فتح‌الله‌زاده: امیدوارم پرسپولیس قهرمان شود

به گزارش افکارنیوز،علی فتح‌الله‌زاده درباره دیدار فردای(یکشنبه) تیمش برابر فولاد، نقل و انتقالات باشگاه استقلال، بودجه فصل آینده این باشگاه و تصمیمش برای جذب یک بازیکن نامدار اروپایی سخن گفت.

گفت‌وگوی زیر را با فتح‌الله‌زاده در ادامه می‌خوانید:

* از بازی فردا شروع کنیم. استقلال با پیروزی برابر فولاد می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود.

- بازی فردا بسیار مهم است چون می‌خواهیم قهرمانی‌مان را در اهواز ثبت کنیم. ما در خوزستان هواداران خونگرمی داریم که خیلی استقلالی هستند و ما را تنها نمی‌گذارند. ضمن این که اگر قهرمانی‌مان را در اهواز ثبت کنیم، بازی آخرمان در تهران تشریفاتی می‌شود و می‌توانیم جشن خوبی برگزار کنیم.

* پرواز تیم شما به اهواز هم گویا تاخیر داشته است؟

- بله. متاسفانه این پرواز سه ساعت تاخیر داشت و این مساله مطمئنا بازیکنان را اذیت می‌کند.

* نکند که این تاخیر بیشتر شود و مجبور شوید با اتوبوس به اهواز بروید!

- فعلا که این سه ساعت تاخیر، دست گرمی است ولی خدا نکند که مجبور شود با اتوبوس برویم، چون راه خیلی طولانی است.

* بازی شما و فولاد هم که از شبکه سه پخش نمی‌شود، در این باره نظری ندارید؟

- یک سایت به اشتباه اعلام کرده بود که بازی در شبکه ورزش پخش می‌شود، اما این بازی قرار است از شبکه دو پخش شود. همیشه این طور بوده که بازی‌های لیگ خیلی مهم‌تر از جام حذفی است و این دو اصلا قابل قیاس نیستند، ولی این تصمیمی است که صدا و سیما گرفته و به هر حال شبکه دو هم یک شبکه سراسری است.

* فصل دوازدهم لیگ برتر رو به پایان است و از هم اکنون بسیاری از باشگاه‌ها به دنبال جذب بازیکنان جدید هستند. شما فعالیت‌تان را از کی شروع می‌کنید؟

- تیم ما تقریبا کامل است. در مرحله اول هدف ما این خواهد بود که بازیکنان فعلی را حفظ کنیم و اگر بتوانیم دو یا سه بازیکن جوان را به تیم اضافه کنیم، ‌ دیگر کامل خواهیم بود. پس از پایان لیگ برتر با قلعه‌نویی فهرست بازیکنان را بررسی می‌کنیم و البته این کار منوط به این است که هیات مدیره باشگاه وضعیت بودجه فصل آینده را مشخص کند.

* گفته بودید که اگر وضعیت بودجه مشخص نشود در استقلال نمی‌مانید.

- بله. در جلسه قبلی گفته بودم که اگر بودجه و منابع مالی باشگاه مشخص نباشد کارمان خیلی سخت می‌شود. نمی‌خواهم از مسئولیت فرار کنم، اما بار سنگین روحی – روانی که این فصل تحمل کرده‌ام، در سال بعد قابل تحمل نخواهد بود. به همین دلیل امسال روی بودجه خیلی حساسم و اگر ذره‌ای احساس کنم که می‌خواهند اذیتمان کنند یک لحظه هم نمی‌مانم. امسال حتی سلامتی‌ام به خطر افتاد، چون ۴۰ نفر در باشگاه بودند که پولشان را می‌خواستند و حق هم داشتند، چون رقبای ما پول خوبی از دولت گرفته بودند. ضمن این که بازیکنان ما امسال خیلی هم قوی ظاهر شدند و در آسیا نتایج خوبی گرفتند.

* رقم بودجه پیشنهادی شما به هیات مدیره باشگاه چقدر بوده است؟

- من به آنها گفته‌ام که بودجه سپاهان و پرسپولیس هر چقدر که بود ۲۰ درصد زیر آن را به ما بدهند. البته فکر نمی‌کنم هیچ مدیری جرات زدن چنین حرفی را داشته باشد.

* یعنی هیچ رقمی به هیات مدیره نگفته‌اید؟

- چرا! به هیات مدیره گفته‌ام که ایده‌آل ما بودجه ریالی ۱۶ میلیارد تومانی و بودجه ارزی یک و نیم میلیون دلاری است.

* این فصل قرارداد چند بازیکنانتان تمام می‌شود؟

- قرارداد ۱۳ یا ۱۴ بازیکن ما این فصل تمام می‌شود، ولی این مساله اصلا مهم نیست. دو سال پیش هم که تیم را تحویل گرفتم، تنها پنج روز مانده بود که فصل نقل و انتقالات تمام شود. در آن زمان همه بازیکنان خوب را تیم‌های دیگر گرفته بودند ولی با این حال تیم خوبی بستیم که با یک امتیاز اختلاف نایب قهرمان شد. حالا که زمان خیلی زیادی داریم.

* گفته شده برخی از بازیکنانتان پیشنهادهای خوبی از باشگاه‌های دیگر داشتند. از جمله نکونام که خودش گفته است که از چند باشگاه اماراتی پیشنهاد دارد. نظر شما چیست؟

- طبیعی است که تیم‌ها به بازیکنان خوب پیشنهاد بدهند. من با این مساله مشکلی ندارم و نیروی خود را برای حفظ بازیکنانم خرج می‌کنم.

* شایعه شده باشگاه پرسپولیس با مهدی رحمتی وارد مذاکره شده است. شما این مساله را تایید می‌کنید؟

- من هم شنیده‌ام که این مذاکره صورت گرفته اما ما باید آنقدر قوی باشیم که بتوانیم بازیکنمان را حفظ کنیم. البته اگر بشود با آقای رویانیان هم صحبت می‌کنم که در صورت توافق طرفین استقلال و پرسپولیس از یکدیگر بازیکن نگیریم چون این مساله به سود هر دو تیم است.

* فکر نمی‌کنید توافق دو باشگاه برای جذب نکردن بازیکن از یکدیگر غیر حرفه‌ای باشد؟

- بحثحرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای نیست. هر چند توافق دو باشگاه برای این منظور خیلی هم حرفه‌ای است. به هر حال مردم این دو تیم را دوست دارند و اگر بازیکنی از تیم آنها به تیم رقیب برود، غصه می‌خورند و دچار لطمه روحی می‌شوند. کجای دنیا این‌گونه است. این مساله به قانون جدیدی نیاز دارد که ما آن را ابداع کردیم. امسال هم اگر این توافق صورت بگیرد که خوب است وگرنه پرسپولیسی‌ها از ما بازیکن می‌گیرند و ما هم از آنها.

* این حرف شما این معنی را می‌دهد که باشگاه استقلال هم تمایلی به جذب بازیکنان پرسپولیس دارد. این طور نیست؟

- قطعا پرسپولیس هم بازیکنانی دارد که به درد ما می خورند. تصمیم ما این است که با آنها توافق کنیم که بازیکنان یکدیگر را جذب نکنیم چون این مساله به نفع هر دو تیم است و ان‌شاءالله پرسپولیس هم سال بعد در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود و به بازیکنانش نیاز خواهد داشت.

* با این حرف پرسپولیس را پیشاپیش قهرمان جام حذفی کردید!

- قهرمانشان نکردم، اما معتقدم که پرسپولیس می‌تواند سپاهان را شکست دهد و قهرمان جام حذفی شود.

* قبلا گفته بودید که دوست دارید در فینال جام حذفی حاضر باشید، اما حالا که بازی تیم خودتان با فینال جام حذفی همزمان شده به نظر نمی‌رسد موفق به این کار شوید.

- دوست داشتم که بازی‌های ما همزمان نمی‌شد و می توانستم با حضور در ورزشگاه آزادی در بازی خداحافظی مهدوی کیا از وی تجلیل کنم. او بازیکن ملی ما بوده و همین جا از تریبون ایسنا استفاده می‌کنم و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم او در مرحله بعدی فعالیت حرفه‌ای‌اش در مربیگری موفق باشد.

* از استقلال دور نشویم. به نظر می‌رسد اختلاف رحمتی و نکونام کم‌کم برطرف شده و این دو بازیکن با هم آشتی کرده‌اند. درست است؟

- مشکل خاصی بین این دو نبود. به هر حال در فوتبال اختلاف نظرهایی پیش می‌آید. اما اگر دقت کرده باشید رحمتی زمانی که به قول معروف با نکونام آشتی هم نبود به خاطر او با بازیکنان حریف درگیر شد و کارت زرد گرفت.

* مذاکره قلعه‌نویی و العین امارات، شایعه‌ای است که این روزها مطرح شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

- من از این که یک مربی ایرانی بتواند کارش را در خارج از کشور ادامه دهد خوشحال می‌شوم، اما قلعه‌نویی یک فصل دیگر با ما قرارداد دارد. البته با مذاکره مشکلی نداریم، چون مذاکره چیز بدی نیست. اشکالی ندارد که شرایط تیم‌های دیگر را بدانیم.

* یعنی شما نگران نیستید که سرمربی تیم‌تان از کارش کناره‌گیری کند؟

- نگران نیستم. چون از اماراتی‌ها خیلی سریع‌ترم و خیلی راحت‌تر می‌توانم قلعه‌نویی را مجاب کنم!

* پس از بازی استقلال و الهلال مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان از میزبانی استقلال و اتفاقات روی داده در آن بازی به AFC شکایت کردند. علی کفاشیان گفته است که به این دلیل از عربستانی‌ها عذرخواهی کرده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

- در جایی خواندم که کفاشیان گفته که عذرخواهی نکرده است. به نظر من هم ما نباید از عربستانی‌ها عذرخواهی کنیم چون با آنها کاری نداشته‌ایم. ما می‌توانیم از AFC به خاطر انفجار چند ترقه عذرخواهی کنیم، اما اگر عربستانی‌ها در انگشت نگاری تیم‌شان اعتراض دارند و این کار را بد می‌دانند، چرا خودشان از ما انگشت نگاری کردند؟ به نظرم عربستانی‌ها مساله را بیهوده شلوغ کرده‌اند.

* در جایی گفته بودید که شایعه حضور قلعه‌نویی در تیم ملی باعثایجاد حاشیه شده است. این حرف را تایید می‌کنید؟

- طبیعی است که وقتی به یک مدیر می‌گویید مربی تیمش کاندیدای حضور در تیم ملی است از این مساله استقبال می‌کند اما فکر می‌کنم شایعه حضور قلعه‌نویی در تیم ملی با منظور حاشیه سازی مطرح شده بود. گویا افرادی که این شایعه را مطرح کرده‌اند، احساس می‌کردند که کارلوس کی‌روش نمی‌تواند نتیجه‌ بگیرد و با این کار می‌خواستند شریک جرمی پیدا کنند و بگویند که چنین بحثی باعثبه هم خوردن تمرکز تیم ملی شده است. ضمن این که حضور قلعه‌نویی در مقطع فعلی در تیم ملی فایده‌ای ندارد، چون تیم در حال حذف شدن است. اگر راست می‌گویند وقتی تکلیف تیم ملی در سه بازی آینده روشن شد آن وقت به سراغ قلعه‌نویی بیایند.

* این هفته‌ فوتبال ایران شاهد یک اتفاق خوب بود. علی پروین به عنوان یکی از اسطوره‌های فوتبال آسیا به نمایندگی از همایون بهزادی و علی جباری در اجلاس AFC نشان ستاره طلایی را دریافت کرد.

- پروین یکی از فوتبالیست‌ها و مربیان خوب فوتبال ایران بوده که هم استقلالی‌ها و هم پرسپولیسی‌ها او را دوست دارند. همایون بهزادی و علی جباری هم همین وضعیت را دارند و به هر سه این عزیزان تبریک می گویم، چون آنها باعثافتخار فوتبال ما هستند.

* تیم‌های محبوب شما هم که به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کردند!

-(با خنده) بله! به هر دو تیم مشاوره‌هایی داده‌ام که چهار تا چهار تا گل بزنند و حالا مانده‌ام که در فینال چه کار کنم. فکر کنم مجبور شویم قهرمان را با شیر یا خط انداختن مشخص کنیم!

* شاید بهتر است که به هیچ کدام مشاوره ندهید.

- بله! بهتر است این کار را کنم تا معلوم شود خودشان چقدر توانایی دارند. اما فکر می‌کنم دورتموند می‌تواند بایرن‌ را شکست دهد.

* شما هنوز هم برای جذب شواین اشتیاگر مصمم هستید؟!

-(با خنده) چاره‌ای نیست. تیمش که در فینال ببازد بدون تیم می‌ماند و ما باید از او دلجویی کنیم.

* از شوخی گذشته شما واقعا قصد دارید بازیکن بزرگی را به استقلال بیاورید؟

- بله! در این رابطه مذاکراتی با چند باشگاه اروپایی داشته‌ام، اما از آنها نامی نمی‌برم تا حاشیه‌های عجیب و غریب پیش نیاید. اگر به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسیم یا در بازی نیمه نهایی یک بازیکن بزرگ در سطح شواین اشتیاگر به صورت قرضی می گیریم اما نمی‌توانیم چنین بازیکنانی را به طور قطع جذب کنیم، چون خیلی گران قیمت هستند.

* در پایان اگر سخنی با هواداران تیمتان دارید بفرمایید.

- از هوادارانمان که در طول فصل از ما حمایت کردند تشکر میکنم و از دوستداران استقلال در خوزستان تقاضا میکنم که در بازی فردا ما را همراهی کنند تا در کنار آنها قهرمانی را جشن بگیریم.