ارتقاء بزرگترین بمب سنگرشکن جهان برای استفاده علیه سایت فردو

به گزارش افکارنیوز، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت: براساس خبرهای منتشر شده، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) بزرگترین بمب " ضد استحکامات " موجود را دوباره طراحی کرده است.

هدف از این اقدام پیشرفته سازی آن برای امکان نابودی تاسیسات هسته ای دارای استحکامات دفاعی بالاتر ایران است.

این بمب ۳۰ هزار پوند معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. چنین بمب هایی برای نابودی اهدافی در عمق زمین و دارای استحکامات دفاعی بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

وال استریت ژورنال افزود: مقامات واشنگتن معتقدند اهمیت پیشرفته سازی این بمب در اقناع اسرائیل به قدرت آمریکا در منع ایران از دست یابی به بمب اتمی در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک است.

اهمیت دوم این موضوع، انتقال این پیام به اسرائیل است که به تنهایی نمی تواند از پس چنین ماموریتی بر بیاید.

این روزنامه اضافه کرد: مقامات آمریکایی تلاش می کنند توانمندی ها و قدرت کشورشان را ثابت کنند. آنها به تازگی در دیدار با مقامات نظامی و غیرنظامی اسرائیلی، فیلم بسیار محرمانه ای از نسخه قبلی بمب پخش و توضیحات دارای تغییرات جدید ارائه کرده اند. در این فیلم، بمب از ارتفاع مورد نظر پرتاب و مورد آزمایش قرار می گیرد.

این مطالب را شماری از دیپلمات های آمریکایی حاضر در این دیدار بیان کرده اند که هویت آنها بیان نشده است.

تغییرات انجام شده بر روی این بمب با هدف رفع نگرانی واشنگتن و تل آویو درباره این گزینه است که نمی توان با استفاده از حمله هوایی، تاسیسات هسته ای فردو ایران را نابود کرد.

تاسیسات فردو یکی از دو سایت غنی سازی اورانیوم ایران است که در عمق مناطق کوهستانی نزدیکی شهر قم قرار دارد. این تاسیسات به داشتن ساختار دفاعی طبیعی در برابر حملات خارجی مشهور است.

این روزنامه آمریکایی می نویسد اعتقاد بر این است که نابودی تاسیسات فردو با استفاده از تسلیحات متعارف اگر نگوییم غیرممکن است حتما سخت خواهد بود. همچنین رفع این نگرانی آمریکا قطعا موضع کشورهای غربی را در مذاکرات هسته ای با ایران تقویت خواهد کرد.

مقامات آمریکایی همچنین گفته اند که معتقدند افزایش قدرت این کشور در بخش بمب های ضداستحکامات، احتمال حمله نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران را در سال جاری میلادی یا سال آینده کاهش می دهد. این به آن معنی است که دولت آمریکا از زمان بیشتری برای پیگیری تلاش های دیپلماتیک علیه برنامه هسته ای ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، برخوردار خواهد بود.