به گزارش افکارنیوز، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت، اسرائیل موافق است که صلح با فلسطینی‌ها امری ضروری است.

در این کنفرانس خبری در خصوص نشست روز پنج‌شنبه میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز صحبت شد.

ونترل در خصوص اینکه آیا لیونی دیدگاه خود را در خصوص اصلاح طرح صلح عربی اعلام کرده یا خیر گفت: اینکه اسرائیل در خصوص این مساله چه نظری دارد کاملا واضح و مشخص است و آنها به صورت عمومی اعلام کرده‌اند که اسرائیل در تمامی سطوح به صلح با فلسطینی‌ها نیازمند است.

جان کری و تزیپی لیونی روز پنج‌شنبه در واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده و در خصوص روند صلح با فلسطینی‌ها و دیگر تحولات منطقه‌ای به‌ویژه در خصوص سوریه با یکدیگر مذاکره کردند.

پیشتر اتحادیه عرب با تبادل اراضی به صورت محدود میان فلسطین و رژیم صهیونیستی موافقت کرده بود؛ مساله‌ای که اعراب از زمان اشغال فلسطین تاکنون با آن مخالف بودند. این در واقع عقب‌نشینی اتحادیه عرب از طرح‌های پیشین صلح در خاورمیانه محسوب می‌شود.

شیخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز پس از آنکه به همراه گروهی از مقامات عربی برای مذاکره در خصوص چگونگی افزایش صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها با جان کری دیدار کردند، این پیشنهاد را از سوی اتحادیه عرب اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، این وزارتخانه از مزایایی که طرح صلح عربی می‌تواند برای اسرائیل به همراه داشته باشد، استقبال می‌کند.

وی افزود: در حل و فصل نهایی اینکه اسرائیل توانسته با تمامی اعضای اتحادیه عرب به صلح دست یابد، یک تحول بسیار مثبت محسوب می‌شود.

عقب‌نشینی اخیر اتحادیه عرب در پرونده صلح اسرائیل - فلسطین با محکومیت حماس و استقبال رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شد.

وزرای اتحادیه عرب که اخیرا به واشنگتن سفر کرده‌ بودند در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا عقب‌نشینی آشکاری در مقابل اسرائیل از خود نشان داد و اعلام کردند که این اتحادیه با تبادل اراضی فلسطینی با اسرائیل موافق است؛ مسئله‌ای که اعراب از زمان اشغال فلسطین با آن مخالف بودند.

این اقدام با واکنش فوری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) مواجه شد و این جنبش با صدور بیانیه‌ای از اظهارات اخیر مقامات اتحادیه عرب به شدت ابراز نگرانی کرد.

حماس در این بیانیه آورده است: امیدوار بودیم که هیات وزارتی اتحادیه عرب در واشنگتن به آمریکا فشار بیاورد تا اسرائیل را وادار به توقف شهرک‌سازی‌ها کند اما شاهد مساله‌ دیگری بودیم.

در این بیانیه حماس بار دیگر از اتحادیه عرب خواست تا به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن فعالیت‌های خصمانه خود علیه فلسطینی‌ها فشار بیاورد و تاکید شده است: تجربه طولانی، تعامل فلسطینی‌ها با دشمن صهیونیستی نشان داده که آنها تنها به دنبال فرصتی هستند تا بیش از پیش حقوق ملت فلسطین را از بین ببرند.

حماس تاکید کرد: اشغالگران جز تسلیم شدن کامل ملت فلسطین چیزی نمیخواهند و تنها به دنبال خرید وقت برای تحقق اهداف خود هستند.