تخم‌مرغ‌های مازاد در انتظار تامین اعتبار ذخیره‌سازی

به گزارشافکارنیوز، پرورش مرغ تخم‌گذار که سالانه حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد امسال را هم با چالش‌هایی از مخالفت برای افزایش قیمت خرید تضمینی تا مشکل در تامین نقدینگی ۳۳ میلیارد تومانی ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد، آغاز کرد که به گفته کارشناسان برای جلوگیری از تکرار نوسانات قیمت سال گذشته باید هرچه سریع‌تر این مشکلات برطرف شوند.

از آنجاکه بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید تخم‌مرغ به نهاده‌های مورد نیاز مرغداران بر می‌گردد، تامین به موقع نهاده ارزان قیمت از جمله درخواست‌های تولیدکنندگان است تا بتوانند ضمن در نظر گرفتن حاشیه‌ی سد مطمئن‌، تولید را با خیال راحت‌ری ادامه دهند.

مرغداران معتقدند کاهش مصرف و قیمت تخم‌مرغ از اواخر سال گذشته تا کنون، انگیزه آن‌ها را برای عمل به وعده‌هایشان که همان تولید ۹۵۰ هزار تن تخم‌مرغ و صادرات ۱۵۰ هزا تنی مازاد آن است، کاهش می‌دهد.

امسال یکی از مصوبات نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار، تامین نقدینگی ۳۳ میلیارد تومانی بود تا ماهانه ۱۰ هزار تن مازاد مصرف تخم‌مرغ ذخیره‌ و بازار تنظیم شود اما داستان تامین این نقدینگی، تعیین منبع و بانک عامل همچنان ادامه دارد و تخم‌مرغ‌های مازاد برای ذخیره‌سازی در انتظار اعتبار هستند.

گرچه متولیان صنعت مرغ تخم‌گذار در بخش دولتی و خصوصی در تلاش برای تامین این نقدینگی هستند اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و آن‌ها معتقدند این نقدینگی هر چه سریع‌تر باید تامین شود.

یکی دیگر از راهکارها برای کنترل بهتر قیمت تخممرغ در بازار، صادرات این فرآورده پروتئینی است که البته در سال گذشته حدود ۳۰ هزار تن از این محصول به کشورهایی مانند افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و کویت صادر شد اما امسال هنوز تخممرغ ایرانی به بازاری فراتر از ایران نداشته است.