سفر همزمان محمود عباس و بنیامین نتانیاهو به چین

به گزارشافکارنیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که چین تلاش دارد تا در منطقه‌ای که نفوذ دیپلماتیکش محدود است، نقش خود را تقویت کند.

سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به چین نخستین سفر یک مقام این رژیم به چین از زمان سفر ایهود اولمرت به این کشور در سال ۲۰۰۷ است.

قرار است سفر نتانیاهو به چین متمرکز بر امور تجاری باشد. نتانیاهو روز دوشنبه وارد شهر شانگهای میشود و در این شهر با رهبران تجاری چین دیدار خواهد کرد و سپس عازم پکن خواهد شد تا با رهبران چین مذاکره کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز یکشنبه وارد پکن خواهد شد.

مشخص نیست که آیا محمود عباس و بنیامین نتانیاهو در چین یکدیگر را دیدار خواهند کرد یا خیر.

وزارت امور خارجه چین اظهار کرد که این کشور در صورتی که رهبران فلسطین و اسرائیل تمایل به دیدار در چین داشته باشند، کمک‌های لازم را ارائه خواهد داد.

چین معمولا در دیپلماسی خاورمیانه نقش کم رنگی داشته است اما متمایل است تا نقش خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی صحنه سیاست بین‌الملل به رخ بکشد.

سفر نتانیاهو و عباس به چین حدود یک ماه پس از آن انجام می‌شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمود عباس به بحثدر خصوص احیای مذاکرات صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداختند.

پکن چند دهه است که روابط نزدیکی با فلسطینی‌ها دارد. این کشور در سال‌های اخیر همچنین روابط خوبی را نیز با رژیم صهیونیستی به ویژه در حوزه دفاعی داشته است.

محمود عباس روز جمعه در مصاحبه‌ای به خبرگزاری شینهوا عنوان کرد که وی اجازه خواهد داد تا رهبران چین موانعی را که در حال حاضر ریشه در مذاکرات فلسطینی‌ها با اسرائیل دارند، بشناسند.

محمود عباس تاکید کرد: این بسیار خوب است که نتانیاهو نیز به چین سفر می‌کند زیرا این موقعیت خوبی است که چین صحبت‌های هر دوی ما را گوش دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان ساخت که وی از رهبران چین خواهد خواست تا از روابطش با تل‌آویو استفاده کند تا موانعی را که بر سر راه اقتصاد فلسطین قرار دارد، از میان بردارد.

مقامات رژیم صهیونیستی میگویند که نتانیاهو قرار است با چین چندین توافقنامه دو جانبه در حوزههای نظیر کشاورزی و آب طی سفر پنج روزه خود امضا کند که هدف آن تقویت تجارت دو جانبه با چین که ارزش آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است، خواهد بود.