تشدید درگیری ها در بنغازی

سرویس بین الملل افکار نیوز - سارکوزي در کنفرانس خبري که روز شنبه (۲۸ اسفند) به صورت زنده از شبکه پرس تيوي پخش شد، تاکيد کرد اگر معمر قذافي به قطعنامههاي سازمان ملل گردن نهد، ميتواند از "وخيمتر شدن اوضاع جلوگيري کند."

به گزارش افکار نیوز به نقل از پرس تی وی، وی هم‌چنین تاکید کرد، اگر حملات نیروهای لیبیایی علیه معترضان متوقف شود، پی‌گیری راه‌حل‌های دیپلماتیک ممکن خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه درحالی از موافقت پاریس با رهبری و هدایت هرگونه مداخله نظامی در لیبی خبر داد که پیش از آن مقامات کشورهای اروپایی، عربی و امریکایی در پاریس گرد هم آمده و درباره مداخله نظامی در لیبی بحثو تبادل نظر کردند.

گفته می‌شود در این نشست درباره وظایف هر کشور در حمله احتمالی نظامی به لیبی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل حریم هوایی آن منطقه پرواز ممنوع اعلام شده، بحثو بررسی شده است.

درحالی سران کشورهای غربی از حمله نظامی در حمایت از مردم لیبی سخن می‌گویند که بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی بر این باورند، مداخله نظامی در لیبی تنها با هدف تحت کنترل درآوردن مناطق نفت خیز این کشور افریقای شمالی صورت می‌گیرد.

گزارش‌ها حاکی است، در حملات هوایی و توپ¬خانه‌ای مزدوران حامی قذافی علیه معترضان به رژیم دیکتاتوری ۴۲ ساله وی، تا کنون بیش از ۶۰۰۰ تن کشته شده‌اند.



قذافی: خارجیان حق دخالت ندارند

معمر قذافی، دیکتاتور لیبی گفته است اعضای سازمان ملل و قدرت‌های غربی حق ندارند در این کشور شمال افریقا دخالت نظامی کنند.
قذافی در نامه‌ای به سران فرانسه، انگلستان و سازمان ملل تاکید کرده است، درگیری‌های لیبی امری داخلی است و دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند.

این درحالی است که مزدوران حامی دیکتاتور لیبی با حملات هوایی و زمینی و بمباران شهرهای شرقی این کشور، معترضان به حکومت ۴۲ ساله این کشور را هدف قرار داده و تا کنون بیش از ۶۰۰۰ نفر را کشته‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل با هدف جلوگیری از ادامه حملات نیروهای قذافی، حریم هوایی لیبی را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده و کشورهایی چون انگلیس و فرانسه نیز برای دخالت نظامی در این کشور شمال آفریقا اعلام آماده‌گی کرده‌اند.

برپایه این گزارش مقامات اروپایی، سران برخی کشورهای عربی و امریکا در پاریس گرد هم آمده‌اند تا درباره دخالت نظامی در لیبی تصمیم‌گیری کنند. هم اکنون هواپیماهای جنگی انگلستان به کشور مالت، نزدیک? ترین منطقه به لیبی اعزام شده اند.

ایتالیا نیز اعلام کرده است حریم هوایی خود را برای حمله جنگنده? های ناتو باز خواهد گذاشت و اسپانیا نیز برای در اختیار گذاشتن پایگاه? های نظامی خود اعلام آماد? گی کرده است.

درگیری در لیبی درحال ادامه دارد که قذافی روز جمعه(۲۷ اسفند) مدعی شد، به حامیان خود دستور داده است حمله علیه معترضان را متوقف کنند.

به گفته شاهدان، حملات سنگين و بيوقفه توپخانهاي نظاميان قذافي به معترضان در شهر بنغازي ادامه داشته است. گفته ميشود اين حملات تاکنون ۲۶ کشته و صدها مجروح بر جاي گذاشته است.