مخالفان سوری به دنبال تغییر نخست‌وزیرشان

به گزارشافکارنیوز، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، ‌ ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، ‌ همتای روسی خود اعلام کرد: براساس قوانین بین‌المللی پاسخ دادن به حملات اخیر اسرائیل به پایگاه‌های نظامی دمشق حق سوریه است.

وی افزود: حملات جنایتکارانه اسرائیل به پایگاه‌های سوریه در حقیقت ماهیت اهدافی که اسرائیل و گروه‌های تروریستی مسلح را به یکدیگر مرتبط می‌کند، نشان داد.

معلم تاکید کرد: دخالت اسرائیل و کشورهای حامی آن در سوریه و ممانعت‌شان از توقف خشونت‌ها در سوریه با هدف تضعیف سوریه و ضربه زدن به جایگاه سوریه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت: این اقدام اسرائیل بار دیگر ثابت کرد که اسرائیل و کشورهای حامی آن از جمله آمریکا و اروپا در ریختن خون مردم سوریه و اقدامات تروریستی نقش دارند.

سرگئی لاوروف نیز اعلام کرد: دولت روسیه در پی حمله هوایی اسرائیل به سوریه تماس‌ها برای توقف ناآرامی‌ها را در منطقه ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید برای ممانعت از بدتر شدن اوضاع و بیشتر شدن ناآرامی‌ها در منطقه تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یابد.

لاوروف با هشدار نسبت به افزایش امکان وقوع درگیری‌هایی که کنترل آن در منطقه ممکن نیست، تاکید کرد که کشورش به برقراری ثبات در سوریه تمایل دارد.

همچنین وزیران خارجه دو کشور در پایان مذاکرات خود بر پیگیری تماس‌ها برای رویارویی با هرگونه تحولات احتمالی توافق کردند.

از سوی دیگر، لاوروف در تماس تلفنی‌اش با اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در خصوص مساله میانجی‌گری‌های بین‌المللی در حل بحران‌های سوریه گفت‌وگو کرد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد: ناتو قصد نظامی در سوریه را نداشته و موضعش را تغییر نداده است و تنها امیدواریم که هرچه سریعتر بحران سوریه به شیوه‌های مسالمت‌آمیز حل شود.

وی افزود: ناتو آماده است در صورت وقوع هر گونه خطر از ترکیه دفاع کند.

راسموسن با تاکید بر اینکه ماموریت نظامی ناتو درباره بحران سوریه دفاع از ترکیه است، اعلام کرد: ما از طرفین‌ درگیر و جامعه جهانی می‌خواهیم هر چه سریعتر بحران سوریه را به شکلی مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

راسموسن همچنین حل بحران سوریه را بر اساس توافقنامه امضا شده ژنو در تاریخ سی‌ام ژوئن سال ۲۰۱۲ خواستار شد.

از سوی دیگر، یکی از منابع مخالف سوری به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کرد که ائتلاف مخالفان سوریه به دنبال جایگزینی برای غسان هیتو، نخست وزیر کنونی مخالفان است که مورد توافق همه مخالفان سوریه باشد.

بنا به گفته وی، قرار است این مساله در نشست مخالفان سوریه که قرار است یازدهم و دوازدهم ماه مه جاری در استانبول برگزار شود مورد بررسی قرار گیرد.

بنا به گفته منابع مخالف، احتمالا احمد طعمه که در حال حاضر دبیرکل شورای ملی مخالفان سوریه است بیشترین شانس را برای جانشینی هیتو داشته باشد.