به گزارش افکارنیوز، «دکتر میرحامد حسین میری» تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان و منطقه با اشاره به وضعیت درونی طالبان اظهار داشت: بدلیل مسائل راهبردی از مدتها قبل مقام‌های آمریکایی و افغان، تلاش کردند تا میان طالبان چندگانگی بوجود بیاورند که طالبان تند رو، میانه رو از این دست تقسیمات است.

وی افزود: آن‌ها تلاش دارند به نحوی در مورد بحران افغانستان راه حلی پیدا کنند. بنابراین قصد دارند گاهی از طریق اختلاف در بین طالبان یا تطیمع و گاهی با چراغ سبز نشان دادن در عرصه‌های سیاسی و موارد دیگر به اهداف خود دست یابند.

میرحامد حسین میری با اشاره به اینکه در عرصه سیاست دوست و دشمن دائمی وجود ندارد، ادامه داد: تنها امری که در سیاست حائز اهمیت است، منافع دائمی است و آمریکا از هر طریقی که بتواند بر مشکلات پیروز شود، اقدام خواهد کرد.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع پیشین آمریکا، سال ۲۰۰۱ هنگام حمله به افغانستان در پاسخ به سوال خبرنگاری به صراحت عنوان کرد که افغانستان باتلاق انواع حشره‌های موزی شده است که حتی ما در کاخ سفید بخاطر آنها خواب خوش نداریم؛ بنابراین ما این حشرات را از بین می‌بریم. اما با گذشت ۱۲ سال هنوز افکار عمومی جهان، بخصوص مردم افغانستان شاهد هستند که آمریکا نتوانسته شعار خود را تحقق بخشد.

وی خاطر نشان کرد: شعاری که توسط آمریکا اعلام شد با برنامه‌هایی که انجام گرفت، بسیار تفاوت داشت. مردم افغانستان در گام نخست از این وضعیت استقبال کردند زیرا گمان می‌‌‌کردند از شر تروریست‌ها رها می‌شوند اما اکنون نه تنها این باتلاق از بین نرفته بلکه شعاع این باتلاق گسترده تر شده و فراتر از افغانستان، منطقه و حتی به خود اروپا و آمریکا رسیده است.

حامد حسین میری با اشاره به اینکه آمریکا در منطقه بازی جدیدی به کارگردانی پاکستان شروع کرده یاد آور شد: امروز مردم افغانستان شاهد خط دوم «دیورند» هستند در گذشته نیز اینگونه بازی‌ها وجود داشت؛ خانم «بی نظیر بوتو» و «نصیرالله بابر» وزیر کشور پیشین پاکستان در این زمینه با صراحت اعلام کردند که طالبان به دستور آمریکا و انگلیس در جغرافیای پاکستان ساخته شده است.

این روزنامه نگار افغان عنوان کرد: وضعیتی که ۲۰ سال قبل به عنوان طالبان با پول عربستان، طرح آمریکا و انگلیس در جغرافیای پاکستان شکل گرفت امروزه دامنگیر موسسان این طرح شده و نخستین قربانی این توطئه شخص خانم بی نظیر بوتو بود.

وی گفت: ملت افغانستان حدود چهار دهه با چنین معظلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و سبب تمام این مشکلات آمریکا و انگلیس است.

میری با بیان اینکه که تغییرات جدی و چشمگیری در بین گروه طالبان بوجود نیامده، اظهار داشت: من فکر می‌کنم در بین طالبان نیز افرادی هستند که حس وطن‌دوستی نسبت به افغانستان را با خود دارند بنابراین نمی‌خواهند آمریکا و انگلیس خط دوم دیورند را در افغانستان اجرا کنند.

در عین حال بسیاری از افراد رده بالای طالبان کاملا در خدمت اهداف پاکستان قرار دارند اما بسیاری از نیروهای جنگجوی طالبان همچنان در صدد این هستند که حس وطن‌دوستی خود را نسبت به افغانستان فراموش نکنند.

وی افزود: مدتی قبل در پاکستان جلسات متعددی در سطح فرمانده ارشد نیروهای نظامی پاکستان جنرال اشفق کیانی و جنرال های ستاره دار آمریکایی برگزار شد که بصورت مشخص بر روی برنامه صلح افغانستان متمرکز بود اما نمایندگان افغانستان در این جلسات حضور نداشتند.

در نتیجه چنین استنباط می‌شود که آمریکا از طریق پاکستان و نیروهای طالبان تلاش دارد دوباره مصیبتی به نام خط دوم دیورند در افغانستان بوجود آورد.

در همین حال برخی از نیروهای طالبان افغان که حب وطن را دارند نسبت به چنین وضعیتی راضی نیستند و بنابراین در چنین حالتی عده‌ای استنباط می‌کنند که در بین نیروهای طالبان تفرقه ایجاد شده است.

میری معتقد است که ایجاد دفتر طالبان در قطر جنبه‌های سیاسی نظامی و اقتصادی دارد که نزدیک به ۲ سال تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و آمریکا برای این منظور حدود ۱۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داده است.

وی افزود: مقامات غربی با طرف‌های قطری، نشست‌های متعددی در خصوص ایجاد دفتر طالبان در قطر برگزار کرده اند؛ حتی مدتی قبل کرزی نیز سفری به این کشور داشت و درمورد افتتاح دفتر طالبان در قطر از خود چراغ سبز نشان داد.

بنابراین دفتر طالبان در قطر وجود دارد اما بدلیل مسائل داخلی که بین این گروه وجود دارد حامیان طالبان تاکنون نتوانسته‌اند اعتماد لازم را در بین طالبان کسب نمایند.

تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان و منطقه گفت: بدلیل ضعف مدیریت سیاسی در افغانستان راهبرد مشخصی بین مقامات افغان و همچنین در مورد طالبان وجود ندارد و عوامل دخیل برای حل بحران افغانستان هم چه در عرصه نظامی و سیاسی از انسجام و اهداف مشخص برخوردار نیستند. بنابراین خروجی مدیریت این قضایا هماهنگ و یکسان نیست و هرکس ساز خود را می‌زند و در حقیقت مردم افغانستان در این میان متضرر می‌شوند.

میری در مورد درگیری‌های مرزی و نقش طالبان بر این باور است که پاکستان در عرصه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی و برخی عرصه‌های دیگر دچار بحران‌های متعددی است و برای اینکه از این مشکلات عبور کند به فرافکنی اقدام کرده و می خواهد بحران‌های داخلی را به حاشیه ببرد و در این خصوص کوتاه‌ترین و مناسب‌ترین مسیر افغانستان است.

وی ادامه داد: پاکستان در مدت حدود ۶۵ سالی که از عمر سیاسی‌اش می‌گذرد، منافع خود را در مسائل افغانستان تعریف کرده و تلاش نموده که افغانستان به عنوان حیاط خلوتی برای این کشور باشد. از سوی دیگر حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان نیز چند روز قبل به صراحت اعلام کرد که پاکستان نمی‌خواهد در افغانستان صلح ایجاد شود.

تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان و منطقه تصریح کرد: ژنرال «ظاهر عظیمی» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات جوزف دانفورد فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان نیز به صراحت اعلام کرد که پاکستان عمده‌ترین مانع برای مذاکرات صلح در افغانستان است، حتی مقام‌های افغان مدعی شدند که ما شواهد و مستنداتی قدرتمند در اختیار داریم که پاکستان در راستای روند صلح ممانعت ایجاد می‌کند و نمی‌خواهد در افغانستان صلح ایجاد شود.

میری خاطر نشان کرد: چنین رویکردی در تاریخ پاکستان نسبت به افغانستان به وضوح قابل مشاهده است.

از سوی دیگر پاکستان سه جنگ با هندوستان داشته و در عین حال هندوستان نیز در ۱۰ سال اخیر با افغانستان همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته که در نتیجه پاکستان از این موضوع نیز هراس دارد.

وی با اشاره به تجربه سه جنگ از زمان تاسیس پاکستان و روابط نامناسب پاکستان و هند، تاکید کرد: دولت هند مدعی است که در ۱۰ سال خیر بیشتر از آمریکا به افغانستان کمک کرده و طرحهای زیربنایی مفیدی را در این کشور بوجود آورده است در نتیجه پاکسنتان از این وضعیت احساس خطر جدی دارد و راضی نیست افغانستان به صلح، ثبات و آرامش برسد.