ساخت ۶ پالایشگاه نفت در آفریقا توسط ایران

به گزارش افکارنیوز، حسن خسروجردی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساخت ۶ پالایشگاه مقیاس کوچک نفتی در کشورهای مختلف آفریقا، گفت: بر این اساس تفاهم نامه هایی با برخی از دولت های آفریقایی امضا شده است و حتی جانمایی محل احداثاین پالایشگاه های نفت هم آغاز شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه ظرفیت تمامی این پالایشگاه‌ها ۲۰ هزار و یا کمتر از ۲۰ هزار بشکه نفت خام است، درباره نحوه تامین خوراک این واحدهای جدید پالایشگاهی، تصریح کرد: همزمان با ساخت این ۶ پالایشگاه نفتی در فاز اول، مطالعات اقتصادی و فنی یک پالایشگاه نفت ۲۰ هزار بشکه ای در بندر " خواجه نفس " در استان گلستان آغاز شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بندر خواجه نفس از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برای ساخت یک پالایشگاه ساحلی، تاسیسات و خطوطو لوله فراساحلی برخوردار است، بیان کرد: با مذاکرات انجام گرفته قرار است نفت و میعانات گازی مورد نیاز این واحد پالایشگاهی از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در قالب قراردادهای سوآپ نفت انجام شود.

وی با یادآوری اینکه معوض نفت وارداتی از ترکمنستان و قزاقستان در منطقه خلیج فارس بارگیری و به کشورهای آفریقایی صادر خواهد شد، تبیین کرد: با توجه به شرایط بین المللی، اجرای این طرح با سرمایه گذایر بخش خصوصی منجر به تکمیل شدن زنجیره تجارت نفت و فرآورده های نفتی در کشور خواهد شد.

خسروجردی با بیان اینکه اجرای این پروژه منجر به احیای مجدد عملیات سوآپ نفت خام کشور خواهد شد، افزود: در شرایط فعلی سیاست اقتصادی کشور توقف خام فروشی نفت، تولید و صادرات فرآورده های نفتی به بازارهای جهانی به جای نفت خام است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمیبا بیان اینکه با توجه به برنامه های پالایش نفت کشور پیش بینی می شود تا ۵ سال اینده نفت خامی برای صادرات باقی نماند و تمام نفت تولید داخل صرف تولید فرآورده های نفتی شودف یادآور شد: بر این اساس تامین نفت خام پالایشگاه خواجه نفس از نفت سوآپ در بلند مدت دارای توجیه اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته دو کنسرسیوم در ایران تشکیل شد که یکی برای صادرات فرآورده نفتی و دومی برای حمل و نقل دریایی آن بوده و هم اکنون هم با کشورهای آسیای میانه همکاری های نفتی را آغاز کرده ایم.

خسروجردی با بیان اینکه این کنسرسیوم ها با استفاده از توان داخلی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: کنسرسیوم سومی هم برای ساخت پالایشگاههای نفت مقیاس کوچک در حال شکل گیری است.