وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده که همه شهرهای این کشور دارای کد پستی شده و در نظر است که همه دفاتر پست افغانستان به اینترنت وصل شوند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از بی بی سی، شهرهای افغانستان پیش از این کد پستی نداشتند و این امر مشکلات زیادی را در روابط پستی در این کشور به وجود آورده بود. کد پستی رمزی متشکل از اعداد و حروف است که در یافتن نشانی های پستی در شهرها و محلات مختلف کمک می کند.

مقامهای وزارت مخابرات افغانستان در دو سال گذشته سرگرم مشخص کردن کدهای پستی شهرها و محلات مختلف این کشور بوده اند. حالا وهاب الدین سادات، معاون این وزارت می گوید که وزارت مخابرات با همکاری سازمان جهانی پست، کدهای پستی همه شهرها و مناطق این کشور را تعیین کرده است.

آقای سادات گفت: " امسال خوشبختانه از طرف اتحادیه جهانی پست(UPU) در مورد کد پستی که از طرف ما پیشنهاد شده بود، موافقت صورت گرفت. با همکاری که صورت گرفته، سیستم پستی ما سرعت زیادی پیدا می کند. "

کد پستی افغانستان عدد چهار رقمی است و دو رقم اول آن شامل کدهای ولایتی از شماره ۱۰ تا ۴۳ می شود. دو رقم دوم آن کدهای شهرها، ولسوالی ها(شهرستانها) و محلاتی است که تحت پوشش خدمات پستی در داخل این ولایت ها قرار دارند.

محمد یاسین رحمتی، رئیس اداره خدمات پستی در وزارت مخابرات افغانستان گفته است که با مشخص شدن کدهای پستی شهرها و مناطق مختلف این کشور، مکاتبه در این کشور بسیار آسان می شود.

به گفته او، پیش از این به دلیل نبودن کد پستی و همچنین مشابه بودن نامهای محلات مختلف، دشواری های زیادی در ارسال و دریافت نامه و محموله های پستی وجود داشت.

وی گفت به عنوان مثال یک ولسوالی(شهرستان) به نام " قره باغ " در ولایت غزنی و یک ولسوالی دیگر به همین نام در ولایت کابل است و همچنین یک ولسوالی به نام " مقر " در ولایت غزنی و یک ولسوالی دیگر به همین نام در ولایت بادغیس، در شمال افغانستان وجود دارد.

به گفته آقای رحمتی، پیش از این اگر فردی نامه ای با نشانی ولسوالی " مقر " از طریق پست می فرستاد، ماموران اداره پست نمی توانستند تشخیص دهند که این نامه باید به غزنی فرستاده شود یا به بادغیس.

رئیس اداره خدمات پستی افزود که کدگذاری مناطق مختلف افغانستان برای دسته بندی محموله های پستی در داخل دفاتر پستی نیز کمک می کند. به گفته او، این امر جهت یابی برای انتقال محموله های پستی و همچنین توزیع این محموله ها به نشانی های مشخص را هم ساده می سازد.

مقامهای وزارت مخابرات افغانستان گفته اند در نظر دارند که برای آگاهی مردم از نظام پستی جدید، با همکاری شرکت های مخابراتی خصوصی به مردم اطلاع رسانی کنند. کد پستی برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ در اتحاد جماهیر شوروی سابق معرفی شد و پس از آن نظام پستی کدگذاری شده در سال ۱۹۳۹ به اجرا گذاشته شد.

آلمان، بریتانیا، آمریکا و سوئیس از کشورهایی هستند که پس از شوروی سابق از نظام پستی کدگذاری شده استفاده کردند. در سال ۲۰۰۵ میلادی از ۱۹۰ کشور عضو اتحادیه جهانی پست، ۱۱۷ کشور از نظام پستی کدگذاری شده استفاده می کردند.

افغانستان با این که یکی از اعضای این اتحادیه بوده، ولی تا حال کد پستی نداشته است.