سربازان قرن پانزدهم معاویه بار دیگر حجر بن عدی را به شهادت رساندند

به گزارش افکارنیوز، آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به حادثه تلخ نبش قبر حجر بن عدی توسط تروریست های تکفیری در سوریه گفت: جنایتی که گروهک تکفیری النصره در نبش قبر حجر بن عدی کندی یکی از اصحاب وفادار پیامبر(ص) و از یاران خاص مولا علی(ع) انجام داد در زمره جنایات تاریخی تکفیری ها است.

وی افزود: این جنایتکاران ابتدا ضریح حجر را تخریب و سپس قبر شریف این صحابی بزرگوار را نبش کردند و جسد مطهر حجر بن عدی که به شهادت ناظران این حادثه هنوز پس از قرن ها سالم بود را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

امام جمعه موقت تهران با طرح این سوال که حجر کیست گفت: حجر از زمره کسانی است که از سنین جوانی به همراه برادرش به پیامبر(ص) ایمان آوردند و این صحابی بزرگ به شهادت عالمان اهل سنت مردی زاهد، غیروابسته به دنیا، دارای نماز و زهد فراوان، شجاع و معروف به عبادت و مستجاب الدعوه بود.

آیت الله خاتمی افزود: اما آن چه در تاریخ به عنوان افتخارات ایشان ثبت است این که از یاران فدایی امیرالمومنین(ع) بود و در غربت مولا به ایشان می گفت " علی جان ما همواره همراهت هستیم " و در سه جنگ جمل، صفین و نهروان که امیرالمومنین(ع) داشت وی حاضر و از فرماندهان رکاب مولا(ع) بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از شهادت علی(ع) حجر از یاران خاص امام حسن(ع) شد و در قصه نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) بسیار آزرده خاطر شد که چرا امام را به این روز انداختند. وفاداری حجر به امام حسن(ع) تا حدی بود که امام به او فرمود " اگر در میان یارانم چند نفر مثل شما را داشتم زیر بار این نرمش نمی رفتم "

امام جمعه موقت تهران گفت: این مرد بزرگ در سال ۵۱ هجری در مرج عذرا به شهادت رسید که نحوه شهادت وی هم شنیدنی است. حجر قبل از شهادت به سربازان معاویه گفت " اجازه بدهید نماز بخوانم " و دو رکعت نماز بسیار مختصری خواند و به سفیران مرگ خود گفت " اگر نبود که شما تهمت می زدید که حجر نمازش را از ترس مرگ به درازا داد نمازم را طولانی می کردم اما بدانید که من از شهادت در راه خدا نمی ترسم "

آیت الله خاتمی گفت: امروز ۱۳۸۳ سال قمری از شهادت این فرمانده رکاب امیرالمومنین(ع) به دست سربازان معاویه می گذرد و امروز بار دیگر این شهید بزرگوار را سربازان قرن پانزدهم معاویه به شهادت رساندند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: جبهه تکفیری النصره که از آن دست جنایتکارانی هستند که از کشتن انسان ها لذت می برند پس از این جنایت بیانیه ای دادند که در آن گفته اند آن کسی که به نام حجر بن عدی شناخته می شود خارج از اصول شریعت و سنت بود و از سوی فرقه رافضه به معبودی تبدیل شده بود و برای او معابد و مساجد زیادی ساخته بودند.

آیت الله خاتمی در این خصوص تصریح کرد: در همین یک جمله، اولاً اهانت به صحابی پیامبر مکرم(ص) وجود دارد و باید به این افراد گفت شما که شعارتان احترام به صحابه است و ما شیعیان را به این جرم ناکرده(توهین به صحابه) متهم می کنید، به چه عنوان یکی از صحابی بزرگوار پیامبر(ص) را به خروج از اصول شریعت متهم می کنید.

امام جمعه موقت تهران افزود: دروغ دیگری که در این بیانیه مطرح کردند این است که ما شیعیان ایشان را به یک معبود تبدیل کردیم که باید در پاسخ گفت چرا دروغ می گویید؟ شیعه هیچ گاه مزار بزرگان خود را معبود نمی داند. ما شیعیان این عزیزان را بندگان صالح خدا می دانیم و به دلیل همین کیفیت بندگی خداوند است که آنها را تکریم می کنیم.

آیت الله خاتمی گفت: جهان اسلام باید بداند که این جریان ماهیت ضد اسلامی دارد و جریانی استه که متاسفانه بیشترین نقش را در تخریب چهره اسلام در میان جهانیان داشته است.

این استاد حوزه علمیه در توصیه به مسلمانان گفت: به نظر می رسد که اهل تسنن ایران و جهان اسلام باید یکپارچه در برابر این جریان موضع بگیرند و این جریان تکفیری را جریان شرک آلود بنامند. این انتظار به خصوص از برادران اهل سنت کشورمان که مانند شیعیان برای صحابی خوب نبی اکرم(ص) احترام غائلند بیش از دیگران می رود.

آیت الله خاتمی گفت: متاسفانه برخی از برادران اهل سنت این تصور غلط برایشان ایجاد شده که ما شیعیان به صحابه احترام نمی گذاریم. شیعه هرگز بزرگانی مثل حجر بن عدی، سلمان فارسی و ابوذر غفاری و … را تکفیر نمی کند بلکه نهایت ارادت خود را به این گل های تاریخ نثار می کند.

امام جمعه موقت تهران افزود: وزارت خارجه ما هم باید در این رابطه ورود کرده و موضع گیری شفاف و قاطعی داشته باشد و مانند مسئولان سیاسی بلند پایه برخی از کشورهای همسایه به صراحت این جنایت را محکوم کند.

آیت الله خاتمی گفت: نکته دیگری که در این باره باید به آن توجه کرد این است که همه این جنایت ها و اهانت ها، نبش قبر صحابی مکرم پیامبر(ص)، قتل ها، مظلوم کشی ها و ناامنی ها در سوریه را باید ناشی از رفتار جنایتکاران اصلی دنیا دانست. در ردیف اول جنایتکاران عالم آمریکا، رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا و انگلستان هستند که این تروریست های تکفیری را برخلاف همه شعارهای پر زرق و برق خود حمایت می کنند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: آن چه باید برای انسان های آزاده دنیا مشخص و معلوم باشد این است که شعارهای حقوق بشر غرب دروغ دهان پر کنی بیش نیست و این زورمداران خود تروریست پرور هستند.