تنها راه مقابله با فساد اداری از دید ابوترابی

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی عصر شنبه در دیدار با طلاب و علمای حوزه علیمه مدرسه النبی بندرعباس با بیان اینکه انبیا الهی به معنای واقعی مبشر بوده اند، بیان داشت: بر اساس آموزه‌های قرآن پیامبران اسلام نه تنها با سخن بلکه در زندگی و سلوک اجتماعی مبشر و منذر بوده‌اند و رفتار آنها جامعه را امیدوار به رحمت خدای متعال کرده است.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به اینکه انبیاء الهی بیم و امید را در بالاترین سطح مورد توجه قرار می داده‌اند افزود: بنابراین انبیاء الهی در سخت‌ترین شرایط زندگی هیچگاه از یاد خدا غافل نشده‌اند. روحانیون و همه‌ی کسانی که در صدد ادامه‌ی راه آنها هستند، باید به سلاح تحصیل دانش و تهذیب نفس مجهز شوند.

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا با بیان اینکه قرآن انذار و تبشیر را کنار هم قرار داده است، اظهار داشت: انبیاء برای سامان دادن به حکومت و نظام سیاسی مأموریت یافته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه‌ی پیامبران در نظام سیاسی رفع اختلاف و حفظ وحدت بوده است، اضافه کرد: این دقیقا راهی است که ما باید در جامعه بپیماییم و در واقع آنجا که معارف قرآن پیاده شود، بالاترین سطح وحدت ایجاد می‌شود.

عضو جامعه‌ی روحانیت مبارز وحدت شکنی را حاصل هوای نفس دانست و گفت: تأکید بر وحدت شیعیان و اهل تسنن از آموزه‌های اسلام است.

وی با تأکید بر حفظ وحدت در جامعه یادآور شد: بنده معتقدم رشد علمی. اخلاقی و فکر در جامعه‌ی اسلامی در گرو تقویت علمی و اخلاقی و استحکام حوزه‌های علمیه است زیرا انقلاب اسلامی ایران از دل این نهاد جوشیده است.

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: بر این باور هستم رشد علمی، اخلاقی و فکری در جامعه اسلامی در گرو استحکام و اقتدار حوزه های علمیه است و کوچکترین بی توجهی و کمترین درنگ در این حوزه آسیب های فرهنگی و اجتماعی را در جامعه در پی خواهد داشت که در فضای کنونی بسیاری از این آسیبها نشات گرفته از بی توجهی به حوزه های علمیه است.

به گفته وی، رشد و توسعه کشور، رشد علمی و فرهنگی، ارتقا سرمایه های اجتماعی و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به قطب اقتدار سیاسی و تبدیل شدن به نماد قدرت دفاعی در منطقه از دستاوردهای مدیریت دینی و مبتنی بر اخلاق و عقلانیت است.

وی معتقد است: اگر اسلام مبتی بر آموزه ها و اصول دینی در جامعه توسط دولتمردان پیدا شود قطعا در جامعه فقر دیده نمی شود در نظام دینی و اسلامی نه فقر است نه ناآرامی. امنیت و رفاه دستاورد یک نظام اسلامی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سئوالی در مورد مشخصات جریان انحرافی بیان داشت: جریان انحراف کاملا شفاف و برای همه شناخته شده است.

وی در خصوص سئوالی که وضعیت کنونی ایران چگونه است و نیازمند چه تحرکات سیاسی است، عنوان کرد: در سیاست خارجی نیازمند به استقامت، ایستادگی بر اصول و تلاش مبتنی بر علم برای برون رفت از تنگناها و جلوگیری از شکل گیری کمترین اجماع بر علیه جمهوری اسلامی و دفاع از منافع ملی با ایستادگی بر اصول و مبانی هستیم. همچنین تقویت ارکان اقتدار سیاسی و اقتصادی از ضروریات تغییر فضای کنونی است.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار سیاسی با ارتقا وحدت ملی بدست می آید، اضافه کرد: وحدت ملی و انسام اسلامی کشورهای اسلامی باید در عالی ترین سطح قرار بگیرد که این راهبرد در سال ۱۳۸۶ توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح شد. لذا بایستی با تحکیم اقتدار سیاسی و تحیکم اقتدار اقتصادی گفتمان ایستادگی و مقاومت با الهام از واقعیت گرایی و آرمانگرایی و در عین حال که واقعیتها را می بینیم را با جدیت دنبال کنیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در مورد سئوال اینکه آیا جریان انحرافی کاندیدای مورد نظر را در انتخابات شرکت می دهد، تصریح کرد: اجازه بدهید بعد از اعلام نظرنهایی شورای نگهبان در این مورد نظر بدهیم. علی القائده دغدغه این موضوع را دارند.

وی در مورد اجماع ائتلاف اکثریت اصولگرایان افزود: اجماع کامل بستگی به این دارد با چه عرصه ای از انتخابات روبرو باشیم. اگر یک عرصه رقابت سختی بین اضلاع مختلف سیاسی باشد طبیعتا راه رسیدن به اجماع هموار می شود. اگر هم سطح رقابت متفاوت باشد تحلیل دیگری ارائه خواهیم داد.

حجت الاسلام ابوترابی در مورد حضورش در عرصه انتخابات اعلام کرد: بر این اعتقاد هستم که دستگاه اجرایی به ویژه رئیس این دستگاه باید گفتمان نظام را گفتمان خود قرار دهد و بدون کمترین زاویه ای آن را اجرا کند. تجربه بنده در چهار دوره مجلس و ۳۰ سال حضور در انقلاب و حضور در جریانات انقلابی معتقدم باستی دستگاه اجرایی کشور که بیشترین اختیار، توان و ظرفیت که در اختیار دارد و در مقایسه با سایر نهادها یک ظرفیت استثنایی است گفتمانش همان گفتمان نظام باشد.

وی اظهارداشت: هم در عرصه سیاست داخلی و خارجی هم عرصه فرهنگی که دغدغه مردم و ماست این گفتمان ها یکی باشد و مردم شاهد این زوایه در سالهای اخیر بوده اند. در عرصه اقتاد و عرصه مدیریت باید یک گفتمان حاکم باشد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: بر این اعتقادم امروز و هر روز نیازمند وحدت، تعامل و همراهی حداکثری قوا با یکدیگر هستیم. بدون این وحدت به هدف نمی رسیم. مقام عظم رهبری خطاب به دولت فرمودند: " بدون هماهنگی با قوای دیگر نمی توانید کار را از پیش ببرید ". رهبری این هماهنگی و تعامل را یکی از نیازهای امروز و فردا می داند.

به گفته وی، این اعتقاد را دارم می توانم عالیترین طرح از وحدت و تعامل میان قوای سه گانه را در زیر چتر رهبری نظام سامان بدهم و با یک وحدت میان قوا و احترام به خرد جمعی و نخبگان قدمهای بزرگی را برداریم.

ابوترابی تاکید کرد: نباید هیچ تصمیمی بدون پشتوانه کارشناسی، علم، اعتماد به خرد جمعی و مشاوره با نخبگان و اهل نظر در مسائل کلیدی و حیاطی کلان و خرد اتخاذ کرد. باید به سیاست قطعی دستگاه اجرایی کشور مبدل شود زیرا نقش آن را در کارائی نظام بی بدیل می دانم.

وی اخلاق و تقوا را عین برون رفت از تنگناها دانست و با اشاره به نامه حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر افزود: در انتهای این نامه حضرت امام علی(ع) پس از تبعین اهداف و وظایف بر تقوا و اخلاق در حکومت داری تاکید کرده اند.

نائب رئیس مجلس بی انظباطی مالی، کسری بودجه، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، افزایش بی رویه هزینه های جاری و بزرگ شدن حجم دولت، عدم واسپاری امور تصدی گیری به بخش غیر دولتی، اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای حاصل از نفت را از دلایل تورم و افزایش هزینه های مردم عنوان کرد و تصریح کرد: هر کدام از این موارد می توان با مدیریت حل کرد. چند سال در بودجه سالانه گفته ایم که بانک مرکزی نباید دارایی های خارجی آن افزایش پیدا کند ولی مجددا پول پر قدرت به بازار تزریق می شود و تورم افزایش یافت..

وی با تاکید بر رشد نقدینگی بیان داشت: نقدینگی در سال ۱۳۸۴ معادل ۹۲ هزار میلیارد تومان بود اما در سال ۹۱ با افزایش چهار برابری به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. اما متاسفانه این نقدینگی به سمت تولید هدایت نشد و با رکود تورمی روبرو شدیم.

وی اظهارداشت: با سیاست گذاری درست بانک مرکزی می توان بستر هدایت منابع شبکه بانکی را به سمت تولید هموار کرد. با سیاستگذاری درست در بودجه سال ۹۳ وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش خواهد یافت و میزان منابع ارزی که باید به سمت صندوق توسعه ملی واریز شود را افزایش می دهد و این صندوق را به عنوان موتور اقتصاد ملی تبدیل کرد نه نفت را برای درآمد جاری کشور هزینه کرد. بیکاری جوانان دستاورد همین موضوع است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اقتصاد امروز دنیا مبتنی بر اقتصاد علمی است، افزود: متاسفانه اقصتاد ما هنوز مبتنی بر اقتصضاد چند قرن قبل یعی منابع طبیعی نفت و گاز است.

وی در ادامه با بیان این فرمایش مقام معظم رهبری که " مراقب باشید حرکت، اظهارنظر و حرف انتصاب به یک جریان، به یک باند، به یک گروه را پیش نیاورید که اگر این ظور شود هوای نفس تقریب انطکاک ناپذیر است، هوای نفس گروهی هم مثل هوای نفس شخصی است " گفت: اینکه می گویم باید مدیریت کشور بر اساس گفتمان نظام باید منظورم این بود. اگر در چارچوب و بر اساس شاخص ها حرکت کنیم دغدغه مردم و دوستان بر طرف می شود.

وی با تاکید بر اجرای دقیق قانون خدمات اداری افزود: دولت باید عهده دار وظایف حاکمیتی باشد و وظایف غیرحاکمیتی باید به اهلش سپرده شود.

حجت الاسلام ابوترابی با اظهار اینکه متناسب شدن حجم دولت با وظایف حاکمیتی یعنی کاهش بروکراسی بیان داشت: فضای کسب و کار فعلی کشور شرایط خوبی ندارد و از میان ۱۶۵ یا ۱۸۵ کشور در رتبه ۱۴۵ قرار داریم و این موضوع موجب پویایی و حرکت اقتصاد نمی شود.

وی در مورد مبارزه با فساد اداری و بانکی گفت: یکی از کلید واژه های مبارزه با فساد شایسته سالاری است. هر قدر افراد شایسته، افراد پاک دست، اعتقاد به مبارزه با فساد، معتقد به عدالت به هر میزان در مسئولیت های کلیدی، میانه و خرد قرار بگیرد یک قدم بزرگ در جهت مبارزه با فساد برداشته ایم که بلافاصله هم موثر خواهد بود.

این کاندیدای احتمالی مجلس خاطرنشان کرد: متناسب شدن حجم دولت با وظایف حاکمیتی هم می تواند در کاهش فساد تاثیرگذار باشد. هر چه بدنه دولت بزرگ و دخالت بیشتر باشد فساد افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اصلاح سیستم شبکه بانکی عنوان کرد: گماردن افراد سالم و متدین، کارآمد، باتجربه، عاقل و معتقد به گفتمان نظام در سیستمهای کلیدی شبکه بانکی از مهمترین راههای مبارزه با فساد بانکی است.