ - اگر این کار به دلیل عدم قبول قوانین ایران توسط پاکستان انجام گرفته؛ با مجوز چه کسی این درخواست مورد قبول ایران قرار گرفته است؟ ۳ - چرا شفاف عمل نکرده اند؟ ۴ - هر سال صدها قرارداد بین شرکتهای دولتی و غیر دولتی جمهوری اسلامی ایران با شرکت های خارجی امضا می شود. در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال در چند قرارداد قوانین جمهوری اسلامی حاکم نبوده است؟ ۵ - با قبول این شرط توسط مقامات وزارت نفت در آینده شرکتی پیدا می شود که قوانین جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد. ۶ - اگر بر تمام قراردادهای ایران با شرکت های خارجی؛ قوانین ایران حاکم نباشد و بر هر کدام از قراردادها؛ قانون یک یا دو کشور خاص حاکم شود چگونه می توان منافع ملی ایران را حفظ نمود؟ ۷ - آیا فروش گاز ایران در بازار بین المللی(با این همه مشتری که دارد) آنقدر سخت است که باید تن به این همه خفت داد؟ طرح کرد.

وزارت نفت در پاسخ به این سوالات نژادحسینیان را متهم به دروغگویی اظهارات وی را جرم قلمدادکرد. براساس پاسخ روابط عمومی وزارت نفت، ‌ادعای کذب مبنی بر امضای اسناد ضمانت‌نامه قرارداد فروش گاز ایران به پاکستان در محل سفارت فرانسه در اسلام‌آباد از لحاظ حقوقی یک اتهام بین و نوشتاری مجرمانه است زیرا، اولا - امضای اسناد ضمانت‌نامه قرارداد فروش گاز ایران به پاکستان در محل سفارت فرانسه در اسلام‌آباد تکذیب می‌شود.

همچنین برخلاف ادعای واهی مبنی بر عدم شفافیت، اسناد ضمانت‌نامه قرارداد در حضور رسانه‌های داخلی و خارجی امضا شده است، و با این اتهامات ناروا نمی‌توان به مقابله با دستاوردهای درخشان خدمتگزاران خدوم دولت رفت. زیرا این رویه در طول سالیان گذشته چه از سوی معاندان خارجی و چه از سوی ورشکستگان سیاسی داخلی، عدم کارآیی خود را نشان داده است. در عین حال انتظار از جنابعالی(نژادحسینیان) این است که اندکی به کارکرد گذشته خود در دوران تصدی مسئولیت در وزارت نفت در کنار بی‌توجهی و تسامح در کارکردهایی که اکنون مدعی آن شده‌اید، اندیشه کنید تا ده‌ها سوال بی‌پاسخ را بیابید.

پاسخ مجدد نژادحسینیان به پاسخ های وزارت نفت در قالب مستنداتی چون خبرهای درج شده در خبرگزاری فارس و مهر بود که بر امضای قرارداد گازی ایران و پاکستان در سفارت فرانسه تاکید داشت و در عین حال خواستار قضاوت عموم در این خصوص شده بود.

نژادحسینیان در نامه آخر خود تاکید داشته بود: وزارت نفت به جای پاسخ به همه سئوالات تنها درپاسخ به سئوال سوم و بخشی از سؤال اول که " چرا قرارداد در خارج ایران و چرا در سفارت فرانسه در اسلام آباد امضا شده است؟ " ضمن تکذیب خبر مذکور، محل برگزاری مراسم نهایی را وزارت انرژی پاکستان اعلام کرده و با جملاتی نامناسب اتهاماتی را مبنی بر جعل خبر به اینجانب نسبت داده است.

این در حالی است که به نظر می رسد این نامه نگاری ها همچنان ادامه داشته باشد و باید منتظر بود تا دید عکس العمل بهارستانی ها در خصوص نامه ای که بزودی قرار است برخی جزییات رااز سوی نژادحسینیان فاش کند چه خواهد بود.