به گزارشافکارنیوز،«ایران قدرت برتر آسیاست» این جمله ای است که مدتهاست کمتر کارشناسی به آن اعتقاد دارد. آن کارشناسانی هم که تا مدت ها پیش به این جمله کلیشه ای اعتقاد داشتند بعد از نتایج اخیر تیم ملی و نمایندگان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به جرگه منتقدان پیوسته اند.

بعد از اینکه مدتی از نتایج تیم ملی در بازی های مقدماتی جام جهانی گذشت و مثل همیشه سرنوشت ایران برای صعود به اما و اگر کشیده شد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم این تراژدی را تکمیل کردند.

از سه و نیم سهمیه ای که ایران در این بازی ها داشت فقط یک تیم یعنی استقلال توانست به مرحله بعد راه پیدا کند. این آمار نه تنها به تنهایی آمار خوبی نیست بلکه در مقایسه با کشورهایی مانند عربستان و قطر ناامیدکننده است.

در جدول زیر مشخص شده است که هر کشور چند نماینده در مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا دارد. ایران در این جدول بعد از عربستان و قطر در رده سوم در میان پنج تیم قرار دارد. البته این در حالی است که از دو نماینده ازبکستان یک نماینده در غرب بازی می کند و یک نماینده در شرق. تیم پاختاکور که نماینده غرب آسیا بود حذف شد و بنیادکار از شرق آسیا به مرحله بعد صعود کرد.

اگر هر دو نماینده ازبکستان از غرب آسیا حساب می شدند ایران یک رتبه در جدول سقوط می کردو در میان ۵ تیم چهارم می شد. این آمار، عملکرد مطلوبی برای نمایندگان ایران نیست. صبای قم در همان مرحله پلی آف حذف شد و اصلا جواز حضور در بازی ها را به دست نیاورد.

سپاهان هم که امید اول ایران برای صعود حتی به مرحله های بالاتر بود خیلی زود همه را ناامید کرد و تراکتورسازی هم به خاطر حاشیه ها و بی تجربگی این تیم در آسیا نتوانست موفق باشد.

تنها شانس ایران این بود که استقلال بهترین عملکردش را در این چند سال اخیر در آسیا داشت و توانست برای فوتبال ایران آبروداری کند. نتایجی که تیم های ایرانی در ۶ بازی خود در مرحله مقدماتی به دست آورده اند به شرح زیر است: