بررسی علت گرانی‌ها در جلسه غیرعلنی مجلس

به گزارش افکار نیوز،صدا به این زودی‌ها از بهارستان به میرداماد نمی‌رسد. این روزها البته برد صدای مجلسی‌ها آنقدر کم شده که نه تنها به میرداماد، ‌بلکه به خیابان طالقانی و حافظ هم نمی‌رسد. این فقط مربوط به جغرافیای شهری و آدرس وزارتخانه‌ها نیست، مدیران دولتی بانک مرکزی، ‌ وزاتخانه‌های کشاورزی، صنعت و نمایندگان مجلس‌ لابد جایگاهشان هم به اندازه جغرافیایشان آن قدر با هم فاصله دارد که صدای یکدیگر را نمی‌شنوند. ‌


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به غیر از محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، که مسوولیت سیاست‌گذاری‌های ارزی را به عهده دارد و تصمیماتش روی قیمت کالاهای اساسی وارداتی تاثیر می گذارد، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی که نهاد متبوعش تولید محصولات کشاورزی، ‌ لبنی و پروتئینی را در اختیار دارد و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت که بعد از انحلال وزارتخانه مستقل بازرگانی، بر سیستم توزیع کالا در کشور نظارت می کند، امروز در جلسه غیر علنی مجلس حاضر شدند تا در مورد علل افزایش قیمت کالاهای اساسی به مجلس توضیح دهند و نظر نمایندگان را بشنوند.

در آغاز این جلسه، ‌ محمود بهمنی، ‌ رییس کل بانک مرکزی که سال قبل چند باری در جلسات غیر علنی مجلس در مورد قیمت ارز حضور نیافته بود، ‌گزارشی در مورد علت افزایش قیمت کالاهای اساسی برای مجلس خواند، و به مجلس گفت «در حد مقدورات ارز کالاهای اساسی را تامین کرده‌ایم و باز هم پیگیریم که ارز را با قیمت مرجع برای کالاهای اساسی در نظر بگیریم.»

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتش در حالی از احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان حرف زد که قرار است یارانه نان به طور کامل قطع شود؛ و گفت که وضع تولید مرغ و تخم‌مرغ خوب است.

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم علاوه بر تشریح وظایف وزارتخانه اش در مجلس، از نبود همکاری با بخش تولید انتقاد کرد اما نگفت که چه کسی با بخش تولید همکاری نمی کند و توضیح داد که تامین نشدن ارز برای واردات کالاهای اساسی مشکل‌ساز شده است، ‌ اما باز نگفت که چه کسی باید ارز برای واردات اختصاص دهد.

از بین نمایندگان هم چند نفری در جلسه‌ی غیرعلنی امروز پشت تریبون رفتند تا در کنار اظهارات تیم اقتصادی دولت که بدون وزرای اقتصاد و نفت، ‌ با دو یار کمتر به بازی آمده بود، ‌ از وضعیت اقتصادی پیش آمده گلایه کنند.

روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه‌، صنایع و معادن، ‌جهاد کشاورزی و اصل ۴۴، ‌ به همراه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌ نمایندگان سخنران امروز مجلس بودند.

کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به مشکلات تامین ارز و نقدینگی برای کالاهای اساسی اشاره کرد، احمد توکلی، ‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم گزارشی در مورد کشورهایی که ارزش پول ملی آنها کاهش یافته است، خواند.

فولاد‌گر، مصباحی مقدم، جلیلی، نکو، رحمانی، رجایی و بحرینی از دیگر نمایندگانی بودند که در جلسه غیر علنی امروز صحبت کرده‌اند.

جلسه غیرعلنی‌ نیم ساعت بعد از ظهر تمام شد و اظهارنظرها در مورد نتایج جلسه تازه بعد از شنیده شدن صدای زنگ پایان، رونق گرفت.

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس بعد از پایان جلسه خبر داد که احتمالا علی لاریجانی، ‌رییس مجلس، ‌فردا چهار شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، ‌جمع‌بندی جلسه امروز را ارائه خواهد کرد، اما باقی نمایند‌ه‌ها جمع‌بندی‌های خودشان را دارند که اغلب در گفتن آن دریغ نمی کنند.

رضا رحمانی، ‌رییس کمیسیون صنایع که یکی از سخنران‌های امروز مجلس بود، بعد از جلسه خبر داد که هر چند تیم اقتصادی دولت از پرداخت ۶۰ هزار میلیاردتومان سرمایه در گردش به بنگاه‌های صنعتی و تولیدی صحبت کرده است اما با بررسی وضعیت تولید و صنعت کشور به نظر می‌رسد این عدد درست نیست.

رحمانی همچنین با اشاره به اظهارات مهمانان مجلس، ‌ گفت آقایان طوری حرف می زنند که انگار در مدیریت نابسامانی‌های اقتصادی نقشی نداشته‌اند.

ابراهیم نکو، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی، ‌ اظهارات تیم اقتصادی دولت را «در توجیه علت گرانی» دانست، و ادامه داد: «آنها علت‌های بیرونی و یا دست‌های پنهان را باعثگرانی دانستند و کوچکترین سهمی به خود اختصاص ندادند حتی اگر سهمی از این مشکلات به دولت را منتسب می‌دانستند باز هم توجیه می‌کردند که نمی‌گذارند که آنها کارشان را انجام دهند.»

عباس فلاحی باباجان عضو کمیسیون عمران هم بعد از پایان جلسه امروز، با بیان این که حذف ارز مرجع می تواند خسارت های سنگین به کشور وارد کند، گفت که مهم ترین دست آورد این جلسه می تواند تصمیم دولت بر حذف نکردن ارز مرجع باشد.

اظهار نظر رسمی درمورد این جلسه را عبد الرضا مصری سخنگوی هیات رییسه مجلس کرد که در جمع خبرنگاران گفت: «براساس نتایج جلسه، دولت مکلف به تامین ارز لازم برای دارو و کالاهای اساسی با اولویت اول شد.»

این در حالی است که طبق بودجه ی ارائه شده به مجلس برای سال جاری قرار است ارز مرجع به طور کامل حذف شود و نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده تعیین شود و با این حساب، ‌تامین ارز با اولویت اول، ‌ برای کالاها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رییس کمیسیون صنایع مجلس در اظهارات خود در مورد جلسه غیر علنی امروز، گفت که در سخنان اعضای تیم اقتصادی دولت تمام سخنان آقایان به برنامههای گذشته متمرکز بود. با این وجود مصری در جمعبندی خود از جلسه امروز گفته است که اگر رشد نقدینگی مهار شود و با رشد کشور متناسب شود این امید را داریم که تورم بیش ازاین افزایش نیابد. البته اگر نقدها را به عیاری گیرند.