پیشنهادهای چمران به حاتمی‌کیا

به گزارش افکار نیوز،مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درباره همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت فیلم سینمایی " چ " درباره زندگی و مبارزات برادر شهیدش، اظهار کرد: من با او از زمانی که در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بودیم ارتباط داشتم. حاتمی‌کیا کارگردان توانمند و قوی است که می‌تواند در این زمینه خوب کار کند.

وی درباره انتخاب یک مقطع تاریخی برای پرداختن به زندگی شهید چمران توضیح داد: وقتی زندگی برادرم را برای او توضیح دادم و خودش مطالعاتی را انجام داد، گفت این زندگی به قدری وسیع است که من از عهده اینکه تمام آن را در یک فیلم بگنجانم برنمی‌آیم. او پیشنهاد داد و من هم موافق بودم که یک برهه و اصلا چند روز از زندگی او را تبدیل به فیلم کند.

رئیس شورای شهر تهران که برای بازدید از خبرگزاری مهر چند ساعتی را مهمان این رسانه بود، یادآور شد: من چند حادثه را به حاتمی‌کیا پیشنهاد دادم. یکی از آنها پاوه بود، ‌ دیگری حماسه آزادسازی سوسنگرد که متاسفانه کمتر درباره آزاد کردن این شهر در آن شرایط سخت آگاهی داریم. دکتر چمران در شرایطی آنجا زخمی‌ می‌شود و فکر می‌کند ممکن است شهید شود و حالت‌های عرفانی و زیبایی به او دست می‌دهد. آخرین روزهای عمر و لحظات شهادت نیز دیگر پیشنهاد من بود.

برادر شهید چمران ادامه داد: من لبنان و حادثه‌ای که در آن اولین تانک‌های اسرائیلی بر تپه‌ها به آتش کشیده شد را نیز به حاتمی‌کیا پیشنهاد دادم. این اتفاق سال ۵۴ رخ داد و کسی از آن خبر نداشت. ما از تانک‌های سوخته فیلم گرفتیم و حتی این فیلم پخش شد اما آن تانک‌ها را زود جمع کردند. من عکس‌هایی از آن دوران دارم که حاج احمد خمینی در آنجا همراه شهید چمران است. این عکس‌های بی نظیر مربوط به تاریخ ماندگار پیش از انقلاب بود.

وی تأکید کرد: من موضوع دیگری را هم در لبنان به حاتمی‌کیا پیشنهاد دادم که مربوط به تیراندازی در شیّاح بود؛ زمانی که مادری در تلاش برای نجات دادن کودک خود در میان خیابان است و خودش تیر می‌خورد. دکتر چمران که شاهد این ماجرا بوده، هر دو نفر را به خانه می‌آورد اما مادر متاسفانه فوت می‌کند. او این موضوع را با یک قلم زیبا در قالب یک فیلمنامه نوشته است که می‌تواند یک فیلم کوتاه سینمایی باشد.

چمران با بیان اینکه حاتمی‌کیا با انتخاب واقعه پاوه زحمت بسیاری کشیده است، درباره حضور خود در پشت صحنه " چ " گفت: من دو بار به پاوه رفتم، چند بار هم در تهران شب و روز سر صحنه فیلمبرداری بودم. اکنون هم که مراحل فنی انجام می‌شود، هنوز با گروه ارتباط دارم اما نمی‌دانم حاصل کار چه شده است. امیدوارم که اثر خوبی باشد و مورد رضایت خدا و مردم قرار بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران در اینباره که چه ارزیابی از پرداخت به قهرمانهای معاصر در سینما و تلویزیون دارد؟ تصریح کرد: در این زمینه بیشتر از این باید کار شود. گلایه من این است که مسئولان در اینباره کمکاری کردهاند. اگر صدا و سیما این موضوع را محور حتی یکی از سریالهای خود قرار میداد و به خوبی روی آن کار میکرد، هم تأثیرات فرهنگی اجتماعی بسیاری شاهد بودیم و هم بینندگان رضایت بیشتری داشتند. این موضوع میتواند در سطح فراملی جا بیفتد.