اختصاص ۷ میلیارد ریال به بازسازی ۴ سد در تهران

به گزارشافکارنیوز، خسرو ارتقایی گفت: بیش از ۵۰ درصد از چاه های طرح انتقال آب از جنوب تهران به رباط کریم به طور مداوم در مدار بهره برداری است. طرح انتقال آب از میدان محمدیه به رباط کریم شامل ۱۱۹ حلقه چاه، ۳۲ کیلومتر خطوط جمع ­آوری آب، ۱۲ کیلومتر تونل و ۲۸ کیلومتر کانال روباز است که بیش از ۵۰ درصد این چاه ها به طور مداوم در مدار بهره برداری قرار دارد.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: تامین آب کشاورزی بالغ بر ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از چاه های واقع در جنوب تهران و انتقال آن به دشت های اسلام شهر، شهریار و رباط کریم، به منظور تامین آب کشاورزی ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی دشت های مذکور از اهداف اصلی طرح است.

وی با اشاره به این­که چاه های مذکور سالیانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب کشاورزی مورد نیاز اراضی تحت پوشش ۴ شهرستان اسلامشهر، شهریار، بهارستان و رباط کریم را تامین می­ کند افزود: نظر به لزوم تامین به موقع آب کشاورزی این اراضی، انجام تعمیرات دوره ­ای و رفع مشکلات پیش آمده در هر یک از اجزای طرح و تاسیسات مربوط به آن ضروری است.

ارتقایی گفت: از آنجا که چاه های طرح به صورت خوشه ای توسط خطوط جمع ­آوری آب استحصال شده و به تونل اصلی انتقال آب متصل می شود احتمال بروز نشت آب در هر یک از خطوط منجر به خارج شدن تعدادی از چاه ها از مدار بهره برداری شده که باید نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام لازم صورت پذیرد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران تصریح کرد: به همین منظور از محل اعتبارات طرح مرمت و بازسازی در هر سال مبالغی جهت رفع نشتی­ های احتمالی اختصاص می یابد و تلاش بر این است تا در روند بهره­ برداری وقفه ایجاد نشده و آب کشاورزی اراضی تحت پوشش به صورت مطمئن و پایدار جهت استفاده کشاورزان تامین شود.

ارتقایی گفت: طرح مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در دست بهره برداری یکی از طرح های مهم و کلیدی شرکت است که با توجه به عمر بالای تاسیسات در دست بهره برداری از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. وی وظیفه خطیر این طرح را در مرمت و بازسازی سدهای امیرکبیر، لتیان، لار و طالقان و شبکه­ های آبیاری و زهکشی ورامین، کرج و کردان به منظور بهره برداری بهینه و پایدار آنها بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در سال جاری به دلیل کاهش اعتبارات طرح­ های عمرانی، اعتبار این طرح نیز کاهش یافت و با وجود اعلام نیاز ۵۰ میلیارد ریالی برای پروژه های پیش­ بینی شده در سال ۹۱، تاکنون با حدود ۲۰ درصد از این اعتبارات در قالب موافقتنامه طرح تصویب و ابلاغ شده است.

وی تخصیص اعتبار طرح را حدود ۲۳ درصد و معادل دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس پیگیری های به عمل آمده ۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به طرح مرمت و بازسازی اختصاص داده شده که موافقتنامه مربوطه در حال مبادله با استانداری تهران است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: مرمت و بازسازی ایستگاه های حفاظت کاتدیک خط انتقال آب طالقان به آبگیر بیلقان و اجرای عملیات میکروژئودزی سدهای امیركبیر و لار و اجرای عملیات رفع نشت چاه های انتقال آب جنوب تهران از پروژه های اولویت دار شرکت آب منطقه ای تهران در سال جاری بوده که در دست اقدام است.