ثبات نسبی قیمت‌ها در روز ثبت‌نام

به گزارشافکارنیوز، در بازار داخلی تاثیر افت بهای جهانی طلا و برخی شایعات انتخاباتی را می‌توان به آن منتسب کرد. افزایش دوباره قیمت اما نشان از رغبت به حفظ برخی سطوح تا پایان انتخابات دارد. دیروز در مجموع ثبات قیمت‌ها در بازار قابل رصد کردن بود. بهای دلار دیروز از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۵ در سطح ۳۵۲۰ تومان بر تابلوها ثابت بود. قیمت آن تا پیش از این ساعات قدری بالاتر بود. در این ساعات قیمت دلار در کف بازار تقریبا ۳۵۱۰ تومان اعلام شد. در تابلوها قیمت خرید آن را ۳۴۹۰ تومان درج کرده بودند.

یورو نیز دیروز به نرخ ۴۶۲۰ تومان فروخته می‌شد. در بازار سکه قیمت هر سکه ابتدا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شد. این میزان تا ساعات بعد دوباره افزایش یافت و تا ۱میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بر تابلو صرافان خیابان فردوسی درج شد.

نیم سکه که تا قبل از ساعت ۱۲ تا ۶۹۰ هزار تومان هم فروخته می‌شد تا بعد از ظهر دوباره به ۷۰۰ هزار تومان رسید. بهای ربع سکه نیز ابتدا ۴۲۰ هزار تومان و دوباره ۴۲۵ هزار تومان تعیین شد. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان هم افت کرد.

فضای عمومی بازار دیروز هم به مانند روزهای قبل آرام بود و هیجان خاصی در آن دیده نمی شد.

در این روزها بازار سهام روزهای خوبی را می‌گذراند. دیروز نیز شاخص کل بورس با ۴۰۷ واحد افزایش مواجه شد. صنایع مربوط به پتروشیمی و پالایشگاهی و معدنی بیشترین تقاضا را داشته اند. در این روزها خوشبینی به آینده بازار سهام با ورود برخی رجال سیاسی در انتخابات افزایش یافته و البته بازدهی بیش از ۱۸ درصدی سهام در دو ماه اول سال، موجب جذب نقدینگی نیز بوده است. بخش زیادی از نقدینگی ویژه بازار ارز نیز در این روزها راهی بازار سهام می‌شود.

دیروز بازار البته از افت قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز تاثیر پذیر بود. طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی در بامداد دیروز در سطح ۱۴۴۸ دلار بسته شد. این نرخ نسبت به سطح ۱۴۳۰ دلار غروب جمعه البته از افزایش ۱۸ دلاری برخوردار بود، اما نسبت به روز پنج‌شنبه که قیمت آن تا ۱۴۷۳ دلار هم رسیده بود، تقریبا ۲۵ دلار کاهش ثبت کرده است.

تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده جهان از جمله یورو و ین ژاپن مهم‌ترین دلیل افت قیمت طلا بوده است.
افزایش تقاضا برای خرید اوراق قرضه خارجی در ژاپن و اتخاذ سیاست‌های انبساطی ارزش ین را به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر کاهش داده است.

در سایر کشورهای جهان البته نرخ بهره در جهت تزریق پول به اقتصاد و افزایش نرخ رشد اقتصادی صورت گرفته که انتظار برای افزایش تقاضا برای کالاهای پایه، فلزات و طلا نیز بیشتر شده است. با این حال آنچه که فعلا مهم است نقش فدرال رزرو آمریکا برای ادامه برنامه‌های محرک‌های اقتصادی است که با اعلام داده‌های اقتصادی جدید این کشور در پایان ماه آوریل، خوشبینی‌‌ها افزایش یافته و لزوم اعمال جدی‌تر این برنامه‌ها در‌ هاله‌ای از ابهام است. در این روزها البته بهای نفت در بازارهای جهانی نیز با کاهش مواجه شده که بر قیمت طلا در جهان تاثیر ویژه دارد.

در این هفته تازه‌ترین نظرسنجی برای قیمت طلا در هفته آینده بازارهای جهانی نشان می‌دهد که از میان ۲۵ نفر پاسخ دهنده به نظرسنجی‌ها ۸ نفر به افزایش قیمت‌ها رای داده‌اند و در مقابل ۱۱ نفر به افت قیمت‌ها چشم دوخته‌اند. در این میان ۶ نفر نیز نظری برای تغییر قیمت طلا نداشته‌اند. این عده همانند همیشه از میان دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌داری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای فنی در این نظرسنجی‌ها شرکت کرده‌اند.

برخی از افت قیمت طلا در روز جمعه شگفت‌زده شده‌اند این عده انتظار داشتند که قیمت بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۵۰ دلار نوسان داشته باشد.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌های این هفته کارشناسانی که به افت قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دادند بیان کردند افزایش ارزش دلار آمریکا و رشد شاخص‌های سهام در هفته جاری منجر به کاهش بهای طلا خواهد شد.
«فرانک لش» یک کارگزار معاملات آتی تصریح کرد: اونس جهانی طلا در هفته گذشته برای عبور از سطح ۱۵۰۰دلار تلاش کرد، اما نتوانست و این فلز طی هفته گذشته بین ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰دلار دادوستد شد.

وی در ادامه افزود: تقاضای خرید فیزیکی طلا در چین و هند نیز قادر به افزایش بهای این فلز گرانبها در هفته جاری نخواهد شد. رشد ارزش دلار آمریکا مساله بسیار مهمی برای افت بهای طلا بوده است. طرفدارانی که به افزایش قیمت جهانی طلا در هفته جاری معتقد می‌باشند اعلام کردند افزایش تقاضای خرید طلا در قیمت‌های پایین‌تر از بهای این فلز در هفته جاری حمایت خواهد کرد.

کارشناسانی که به عدم تغییر یا نوسان اندک بهای طلا اعتقاد دارند بیان کردند قیمت طلا در تلاش برای تثبیت در محدوده کنونی است.

آدریان دی مدیر یک موسسه سرمایه‌گذاری نیز بر این باور است قیمت اونس جهانی طلا در هفته جاری ثابت باقی خواهد ماند و در هفته‌های آتی نیز با نوسان همراه خواهد بود.

در هفته آینده بازار منتظر اعلام برخی گزارش‌ها از اقتصاد آمریکا است. گزارش خرده فروشی و شاخص امپایر استیت و شاخص بانک مرکزی فیلادلفیا است که هر دو گزارش‌هایی از تولید را نشان می‌دهد. در عین حال شاخص تورم نیز در هفته آتی اعلام خواهد شد. تحلیلگران مالی می‌گویند که داده‌های اقتصادی می‌تواند در کوتاه‌مدت بر جهت‌گیری ارزش دلار تایثر بگذارد و بر انتظارات تغییرات برابری آن تاثیر گذار باشد. در هفته گذشته برابری دلار مقابل ین ژاپن از مرز ۱۰۰ گذشت.

نوسان قیمت دلار بر قیمت طلا نیز تاثیر گذار بود. افت ارزش دلار قیمت طلا را دوباره افزایش خواهد داد و برعکس.

کاهش جمعی ارزها در مرکز مبادلات

بانک مرکزی دیروز قیمت تمامی ارزهای این مرکز را کاهش داد.
بنا براین گزارش دیروز شنبه نرخ ارزها در مرکز مبادلات ارزی اعلام شد که دلار آمریکا با ۴ ریال و یورو با ۴۰۹ ریال کاهش به ترتیب ۲۴ هزار و ۷۶۵ ریال و همچنین ۳۲ هزار و ۱۷۷ ریال اعلام شدند. دیروز درهم امارات با ۲ ریال کاهش، ۶ هزار و ۷۴۲ ریال تعیین شد.

همچنین نرخ فرانک سوئیس ۲۵ هزار و ۸۸۲ ریال، کرون سوئد ۳۷۵۵ ریال، روپیه هند ۴۵۲ ریال، درهم امارات ۶۷۴۲ ریال و یک صد ین ژاپن ۲۴ هزار و ۴۰۰ ریال اعلام شد که کاهش قیمت داشته است. لیر ترکیه ۱۳ هزار و ۷۴۸ ریال، روبل روسیه ۷۹۰ ریال، ریال قطر ۶۸۰۲ ریال، یوآن چین ۴۰۳۲ ریال و یک هزار وون کره جنوبی ۲۲ هزار ریال تعیین شد که این ارزها نیز کاهش قیمت را ثبت کردهاند.