به نام کتاب، به کام دیگران

به گزارش افکار نیوز،سال‌هاست که در کشور از مظلومیت کتاب حرف زده می‌شود، از این‌که آمار سرانه مطالعه راضی‌کننده نیست، از این‌که آموزش و پرورش ما بچه‌ها را کتاب‌خوان نمی‎کند و صدا و سیما نیز اهمیتی برای کتاب قائل نیست.

یکی از راه‎های مطرح شدن کتاب تبلیغات است که با این بازار فروش، ناشران از پس هزینه‌اش برنمی‌آیند و در صدا و سیما هم چیپس و پفک تبلیغ می‎شود، اما کتاب نه.

در این فضا، دل اهل کتاب خوش است به اردیبهشت و حال و هوای کتابی‌رنگ تهران که نمایشگاه کتاب شروع بشود با دوست و خانواده‌ و اهل کتاب بیایند نمایشگاه با نویسنده‎ای دیدار کنند، در بحثی ادبی شرکت کنند و کتابی بخرند. اما در نمایشگاه کتاب هم گاهی کتاب به حاشیه رانده می‌شود و متن چیز دیگری می‌شود.

با توجه به در دست ساخت بودن مصلای امام خمینی(ره)، کمبود فضای نمایشگاهی یکی از مشکلات اصلی نمایشگاه کتاب است و به همین دلیل بخشی از مصلا که در دست ساخت است، با فنس و بنر و بیلبورد از فضای نمایشگاهی جدا شده است و فضای باقی‌مانده هم باید بین ناشران عمومی، کودک و نوجوان، آموزشی، دانشگاهی، بین‌المللی و کارنامه نشر تقسیم شود. این کمبود جا امسال تا این اندازه بود که بخش بین‌الملل به خارج از مصلا و پادگانی در خیابان بهشتی منتقل شده بود. اما در همین شرایط، علاوه بر اختصاص فضای بسیار زیاد به غرفه‌های فروش مواد غذایی و کلاس‎های کنکور و کالاهای بی‌ارتباط با کتاب، دو سالن بسیار بزرگ به شهرداری اختصاص یافته بود. همچنین بانک انصار فضایی را در اختیار داشت، سازمان‎ها و نهادها نیز سالن بزرگی را داشتند که انجمن ماساژ ایران، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، انجمن دوستی ایران و ویتنام، مؤسسه‌های خیریه، انجمن‎های ترک سیگار و غیره به معرفی خود می‌پرداختند. همچنین سالن‎ها و غرفه‎هایی به شبکه‎های تلوزیونی و رادیویی اختصاص یافته بود. بخشی از مصلا در طبقه دوم شبستان نیز در اختیار سازمان‎های دولتی و معرفی خدمات آن‌ها بود. حتا در میان غرفه‌های ناشران عمومی هم گاه اسم سازمان و نهادی تعجب‌برانگیز بود، پژوهشگاه‎هایی که مجله‌های خود را ارائه می‌کردند و همان محصولاتی را به نمایشگاه کتاب آورده بودند که در نمایشگاه مطبوعات نیز هر سال عرضه می‎کنند. گاه بازاریاب‌های شرکت‏‌های خصوصی و دولتی هم به چشم می‎خوردند که در بین مردم، ناشران و متصدیان غرفه‎ها به معرفی محصولات خود و جذب مشتری می‌پرداختند.

در این میان انگار اهمیت کتاب کمی رنگ باخته بود و خیلیها یادشان رفته بود که اینجا نمایشگاه کتاب است و نباید این فرصت کوچک و کوتاه را به نفع هیچ چیز دیگر به حاشیه کشاند.