وزیر خارجۀ آمریکا در اظهاراتی بیپایه به ایران هشدار داد تا مداخله در بحرین و سایر دولتهای خلیج فارس را متوقف کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری «آسوشییتدپرس»، هیلاری کلینتون روز شنبه از سران بحرین خواست تا از زور در برابر معترضان ضدّ حکومت استفاده نکنند.

وزیر خارجۀ آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده «نسبت به امنیت خلیج[فارس] تعهدی پایدار دارد» افزود: «اولویت اصلی، همکاری با شرکای‌مان در زمینۀ نگرانی‌های مشترک است؛ دغدغه‌هایی دربارۀ رفتار ایران در منطقه».

کلینتون پس از کنفرانس بین‌المللی دربارۀ بحران لیبی در اظهاراتی غیرمسئولانه به خبرنگاران گفت: ما در این‌باره هم‌نظریم که فعالیت‌های ایران در خلیج[فارس]، از جمله تلاش‌های این کشور برای ارتقاء برنامه‌اش در کشورهای همسایه، صلح و ثبات را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری آسوشییتدپرس بدون اینکه اشاره ای به قیام های مردمی علیه حکومت های استبدادی و خودکامه در منطقه داشته باشد در تحلیلی فرافکنانه افزود: وزیر خارجۀ آمریکا در این نشست با مقامات عربی ملاقات کرد که نسبت به اقدامات ایران در منطقه شکایت داشتند.

کلینتون در اظهارنظری متناقض دربارۀ حضور نیروهای نظامی عربستان و امارات گفت بحرین «حق حاکمیتی» دارد که براساس آن چنین کمکی می‌خواهد، اما خشونت راه مواجهه با این وضعیت نیست.

او افزود: امنیت به تنهایی نمیتواند چالشهای پیش روی بحرین را حل کند. خشونت پاسخ نبوده و نمیتواند باشد. پاسخ این چالش یک فرآیند سیاسی است.