افزایش بودجه امسال از ۱۶۷به۲۰۳ هزار میلیارد تومان

به گزارش افکارنیوز، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه و آغاز بررسی جزئیات بودجه ۹۲ گزارشی از مصوبات کمیسیون تلفیق و تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه ۹۲ به مجلس ارایه کرد.

وی گفت: تلاش شد در بررسی لایحه بودجه ۹۲ احکامی که دارای آثار و پیامدهای بودجه ای نیستند از لایحه حذف شود. انضباط مالی بر بودجه حاکم شود و در بازار پول، سرمایه و ارز نیز انضباط ایجاد شود، همچنین بخشهای کلیدی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس افزود: تلاش شد ارتباط بودجه با قوانین بالادستی مورد توجه قرار گیرد. از مجموع ۹۸ بندی که دولت در لایحه آورده بود ۲۶ بند حذف و ۳۵ بند تغییر کرد و ۶۸ بند جدید اضافه شد. از ۶۸ بند جدیدی که اضافه شد دولت با ۵۸ بند موافق بود و با ۱۰ بند مخالفت داشت.

قادری موارد اختلافی کمیسیون تلفیق و دولت در بررسی بودجه ۹۲ را واریز منابع به صندوق توسعه ملی و اختلاف در مصارف، اختلاف در منابع و مصارف مربوط به هدفمندی یارانه ها، وارد کردن منابع مالی سهام و اوراق مشارکت به سقف بودجه، اختلاف در بندهای سیاست گذاری فاقد آثار و پیامدهای بودجه ای، بندهایی که ایجاد کننده نظم و انضباط مالی در بازار پول، ارز و کالا و خدمات است، افزایش تعداد دستگاه های دارای کد و ردیف مستقل بودجه ای که دولت تعداد آنها را کاهش داده بود، توزیع اعتبارات مربوط به سهام اوراق مشارکت و صدور مجوز تهاتر نفت خام با کالا و خدمات برای وزارت نفت را عنوان کرد.

وی شفاف بودن بودجه، حذف مغایرت ها با قانون اساسی و قوانین بالادستی، ایجاد نظم و انضباط پولی و مالی در بازار ارز و سرمایه، همراهی با سیاست های اصل ۴۴، همراهی با نامگذاری سال به نام سال حماسه اقتصادی و کمک به تولید ملی، حمایت و تقویت صندوق توسعه ملی، اجرای معتدل گام بعدی هدفمندی یارانه ها، تاکید بر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و شفاف شدن سهم دستگاه های ذینفع، حمایت از بخش های کلیدی مثل نیرو، نفت، آب و بخش دفاعی کشور، کمک به ایجاد ثبات در بازار ارز و حرکت به سوی نظام ارزی شناور مدیریت شده، توجه به روستاها و شهرداری ها، توجه جدی به ایثارگران، حمایت از بازنشستگان، حمایت از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی، حمایت از تحقیق و پژوهش، حمایت از خیرین، استقلال ردیف بودجه ای برای دستگاه های اجرایی مستقل را ۱۷ ویژگی بودجه ۹۲ و گزارش کمیسیون تلفیق اعلام کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: جمع بندی ما در سقف درآمد بودجه به این شکل بودکه ۳۰ هزار میلیارد تومان سهام را اضافه کردیم، ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۵ هزار میلیارد تومان فروش اموال و ۳ هزار میلیارد تومان مالیات که مجموع این موارد که در بندها بود اما در سقف بودجه نیامده بود به سقف اضافه کردیم که در نهایت ۴۳ هزار میلیارد تومان به سقف بوجه اضافه شد که شش هزار میلیارد تومان از سقفی که دولت از منابع هدفمندی یارانه ها به بودجه تزریق کرده بود کم کدریم و مجموعاً سقف بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومان اضافه شد البته دوستان توجه داشته باشند که فقط ۳ هزار میلیارد تومان مالیاتی و یک سری افزایش های جزئی از سوی کمیسیون اضافه شد و باقی مبلغ مواردی بود که در بودجه آمده بود اما در سقف بودجه نبود که به سرجمع اضافه کردیم.

قادری گفت: بنابراین سر جمع بودجه عمومی از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت همان طور که اشاره کردم ۴۳ هزار میلیارد تومانی که اضافه شد نتیجه شفاف شدن بودجه است و کمیسیون تلفیق فقط ۳ -۴ هزار میلیارد تومان به سقف درآمدها اضافه کرده است.