۶ اشتباه جالب و رایج درباره کمردرد!

به گزارش افکارنیوز، کمر درد می تواند به دلایل مختلفی بروز کند، اما شش اشتباه جالب و بزرگه در رابطه با کمردرد وجود دارد.

* می‌گویند اولین و بهترین درمان کمردرد، استراحت مطلق برای مدتی طولانی است:

برخلاف این عقیده که قبلا بین پزشکان و بیماران رواج داشت، این روزها بیشتر پزشکان معتقدند که استراحت مطلق، بویژه برای طولانی ‌مدت، کار درستی نیست و داشتن فعالیت‌های سبک، روند بهبود کمردرد را تسریع می‌کند. البته یک دوره کوتاه استراحت غالبا مفید است، ولی استراحت مطلق، آن هم برای مدتی طولانی، ضررش بیشتر از فایده است.

* می‌گویند آخرین و موثرترین درمان کمردرد، ‌جراحی است:

جراحی، آخرین درمان است، ولی موثرترین نیست. در واقع، هیچ روش جراحی موثری برای درمان کمر دردهای ناشی از مشکلات عضلات و بافت‌های نرم وجود ندارد و جراحی معمولا برای مشکلاتی مانند فتق دیسک بین‌مهره‌ای و اسپوندیلوز استفاده می‌شود؛ آن هم به عنوان آخرین انتخاب. با این همه، اگر شما دردی شدید و مداوم دارید که به هیچ درمانی جواب نمی‌دهد یا در اثر فشار بر نخاع و ریشه ‌های عصبی دچار ضعف عضلانی پیش‌رونده یا اختلالات عصبی نظیر عدم کنترل ادرار و مدفوع شده‌اید، ممکن است جراحی برایتان سودمند باشد.

*خیلی‌ها فکر می‌کنند بهترین تشک برای آنها که کمردرد دارند، تشک نرم است:

اگر دچار کمردرد هستید، بهتر است از تشک‌های نسبتا سفت استفاده کنید و البته خوابیدن روی سطوح خیلی سفت نیز توصیه نمی‌شود.

* بعضی‌ها توصیه می‌کنند، اگر می‌خواهید فشار کمتری به کمرتان وارد شود، روی شکم بخوابید:

خوابیدن به شکم اصلا برای کمر مناسب نیست. بهترین حالت خوابیدن برای آنها که کمر درد دارند، خوابیدن به پهلو و خوابیدن به پشت است. بهتر است به پهلو بخوابید و پاهایتان را اندکی به سمت شکم جمع کنید و بالشی را هم میان زانوهایتان قرار دهید؛ و اگر تمایل دارید که به پشت بخوابید، بهتر است پایتان را کمی بالاتر از سطح بدنتان(مثلا روی یک بالش یا صندلی) قرار دهید یا این‌که بالشی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا قوس طبیعی کمرتان حفظ شود.

* بعضی‌ها خیال می‌کنند کمردرد بیماری سالمندان است:

کمردرد سن و سال نمی‌شناسد و ۷۰ درصد آدم‌ها در طول زندگی‌شان لااقل یک بار کمردرد می‌گیرند. ضمن این‌که بعضی مطالعات نشان می‌دهد که حتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نوجوانان ۱۵ تا ۱۶ ساله نیز از کمردرد رنج می‌برند. شیوه نامناسب نشستن و خوابیدن، ورزش‌های نامناسب، کم ‌تحرکی‌های طولانی و استفاده از کوله‌پشتی‌هایی که وزنشان از ۱۵ درصد وزن بدن بیشتر باشد، از شایع‌ترین علت کمر درد نوجوانان به حساب می‌آید.

* می‌گویند بیشتر کمر دردها ناشی از مشکلات دیسک، مهره‌ها و نخاع است:

در بیشتر موارد،كمردرد هیچ ربطی به مهرهها و دیسك و نخاع ندارد و علت آن صرفا كشیدگی عضلات و رباطهای پشت است.عامل این كشیدگی هم چیزی نیست جز بلند كردن اجسام سنگین،بلند كردن نادرست اجسام،حركت ناگهانی در ناحیه كمر،نشستن یا خوابیدن نادرست و موارد مشابه.