این برکناری ناگهانی بازار شایعات را در شهر گلزن کرشن حسابی داغ کرده اما کلمنس تونیس رییس هیات مدیره باشگاه درباره علت اصلی اخراج ماگات گفت:"ما از چندین هفته قبل می خواستیم این کار را انجام دهیم چون معتقدیم تخلفات مالی از سوی مربی در ترانسفرهای اخیر صورت گرفته و دلایل قوی هم برای این موضوع داریم و به موقع به اطلاع هواداران می رسانیم. اما چون درحال حاضر مراحل قانونی کار طی می شود ، از بیان جزییات معذوریم .تصمیم اخیر ربطی به نتایج تیم نداشت و ما در حالی که تیم شرایط خیلی بدتری در جدول بوندس لیگا داشت از ماگات حمایت کرده بودیم . ما بررسی های دقیق مالی داشتیم و به حقایقی رسیدیم که نباید می رسیدیم . "

علاوه بر این، شایعات دیگری هم بین هواداران شنیده می شود. به گفته منابع مطلع دررختکن شالکه در هفته های اخیر تیم عملا به دو دسته تقسیم شده بود و تعدادی از بازیکنان تحت عنوان شورای تیم به ریاست مانوئل نویر تاکتیکهای ماگات را قبول نداشتند و مخالفت صریح شان را به گوش تونیس رسانده بودند.

همچنین گفته میشود ماگات تاییدیه شورای ناظر باشگاه به ترانسفرها را برای انتقال برخی از بازیکنان اخذ نکرده بودو با توجه به جایگاهی که در هیات مدیره داشته به شکل مستقل در این زمینه عمل کرد .طبق قانون باشگاه باید برای تمامی ترانسفرها امضای اعضای هیات مدیره باشد اما گویا ماگات با استفاده از نفوذش هیات مدیره را برای برخی انتقالها دور زده و به شکل سرخود عمل کرده است.