رویانیان: ماموریتم گرفتن جام نبود!

رویانیان: اگر جام میخواهند، من را نگه ندارند


به گزارشافکارنیوز،محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که مهمان برنامه " ورزش از نگاه ۲ " بود اظهار کرد: بدون حسرت در این برنامه نشسته‌ام. ۱۸ تیم در لیگ برتر کار می‌کردند و تنها دو تیم به جام رسیدند، اما ۱۶ تیم دیگر نباید حسرت بخورند. شکست مقدمه پیروزی است. به نظر من پرسپولیس برای اثبات خودش نیاز به جام ندارد، بلکه ما هم اکنون رکوردار قهرمانی هستیم.

وی ادامه داد: ماموریت من در پرسپولیس گرفتن جام نبود. حسی به جام ندارم. هواداران نیاز دارند و ما نیز باید به آنها جام می‌دادیم، اما هدف من تحول در باشگاه و نتیجه‌گیری بود. می‌گویم تحول‌گرایی اصل است و نتیجه‌ از پس آن می‌آید.

رویانیان با بیان این مطلب که هم اقدامات بلند مدت داشته و هم کوتاه مدت، بیان کرد: برنامه‌های بلند مدتمان که مشخص است، اما اقدامات کوتاه مدت خوبی نیز داشتیم که موثر بودند. زمانی که به پرسپولیس آمدم حمید استیلی، مربی با اخلاق و ارزشمند ایران سرمربی بود. اجازه ندادم جو حاکم تاثیری روی او قرار دهد. پس از رفتنش دنیزلی را آوردم که مربی خوبی است. من یک ایمون زاید را به پرسپولیس آوردم که در ۱۰ دقیقه‌ سه گل به استقلال زد و در تاریخ ماند.

او افزود: آن سه گل ایمون زاید روند باخت‌های پرسپولیس برابر استقلال را تمام کرد. یک دروازه‌بان خارجی خوب به همراه پولادی جذب کردیم که تمام این‌ها برای نتیجه‌گیری بود. ما بازیکنانی را داشتیم که هر مربی علاقمند است با آنها کار کند. هم اکنون نیز ۹ بازیکن تیم ملی به پرسپولیس دعوت شده‌اند. کدام مربی دوست ندارد در ایران با این بازیکنان کار کند؟ پس از این مانوئل ژوزه را به پرسپولیس آوردیم. مربی بزرگی بود، اما نتوانست کاری برای ما انجام دهد و در انتها نیز یحیی گل محمدی مدیریت تیم ما را بر عهده گرفت.

رویانیان با اشاره به عملکرد تیمش ادامه داد: به نظر من یحیی در لیگ و جام حذفی هم نتایج خوبی گرفت. ما در جام حذفی سخت‌ترین حریفان را از پیش‌رو برداشتیم. برای رسیدن به فینال داماشی را شکست دادیم که برابر ۱۰۰ هزار تماشاگر، استقلال را شکست داد. پس موفق بودیم. اگر پرسپولیس در نیم فصل نخست لیگ برتر دو یا سه برد دیگر نیز کسب می‌کرد، هم اکنون سهمیه آسیا داشت. پس پرسپولیس حرکات و گامهای رو به جلویی داشته است.

وی گفت: پس من وظیفه خود را انجام داده‌ام و از هر نظر در فکر رشد باشگاه بودم و کار کرده‌ام. اگر فهرست فعالیت‌هایم را با شما بدهم تعجب خواهید کرد، بهترین مربیان و بازیکنان را به پرسپولیس آوردم. در نقل و انتقالات نیم فصل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هافبک جذب کردم.

رویانیان در پاسخ به این سوال که اما با تمام این شرایط آسیایی نشده‌اید؟ گفت: آنهایی که با تمام مشکلات به آسیا رفتند شکست خوردند. تنها استقلال برده که امیدوارم که در ادامه راهش نیز موفق باشد. اما می‌خواهم بگویم که اگر پرسپولیس سه سال جام نگیرد و در عوض باشگاهش ساخته شود بد است؟ مگر هفت تیر روی سر ماست که بخواهیم جام بگیریم.

وی ادامه داد: قبول دارم که ورزش نتیجه‌گراست. این که رویانیان بیاید و جام نگیرد برای مدیری که به دنبال تحول است، آزار دهنده نخواهد بود. اما اگر مدیری نتیجه‌ بخواهد چه اجباری است من مدیرعامل بمانم. سیستم‌ اگر جام بخواهد نباید من را نگه دارد، اما اگر تحول و ساختار بخواهد من کارهایم را انجام می‌دهم.

رویانیان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی‌اش در باشگاه پرسپولیس گفت: ۳۰ میلیون هوادار برای نخستین بار در تاریخ نگاهشان معطوف به تیمشان است. برابر ۱۰۰ هزار نفر جامی که برای ما بود از دستمان رفت، اما کسی از هواداران پرسپولیس اهانتی ندید. پس از آن نیز عکس العمل مردم این بود که آنها ساخت باشگاه را می‌خواهند. آنها از من حمایت کردند و با این که باختیم باز هم ما را رها نکردند. این یک افتخار بزرگ و دستاوردی ارزشمند برای فوتبال است.

وی ادامه داد: پرسپولیس چند سانتیمتر با جام حذفی فاصله داشت. اگر ضربه سر محسن بنگر وارد دروازه‌ می‌شد. اگر نیلسون که یکی از بهترین دروازه‌بان حاضر در لیگ است، دو گل از زاویه بسته نمی خورد یا اگر ماهینی در برگشت توپ اشتباه نمی‌کرد، پرسپولیس قهرمان بود. به نظر من هواداران این اتفاقات را پذیرفتند، اما پیشکسوتان نه. هوادار خاستگاهش را متوجه شد.

در ادامه حمید استیلی به عنوان یکی از پیشکسوتان پرسپولیس، اظهار کرد: پیشکسوتان از تیم حمایت کردند و تنها چند نفر ناراضی بودند که این مساله طبیعی است. هیچ وقت اتفاق نیفتاده که اینقدر از تیم حمایت کنیم. باشگاه نیز پیشکسوتانش را حمایت می‌کند و از ۱۲ نفر آنها تجلیل کرد.

وی ادامه داد: در کمیته‌ فنی تفکر کمک به گل محمدی بود و تا آخر فصل نیز این اتفاق افتاد. پروین مدیر فنی تیم نیز از گل محمدی حمایت می‌کرد. اما یک زمان است که کمیته‌ فنی درباره عملکرد یک فصل تیم تصمیم می‌گیرد. نباید جایگاه پرسپولیس ششم یا هفتم باشد. وقتی ابزار خوب است، بهترین بازیکنان در تیم هستند، بهترین خط دفاعی و خط حمله را داریم نباید این اتفاقات بیفتد. هیچ مربی چنین مهره‌هایی ندارد. ما حتی در خط میانی مشکل داشتیم که در نیم فصل سه فوتبالیست خوب گرفتیم و تیم بالانس شد.

استیلی گفت: به نظرم مشکل ثبات در مدیریت است. آقای فتح‌الله‌زاده چند سالی است که در استقلال کار می‌کند و دچار تغییر و تحولات نشده است. در سپاهان آقای ساکت ساختاری را ایجاد کرد و آقای رحیمی آن را ادامه داد. ساختار و زیربنا قدرتمند است. پرسپولیس نیز به برنامه بلند مدت نیاز دارد. درست است که ما در جام حذفی شکست خوردیم، اما اخلاق را بردیم.

استیلی در پاسخ به این سوال که چرا از علی دایی حمایت نشد، بیان کرد: دایی اسطوره فوتبال است. در آن زمان مشکلی با مدیریت پیش آمد و آقای دایی و کاشانی نتوانستند با یکدیگر کار کنند. اگر من مدیرعامل بودم ۱۰۰ درصد دایی را حفظ می‌کردم.

در ادامه محمد رویانیان صحبتهای پایانیاش را انجام داد و گفت: متاسفانه هر کسی که موفق باشد یا نباشد برکنار میشود. یک نفر جام بگیرد یا نگیرد باید برود. رفتن یا آمدن مربی مشکل پرسپولیس نیست. بیماری پرسپولیس بیشتر از این چیزهای سطحی است. ما نیاز به ساختار توانمند داریم. شما توجه کنید ۵۰ سال از عمر باشگاه می گذرد و ما تازه مجوز آکادمی را گرفتهایم. شما توجه کنید در پرسپولیس چه بازیکنی تولید شده، اما ببینید چقدر پیشکسوت داریم. در این سالها باشگاه مصرف گرا بوده، اما بازیکنی تولید نکرده است.