به گزارشافکارنیوز، احمد نعمت‌بخش، اظهار کرد: در مصوبه جدید دولت قید شده که خودروسازان داخلی باید از تیرماه محصولات خود را به استاندارد آلایندگی یورو ۴ ارتقاء دهند.

وی با بیان این‌که پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات دولت تولید خودروهای یورو ۴ پس از توزیع سراسری سوخت متناسب با آن بوده است، خاطرنشان کرد: قبول داریم که تاکنون مقداری سوخت یورو ۴ تولید شده اما هنوز توزیع سراسری آن صورت نگرفته و به گفته وزارت نفت تا یک ماه آینده توزیع این سوخت در تهران و چند کلانشهر دیگر آغاز خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در شرایطی که مدت زمان زیادی تا توزیع سراسری این سوخت باقی مانده است، تولید و استفاده خودروهای یورو ۴ از سوخت یورو ۲ موجب وارد آمدن آسیب به سیستم موتور و به ویژه کاتالیست خودرو خواهد شد به‌گونه‌ای که عمر کاتالیست از صد هزار کیلومتر به ۱۵ هزار کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی افزود: ‌این در حالی است که مراکز معاینه فنی امکانات تست استاندارد آلایندگی یورو ۴ و همچنین تشخیص صحت کارکرد کاتالیست خودرو را ندارند بنابراین در آن صورت آلودگی هوا نیز افزایش خواهد یافت.

نعمتبخش با بیان اینکه طبق مصوبه قبلی هیات دولت وزارت نفت مکلف بود توزیع سراسری سوخت یورو ۴ را از ابتدای فروردین سال ۹۱ آغاز کند، تصریح کرد: با وجود آنکه این وزارتخانه به تکلیف قانونی خود عمل نکرده از خودروسازان میخواهند محصولات خود را به یورو ۴ ارتقاء دهند که این اقدام درستی نیست.