اعلام سیاست جدید ارزی دولت

به گزارش افکارنیوز، مهدی غضنفری با اشاره به استراتژی این وزارتخانه در سال جدید و استقلال ارزی، اظهار داشت: ارز زمانی که وارد اقتصاد می شود، حداقل دو کارکرد دارد. یکی اینکه برای خرید خارجی یک منبع معتبر است و وقتی هم که تبدیل به ریال شده و وارد بودجه می شود، دولت می تواند با آن پروژه ها را پیش ببرد، حقوق و دستمزد را پرداخت کند. در سال ۹۱ در مقایسه با سال ۹۰ نصف ارز حوزه نفت وارد اقتصاد کشور شد، زمانی که درآمدهای ارزی ما نصف شد، امکان تامین کالاها و خدمات خارجی به نصف کاهش پیدا کرد و در تبدیل آن به ریال و انتقال در بودجه با سختی مواجه شدیم.

وی افزود: به طور طبیعی هنگامی که ارز در بازار کاهش پیدا می کند، قیمت آن افزایش می یابد در چنین شرایطی اگر ما بتوانیم هر واحد پول ارزی را وارد کشور کنیم، پول ملی ارزشمند می شود وهمه مردم ایران که ریال مصرف می کنند، صاحب درآمد می شوند و قدرت خرید پیدا می کنند. معنی آن این است که در یک حرکت اقتصادی با صادرات غیرنفتی می توانیم، ارز وارد کشور کنیم و حتی آنهایی هم که در این فرایند تولید و صادرات سهم مستقیم ندارند، چون ارزش پول ملی افزایش پیدا می کند، از این افزایش بهره مند می شوند.

غضنفری در ادامه گفت: به این دلیل استقلال ارزی؛ یعنی تامین ارز از منابعی غیر از نفت و فرآورده های نفتی بسیار مهم است. یکی اینکه تغییرات و شوک هایی که در اقتصاد کشور ناشی از تغییرات در فروش نفت ایجاد می شود را به حداقل برسانیم و دوم اینکه ارزش افزوده تولید کنیم، یعنی صادرات کالاهای ما با ارزش افزوده باشد، که در آن اشتغال هست، حقوق و درآمد برای کارکنان، کشاورزان و صنعتگران هست و امنیت اجتماعی ایجاد می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما معتقدیم که در سال ۹۲ و در حوزه های مختلف استقلال ارزی می تواند به ما کمک کند. دو حوزه که سریعتر می تواند این نقش را داشته باشد، حوزه معدن و صنایع معدنی و بعد از آن حوزه صنعت و محصولات صنعتی است. در حوزه معدن کارگروه آن تشکیل شده است، منابع ریالی را تزریق می کنیم تا سرمایه گذاران وارد حوزه معدن شوند و بخشی از معدن را که هنوز فعال نشده، فعال کنند.

وی، این سیاست را کمک به صادرات محصولات معدنی و ایجاد اشتغال برای ارزآوری عنوان کرد و افزود: متاسفانه اتفاقی که در صنعت خودروسازی افتاد از این دست بود که به دلیل تزریق نشدن سرمایه در گردش ظرفیت پایین آمد، قیمت بالا رفت و قدرت صادرات کاهش پیدا کرد. در حوزه صنعت اگر بتوانیم تامین سرمایه در گردش کنیم، بسیاری از واحدهای تولیدی که با ظرفیت های پایین تر کار می کنند، با تزریق سرمایه در گردش با ظرفیت بالاتری کار خواهند کرد.

غضنفری تاکید کرد: ما می توانیم به کارخانجات داخل کشور به عنوان مبدل ریال به ارز نگاه کنیم، یعنی کارخانجات می توانند سرمایه در گردش ریالی بگیرند، کالا تولید و بعد صادر کنند و به دنبال آن ارز وارد کشور کنند. پس این کارخانجات مبدل ریال به ارز هستند. اگر به این موضوع توجه شود و از طریق بانک ها، تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی بتوانیم وام های ریالی در اختیارشان بگذاریم من به شما قول می دهم که حداقل یک و نیم برابر سال گذشته، ارز تولید کنیم به شرط اینکه در تامین سرمایه در گردش محدودیت ها را برداریم و مرکز مبادله ارزهای بیشتری برای تامین کالاهایشان در اختیار تولید کنندگان قرار بدهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این شیوه را راحت ترین راه برای استقلال ارزی ذکر کرد و افزود: اگر سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای تولیدی صادراتی تامین شود، کالا تولید و صادر می کنند و می توانند ارز وارد کشور کنند و این حوزه کالا کاملا از ارز نفت بی نیاز می شود و بعد می توانیم بیشتر افزایش دهیم تا حوزه خدمات هم بی نیاز شود.

وی در ادامه اظهار داشت: حوزه معدن بالقوه ارزآوراست اما به دلیل دیربازده بودن نیازمند زمان بیشتری است ولی حوزه صنعت، می تواند فوری ارز ایجاد کند.

غضنفری در پایان خاطر نشان کرد: سال گذشته با سختی های زیادی در تامین سرمایه در گردش مواجه بودیم، امیدوارم امسال این اتفاق نیافتد و سرمایه مورد نیاز از طریق صندوق توسعه ملی و بانکها به واحدهای تولیدی داده شود زیرا واحدهای تولیدی این قدرت را دارند که با تولید کالاهای بیشترهم به تنظیم بازار و هم به ایجاد اشتغال، صادرات و ارز آوری کمک کنند.