به گزارش افکارنیوز، صادق زیباکلام دیروز در مصاحبه با روزنامه آرمان - روزنامه‌ای که از هاشمی حمایت می‌کند - ابتدا درباره علت دفاعش از نامزدی هاشمی گفت: آقای هاشمی این ثبت‌نام را به انقلاب و نظامی که خودشان از معماران آن بوده‌اند مدیونند.

وی در عین حال درباره این سؤال که آیا تنها راه آمدن هاشمی است، گفت: خیر اصلاً من چنین فکری ندارم که بجز آمدن ایشان ما راه دیگری نداریم. اتفاقاً از خیلی جهات ایشان انتخاب مناسبی نیستند. مورد اول همان سن ایشان است. اینکه طیف گسترده‌ای از اصولگرایان از همان ابتدا در برابر ایشان صف‌آرایی می‌کنند و در صورت انتخاب شدنشان از همان روز اول سعی خواهند کرد که انتقادات خود را با شدت پی بگیرند. با این حال همچنان معتقدم که ایشان باید بیایند چون در غیر این صورت عرض کردم همین وضعیت ۸ سال گذشته ادامه می‌یابد.

زیباکلام همچنین تردید در عدم رأی‌آوری هاشمی را تأیید کرده و گفت: من نصف حرفتان را قبول دارم؛ اینکه ممکن است آقای هاشمی موفق نشوند و عملاً از نامزدهای دیگر شکست بخورند اما اینکه تعللشان به واسطه این مسأله است را قبول ندارم. چند دلیل هم دارد؛ همان مسأله سن ایشان و این که خیلی‌ها علیه ایشان بسیج خواهند شد. مسأله دیگر این است که رأی منفی آقای هاشمی کم نیست؛ یعنی خیلی‌ها از ایشان خوششان نمی‌آید.

زیباکلام که پیش از این با هاشمی مصاحبه کرده و آن را در قالب کتاب به چاپ رسانده، همچنین گفته است: من ۵ سال با ایشان گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده و بدون رتوش داشتم که حاصل آن شده کتاب «هاشمی بدون رتوش». آقای هاشمی اصطلاحاً خیلی دنده پهن هستند. اما بارها و بارها در جریان آن گفت‌وگوها عصبانی می‌شدند و از کوره در می‌رفتند.

احسان مهرابی از همکاران خارج‌نشین روزنامه زنجیره‌ای اعتماد نیز در مصاحبه با رادیو فرانسه و در پاسخ این سؤال که واکنش اصلاح‌طلبان به نامزدی هاشمی چیست؟، گفت: آن بخش از اصلاح‌طلبان که طرفدار خاتمی هستند، از هاشمی هم حمایت خواهند کرد؛ همانطور که در مرحله دوم انتخابات سال ۱۳۸۴ نیز چنین کردند و در سالیان گذشته نیز اصلاح‌طلبان و هاشمی به هم نزدیکتر شده‌اند، هر چند که ممکن است مسأله رأی نیاوردن هاشمی را هم مطرح کنند و به همین دلیل این حمایت در بعضی موارد محتاطانه بوده و نخواهند همه هزینه اصلاحات را به پای او بپردازند.

بخش فارسی دویچه وله نیز در تحلیلی نوشت: محمد خاتمی یش از این گفته بود «خوشحال شدم وقتی دیروز جناب آقای هاشمی گفتند که حاضرند بیایند، البته در صورتی که رهبری مخالف نباشد. درست است اگر رهبری نخواهند، هرکس که بخواهد بیاید مشکل ایجاد می‌شود و من می‌گویم چرا رهبر معظم مخالف باشند؟!»

دویچه وله با بیان اینکه پذیرش نامزدی هاشمی ممکن است به عقب‌نشینی حاکمیت تفسیر شود، نوشت: با این وجود برخی از تحلیل‌گران نیز معتقدند بازگذاشتن راه ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات می‌تواند با زمینه‌چینی شکست او در رقابت‌ها و کنار گذاشتنش برای همیشه همراه باشد. این خطری است که دست‌کم محمد خاتمی احساس کرد و ظاهراً به همین دلیل از حضور در انتخابات خودداری کرد.

گفته ميشود در نظرسنجيهاي انجام گرفته آراي منفي هاشمي بيش از ساير نامزدهاست. هاشمي آخرين بار در سال ۸۴ نامزد انتخابات رياست جمهوري شده بود و اکنون در ۷۹ سالگي مجدداً نامزد اين رقابت شده است.