هدفمندی یارانه‌ها را ادامه می‌دهم

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا عارف در جمع خبرنگاران این استان در بجنورد افزود: در صورتی که رییس‌جمهور شوم، مبارزه با فسادهای اقتصادی بویژه مبارزه با دانه درشت‌ها یکی از اولویت‌های برنامه کاری من خواهد بود.

وی درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار کرد: نحوه پرداخت یارانه‌ها یکی از دغدغه‌های دولت بعد از تشکیل انقلاب اسلامی بوده است که یکی از اقدامات خوب دولت دهم، شهامت اجرای این طرح بوده است. البته اجرای این قانون با اشکال مواجه بود و باید ۳۰ درصد از درآمدهای آزاد شده سهم صنعت می‌شد و همچنین عرضه و تقاضا به هم نمی‌خورد اما این امر انجام نشد، تولید مشکل پیدا کرد و عرضه و تقاضا متعادل نشد.

عارف با بیان اینکه " فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بطور کامل انجام نشده است "، افزود: یکی از برنامه‌های اجرایی در صورت رییس‌جمهور شدن، اجرای کامل فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت سهم بخش صنعت و سپس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست که توجه به بخش‌های زیربنایی، صنعت، تامین اجتماعی و جهت‌گیری به سوی اقشار آسیب‌پذیر را شامل می‌شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از دیگر برنامه‌های خود را محرومیت‌زدایی از نوار مرزی بیان کرد و گفت: نوار مرزی دارای اقوام مختلفی است که کل نوار مرزی تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری باید محرومیت‌زدایی شود و بحثپیشرفت آن مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از گویش‌ها و زبان‌های محلی از بین رفته اند که تقویت گویش و زبان‌های محلی نیز از برنامه‌های اصلی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به بالا رفتن آمار طلاق در کشور مدعی شد: در حال حاضر بیشترین عامل طلاق به علت وجود مشکلات اقتصادی و مشکل اشتغال است. متاسفانه ۳۰ درصد از طلاق‌ها طی پنج سال اول زندگی است که به علت مشکلات اقتصادی اتفاق می‌افتد. وجود مشکلات اقتصادی و اشتغال سبب شده است تا سن ازدواج در کشور افزایش یابد یا اینکه جوانان تمایلی به انجام ازدواج ندارند.

عارف افزود: حل مشکلات اقتصادی، تامین مسکن و توجه به بحران‌های اجتماعی از جمله اقداماتی است که در صورت رییس‌جمهور شدن در راستای حل آنها اقدام خواهم کرد.

معاون اول دولت هشتم همچنین درباره موضوع سیاست خارجی و مذاکره با ۱ + ۵ اظهار کرد: مذاکرات ۱ + ۵ بحثفنی است که غرب می‌خواهد از وجود پیشرفت انرژی هسته‌ای در کشور ممانعت کند. استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق تمام کشورها و ایران است. اولویت‌های ما پنج - شش فن‌آوری برتر از جمله بحثهسته‌ای است تا کشور به شأنی که دارد برسد.

وی با بیان اینکه " تاجایی که امکان داشته است اعتمادسازی کرده‌ایم و موضعمان در طول مذاکرات کاملا روشن بوده و آمادگی همکاری را نیز داشته‌ایم "، تصریح کرد: احساس من این است که تعدادی از کشورهای غربی سیاست نمدمال کردن را طی می‌کنند به علت اینکه فکر می‌کنند با توجه به فشارهایی که اکنون بر روی کشور است، ما نسبت به این حق کوتاه خواهیم آمد. باید این پرونده بسته شود و اگر غرب بخواهد تحمیل کند، ما نیز آمادگی داریم تا ایستادگی کنیم.

عارف در پایان از برخی جابجاییها در عرصههای مدیریتی کشور انتقاد کرد و با بیان این اعتقاد که "متاسفانه یکی از مشکلات اخیر کشور بیثباتی پستهای مدیریتی است"، گفت: طی هشت سال اخیر استان خراسان شمالی شش استاندار را به خود دیده است که امیدواریم در دولت آینده شاهد یک مدیریت با ثبات باشیم. این استان دارای نخبگان بسیاری است که در سایر شهرها همچون مشهد و تهران زندگی میکنند و امیدوار هستیم فضا به شکلی فراهم شود که نخبگان به این استان بازگردند و پستها را در دست بگیرند.