بنغازی زیر آتش قذافی و متحدان غربی

سرویس بین الملل افکار نیوز - به دنبال برگزاری اجلاس بینالمللی پاریس با شرکت کشورهای اروپایی، عرب و آفریقایی، نیکلا سارکوزی اعلام کرد که عملیات نظامی علیه معمرقذافی آغاز شده است. بلافاصله، خبرگزاریها گزارشهایی از حرکت و رفت و آمد جنگندههای فرانسوی، دانمارکی و همچنین هواپیماهای تجسسی ایتالیا، برفراز لیبی و یا در نزدیکی این کشور منتشر کردند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از خبرگزاری ها، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در یک مصاحبۀ تلویزیونی گفت که در مقابل قذافی، " زمان عمل " فرارسیده است. وی افزود: " قذافی به جامعۀ جهانی دروغ گفت. او قول آتش بس داد اما به این قول عمل نکرد ".

همچنین کانال تلویزیونی العربیه اعلام کرد که به دنبال هواپیماهای فرانسوی، هواپیماهای تجسسی " آواکس " ارتش ایتالیا نیز عملیات شناسایی را در آسمان لیبی آغاز کرده‌اند. درعین حال شش هواپیمای جنگندۀ اف - ۱۶ دانمارکی دریک فرودگاه ایتالیایی فرود آمده‌اند.

پس از گذشت چند ساعت از پایان اجلاس پاریس، وزارت دفاع فرانسه خبر داد: جنگنده های این کشور به نخستین هدف در اطراف بنغازی حمله کرده و یک خودروی نظامی را از بین برده اند.
به گفته وزارت دفاع فرانسه ۲۰ جنگنده این کشور محدوده ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در اطراف شهر بنغازی، را زیر نظر دارند تا از پیشروی نیروهای قذافی به سوی این شهر و حملات هوایی به آن جلوگیری کنند.

وزیر خارجه آمریکا هم گفت که نیروهای این کشور در عملیات هوایی در لیبی به متحدان اروپایی و عرب خود کمک خواهند کرد.
از طرفی العربیه گزارش داد که معمر قذافی کشورهای خارجی را از دخالت نظامی در مناقشه داخلی لیبی برحذر داشت. وی گفت: " اگر جهان عقل خود را از دست دهد، ما نیز از زیر خجالت آنها در خواهیم آمد. ما مقاومت خواهیم کرد. ما زندگی آنها را به جهنم تبدیل می کنیم ".

اما از لیبی خبر می رسد درحالی که سخنگوی وزارت امور خارجه لیبی اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور مقررات آتش بس را رعایت می کنند بی بی سی گزارش داد ماشین های زرهی ارتش لیبی امروز(شنبه) وارد شهر بنغازی شدند.
خبرگزاری رسمی لیبی بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که نیروهای ارتش لیبی، در اطراف شهر بنغازی تنها از خودشان دفاع کرده‌اند.

این در حالی است که خبرنگاران و شاهدان عینی در " بنغازی " می‌گویند توپخانه و نیروی هوایی لیبی، امروز مرکز این شهر را هدف قرار داده و بمباران کرده‌اند. انقلابیون لیبی، امروز یک جنگنده نیروی هوایی لیبی را بر فراز شهر بنغازی هدف قرار داده و سرنگون کردند.

این در حالی است که همزمان با پیشروی نیروهای معمر قذافی، هزاران تن از مردم شهر بنغازی، در حال گریختن و ترک این پایگاه مخالفان در شرق لیبی هستند.