چند درصد از بیکاران، مدرک لیسانس دارند؟!

به گزارش افکارنیوز، سحرخیز در مراسم تجلیل از معلمان کشوری و استانی در زنجان، ابراز کرد: دولت دهم طلایی‎ترین دوره برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بود و تحول بنیادین در آموزش و پرورش آغاز شده است، لذا مفتخریم که آموزش و پرورش این دوران طلایی را پشت سر گذاشت و در ساخت و ساز مدارس با دقت و شتاب بیشتر پیش رفت که با دو دهه قبل از خود برابری می‎کند و در زمینه جذب نیروی انسانی نیز بسیار فعال و بی‎سابقه بود.

وی افزود: از این پس هم قدم آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین است و قرار نیست ایران بعد از این بی‎برنامه حرکت کند و با ارایه این نقشه راه، آموزش و پرورش از اجرای طرح‎های سلیقه‎ای مصون می‌شود. سند تحول بنیادین مبتنی بر واقعیت تنظیم شده است که نمونه بارز آن ایجاد دانشگاه فرهنگیان است. قبلاً یک دانشگاه بی‏رمق تربیت معلم در سال‎های اولیه انقلاب فعالیت می‌‎کرد که بعد از مدتی تعطیل شد، ولی دانشجویانی که در دانشگاه‎های دیگر تربیت می‌شدند باب میل آموزش و پرورش نبودند، ولی هم‎اکنون با افتتاح دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه ۲۵ هزار دانشجو پذیرش کرد و زبده‎ترین افراد در آن پذیرفته شدند.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری معتقدند که جوانان امروز چیزی کم‎تر از جوانان دفاع‌مقدس ندارند و همه در حال ساختن ایران هستند، ولی با این وجود طبق آمارهای اعلام شده ۷۶ درصد از بیکاران کشور، مدرک لیسانس و بالاتر دارند، ولی دارای مهارت نیستند، لذا تنها راه شکستن بن‌بست بیکاری، توسعه فنی و حرفه‎ای است که بر مبنای آن سال گذشته ۱۷۰۰ هنرستان فنی و حرفه‎ای به مجموعه اضافه شد و در پی آن باید به فکر اصلاح قوانین استخدام و عدم ترویج مدرک‎گرایی بود و یک نگاه اساسی به موضوع هدایت تحصیلی داشت که در چند سال اخیر مراکز استعدادهای درخشان دو برابر شد و ۱۶۲۰ مدرسه نمونه دولتی در ۴۵۰ منطقه آموزشی وجود دارد.

وی اظهار کرد: معتقدیم تحول بنیادین در آموزش و پرورش زمانی اتفاق میافتد که شأن معلم حفظ شود، لذا باید معلمان را به روز کرد و اندیشه را در آنها افزایش داد. همچنین فرصت مطالعاتی برای معلم در نظر گرفته شود و برای انجام این مهم در آینده نزدیک سند رتبهبندی معلمان ابلاغ خواهد شد. تعلیم و تربیت فقط کار آموزش و پرورش نیست، بلکه باید آموزش و پرورش با حوزههای علمیه و دستگاههای دیگر دست به دست هم بدهند تا تعلیم و تربیت را به کنش و حرکت وادار کنند، زیرا یادگیری فقط در کلاس درس اتفاق نمیافتد و همه جا محل یادگیری است.