به گزارش افکارنیوز، خدا خیر بدهد روان شناسانی را که بعد از کلی بررسی علت علاقه زنان به خرید کردن را دریافتند و اعلام کردند: «زنان با خرید کردن استرس و نگرانی را دور می ریزند و به آرامش می‌رسند.» حالا بخش زیادی از جامعه زنان غروب دلگیر روزهای جمعه شال و کلاه می‌کنند و برای خرید، رهسپار بازار می‌شوند. ما هم معتقدیم خرید کردن شور و نشاط زیادی ایجاد می‌کند اما باید مراقب باشید؛ زیرا این میل نه فقط بخش زیادی از سرمایه شما را می‌بلعد بلکه می‌تواند به صورت اعتیاد نیز در شما بروز پیدا کند.

بهار که می‌آید باید کلی خرید کرد. لباس‌های قدیمی را دور ریخت، از شر لباس‌های تیره زمستانی خلاص شد و سراغ لباس‌های خنک، نازک و روشن تابستانی رفت. همین فکر فشار زیادی را به اقتصاد خانواده خواهد آورد. اول این که لباس‌ها را نباید دور ریخت. کافی است آنها را مرتب کنید، داخل جعبه بگذارید و برای سال دیگر نگهشان دارید. البته خرید چند دست لباس طی یک فصل مشکلی نیست. در ادامه به شما می‌گوییم چطور و از کجا خرید کنید که با کمتر هزینه کردن بهترین جنس ها را از آن خود کنید.

دور فروشگاه‌های پرزرق و برق را خط بکشید

در قدم اول یادتان باشد هر فروشگاهی که ویترین شیک‌تری داشت، لباس بهتری ندارد. برخی از زنان برایشان خیلی مهم است که لباس خود را از کجا تهیه می‌کنند یعنی بیشتر از این که به فکر جنس، رنگ و مدل لباس باشند به برچسب(مارک) و مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنند توجه دارند و همین امر باعثمی‌شود کالایی را به خانه ببرند که چند برابر قیمت واقعی برایش پول پرداخت کرده‌اند. یکی از بهترین راه ها برای یک خرید ارزان‌تر منتظر «حراج» ماندن است. یادتان باشد با نزدیک شدن به پایان فصل بسیاری از مغازه‌ها اجناس خود را تا ۷۰ درصد ارزان‌تر در اختیار مشتری قرار می‌دهند. این فرصت طلایی را از دست ندهید و لباسی را که دوست دارید با یک سوم قیمت به خانه ببرید. البته در این جا به این نکته هم توجه داشته باشید که دایم بر در و دیوار مغازه واژه حراج دیده می‌شود پس ابتدا دقت کنید که واقعاً حراجی در کار باشد و یا قیمت‌ها در عمل فرقی با گذشته نداشته باشند.

برای خرید تمرکز نیاز است

برای شما حتماً پیش آمده است که بعد از خرید وقتی با کیسه های متعدد به خانه بر می‌گردید چیزهایی را میان خرید خود پیدا می‌کنید که فقط چون از آن خوشتان آمده است آنها را خریده‌اید و در واقع به آنها نیازی ندارید! کافی است قبل از این که وارد خیابان شوید اول فکر کنید چقدر پول می‌خواهید خرج کنید، چه چیزهایی را دوست دارید بخرید، چه چیزهایی را باید بخرید و برای خرید کردن اولویت بندی کنید. فرض کنید از یک بلوز خوشتان آمده است و پول خرید آن را هم دارید اما خیلی به آن نیاز ندارید؛ همان لحظه آن را تهیه نکنید. می‌توانید چند هفته ای صبر کنید و با تغییر فصل، بلوز مورد نظرتان را ارزان‌تر بخرید.

در قدم بعدی یادتان باشد به اندازه خرید کنید. زیاد خرید کردن به هیچ وجه هنر نیست یعنی همان مقداری خرید کنید که نیاز دارید نه بیشتر و نه کمتر. خیلی هم خودتان را درگیر بهترین کیفیت‌ها نکنید. درست است که خرید اجناس با کیفیت، اقتصادی و به صرفه است اما گاهی تومان مالی اجازه تهیه بهترین جنس را نمی‌دهد پس از کیفیت کالایی استفاده کنید که جیب شما اجازه خرید آن را می‌دهد. حتی می‌توانید به مراکز خریدی مراجعه کنید که با قیمت‌های مناسب‌تر کالاهای مورد نظرتان را ارایه می‌کنند. بازار های روز، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی از بازارچه های مرزی ارزان‌ترین کالاها را در اختیار شما می‌گذارند.

فضای مجازی را هم امتحان کنید

یک مثل معروفی هست که می‌گوید: «هر آنچه دیده بیند، دل کند یاد». اگر خرید کردن را بی اندازه دوست دارید و تا چشمتان به کالایی می‌خورد باید آن را به دست بیاورید بهتر است گاهی از درگاه های اینترنتی خرید کنید. در این مراکز شما باید بدانید واقعاً چه چیزی را نیاز دارید و سراغ همان بروید. فروشگاه های اینترنتی نیز کالاهای فراوان و متنوع را جلوی چشم شما نمایش نمی‌دهند و به این ترتیب یک راست چیزی را می‌خرید که باید بخرید و به آن نیاز دارید. در ضمن چون باید پول کالا را از طریق کارت عابربانک خود پرداخت کنید؛ در صورت خالی بودن این کارت مجبور می‌شوید دور خرید را خط بکشید. سرعت پایین اینترنت هم می‌تواند برای جلوگیری از افزایش حجم خرید به دادتان برسد.

خیلی هم سخت گیری جایز نیست

درست است که خیلی باید و نباید برای شما ردیف کردیم اما یادتان باشد خیلی هم سخت نگیرید و لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین زمان برای خرید ۵ روز اول هفته است. زیرا در این روزها هم مغازه ها خلوت‌تر هستند و هم خیابان‌ها؛ در غیر این صورت طی دو روز پایانی هفته که مصادف با تعطیلات است، در شلوغی خیابان‌ها دچار تأخیر و در همهمه داخل مغازه‌ها فرسوده می‌شوید. همچنین در ساعات نخست صبح و در بخش‌های اولیه روز به مغازه بروید و این توصیه هم به خاطر برنخوردن به شلوغی‌هاست ضمن این که در این زمان فروشنده توان بیشتری برای پاسخگویی به شما دارد. قبل از اقدام به خرید یک فهرست مشخص برای خودتان انتخاب و طبق آن عمل کنید. اگر به حراجی می‌روید یادتان باشد لازم نیست همه اجناس حراجی را بخرید پس سر فرصت دست به انتخاب بزنید.

سراغ نیازتان بروید

مدام با خودتان تکرار کنید که چه چیزهایی نیاز دارید. کم نیستند زنانی که برای خرید ۱۰ بار سر تا ته یک فروشگاه را بالا و پایین می‌روند و همه کالاها را بررسی می‌کنند و این بدان خاطر است که دقیقاً نمی‌دانند که چه می‌خواهند. سعی کنید به تنهایی به خرید نروید، همراه بودن یک دوست باعثمی‌شود مشورت بیشتر و بهتری را با رفیق خود صورت دهید و به دنبال آن خریدهای مناسب‌تری داشته باشید. در نهایت مواظب سارقان و جیب برها باشید که در فروشگاه‌ها نیز فراوان هستند. آنان در مغازه ها پا به پای شما می‌آیند و سعی دارند که در یک فرصت از غفلت شما استفاده کنند. قسمتی از پولتان را به جای حمل در ساک و کیف، در جیب خودتان بگذارید. از این طریق فرد سارق نمی‌تواند به سرعت و آزادانه به همه پول شما دسترسی یابد.

معتاد نشده باشید؟

همه این باید و نباید های خرید را به خاطر خودتان قطار کردیم. شاید باید این نکته را اول می‌گفتیم که زنان زیادی به هیچ عنوان نمی‌توانند خرید نکنند. باور کنید این افراد با چنان ولعی برای خرید گرفتار هستند که از آن با عنوان اعتیاد به خرید یاد می‌کنند. این ولع گریبانگیر افرادی می‌شود که بیش از حد خرید می‌کنند. این بیماری مدت‌هاست که گریبان کشورهای مختلف را گرفته است و در برخی از جوامع کمپ‌هایی برای ترک آن نیز دایر کرده‌اند! از جمله مشخصات این معتادان داشتن کمدها و قفسه‌های مملو از لباس و وسایل غیر ضروری است که بیشتر آنها بیش از یک بار هم مصرف نشده‌اند. اصلاً نگران نباشید. این بیماری درمان هم دارد. البته چون پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، قبل از ابتلا به این بیماری خود را محک بزنید، مثلاً می توانید به مراکز خرید بروید و دست خالی بازگردید. روش دیگر این است که هر چیزی را می‌خرید یادداشت کنید؛ و اما … تنها راه درمان این احساس این است: هنگامی که با تمایل مقاومت ناپذیر خرید کردن مواجه شدید، خود را با فعالیتی نظیر قدم زدن بدون همراه بردن کیف پول یا یک فعالیت دیگر مشغول کنید تا این تمایل شدید بگذرد. به جای اینکه تمام وقت خود را به خرید کردن اختصاص دهید می‌توانید به کارهای خیر داوطلبانه، گذراندن وقت بیشتر با خانواده، تحصیل و مطالعه کتاب‌هایی عالی بپردازید. ورزش کنیدو اهداف دیگری را که در زندگی داشته‌اید به سرانجام برسانید. به خصوص یافتن روش‌هایی برای یاری رساندن به دیگران می‌تواند بسیار رضایت بخش باشد.

در آخر یادتان باشد در این اوضاع اقتصادی بهتر است برای رفع استرس و ناراحتیها کمی بیشتر به فکر جیب مرد خانه باشید و خیلی درآمد همسر خود را خرج خریدهای گاهی غیرضروری نکنید.