همگان در انتظار سورپرایز جدید ولاسکو

به گزارشافکارنیوز،بیست‌وسومین دوره لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۳ در حالی برگزار می‌شود که با غیبت بسیاری از بازیکنان بزرگ از کشورهای مختلف، نوبت به خودنمایی بازیکنان جوان و به نوعی آینده‌دار والیبال دنیا رسیده است.

مسابقات لیگ جهانی والیبال برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ میلادی برگزار شد و امسال بیست‌و‌چهارمین دوره آن انجام می‌شود. لیگ جهانی یکی از مهم‌ترین و به نسبت مسابقات دیگر، طولانی‌ترین تورنمنت در تقویم سالانه فدراسیون جهانی والیبال است؛ به همین خاطر در بین طرفداران والیبال محبوبیت بیشتری دارد و برای تیم‌ها بسیار حائز اهمیت است. این اهمیت تا آنجاست که باعثشده تیم‌ها با تمام قوا در دوره‌های مختلف این تورنمنت شرکت کنند.

* لیگ کم ستاره جهانی…

طی دوره‌های مختلف لیگ جهانی، بازیکنان زیادی آماده و ورزیده شده و در همین مسابقات تبدیل به بازیکنان بزرگ و ستاره‌های والیبال جهان شده‌اند. از طرفی، جمع این بازیکنان بزرگ و رقابت بین آنها، جذابیت بیشتر مسابقات لیگ جهانی را سبب شده است. لیگ جهانی امسال تفاوت‌هایی به نسبت دوره‌های پیش دارد؛ اگر از بعد دیگر به لیگ جهانی امسال نگاه کنیم لیگ جهانی امسال، کم ستاره است! چراکه بسیاری از بازیکنان بزرگ از رده ملی خداحافظی کرده یا به تیم ملی دعوت نشده‌اند، اما از طرف دیگر این مسابقات میدانی است برای خودنمایی بازیکنان جوان و با انگیزه‌ای که حالا باید جای بزرگان کشور خود را پر کنند و شاید این موضوع یکی از جذابیت‌های لیگ امسال هم باشد.

* لاجوردی‌پوشان متحول شدند

تیم ملی والیبال ایتالیا به طور متوالی قهرمان سه دوره اول لیگ جهانی شد و بعد از آن ۵ مدال طلای دیگر به‌ دست آورد. از بازیکنان دوره‌های طلایی ایتالیا می‌توان به لوئیجی مسترآنجلو ۳۸ ساله و ساموئل پاپی ۴۰ ساله اشاره کرد که تا سال ۲۰۱۲ در تیم ملی ایتالیا درخشیده‌اند، اما این دو ستاره لاجوردی در لیگ جهانی امسال حضور ندارند. النسادرو فی و میشل لاسکو دیگر بازیکن پرطرفدار این تیم هستند که آنها هم در لیگ جهانی امسال نخواهند بود.

* غیبت جیبا در پرافتخارترین تیم لیگ جهانی

تیم ملی والیبال برزیل با ۹ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم حاضر در لیگ جهانی است. جیبا، ستاره ۳۷ ساله برزیل توانسته در ۷ دوره قهرمانی، این تیم را همراهی کند. سرجیو سانتوس، پرافتخارترین لیبرو برزیل است و همچنین او اولین لیبرو در تاریخ والیبال جهان است که توانسته عنوان بهترین بازیکن(MVP) لیگ جهانی را در سال ۲۰۰۹ به‌ دست آورد. می‌توان جیبا و سرجیو را الگوی خیلی از بازیکنان نامید، ولی این دو ستاره در سال ۲۰۱۲ از تیم ملی خداحافظی کردند. همچنین اندرس موریلو، دیگر بازیکن با تجربه برزیل به‌ دلیل مصدومیت در لیگ جهانی امسال حضور نخواهد داشت.



* ستاره آمریکایی به دلیل ازدواج از تیم ملی کنار رفت!

تیم ملی والیبال لهستان، قهرمان سال گذشته لیگ جهانی بوده است. پاولزاگومنی، پاسور افسانه‌ای ۳۵ ساله لهستان است که از سال ۱۹۹۸ برای این تیم بازی کرده است، اما در لیگ جهانی امسال از تیم خط خورده است.

تیم ملی آمریکا تنها در سال ۲۰۰۸ توانست قهرمان لیگ جهانی شود و مدال برنز سال گذشته را به‌دست آورد. کلایتون استنلی، ستاره ۳۵ ساله آمریکایی، کاپیتان سال گذشته این تیم بود، اما جایگاه وی بیشتر از یک سال دوام نیاورد، چرا که به دلیل ازدواج، یک فصل از تیم ملی مرخصی گرفته است و در این دوره لیگ جهانی حضور نخواهد داشت.

* کاپیتانی که مدیر تیم ملی بلغارستان شد

در ادامه خداحافظی ستاره‌های والیبال، سرگیتتیوخین، ستاره ۳۸ ساله تیم ملی روسیه از والیبال خداحافظی کرده است. یورن آندرا، کاپیتان تیم ملی آلمان در این دوره لیگ جهانی بازی نخواهد کرد. همچنین، گیورگی گروزر یکی دیگر از ستاره‌های آلمانی به تیم ملی دعوت نشد.

ولادیمیر نیکولوف کاپیتان با سابقه تیم ملی بلغارستان امسال در پست مدیر تیم حاضر می‌شود. نیکولای نیکولوف دیگر بازیکن بلغاری که سال گذشته در لیگ ایران بازی می‌کرد، به دلیل مصدومیت در لیگ جهانی نخواهد بود.

* تلاش‌ ولاسکو برای پر کردن جای خالی کاپیتان نادی

تیم ملی ایران مانند دیگر تیم‌ها تغییراتی داشته است و امسال در اولین دوره حضورش در لیگ جهانی کاپیتان با سابقه تیم، علیرضا نادی را در اختیار ندارد. اگرچه بازیکن با سابقه ایران در لیگ جهانی به میدان نمی‌رود، اما نباید از بازیکنان مستعد و قدرتمندی که خود را برای حضور در این میدان مهم آماده کرده‌اند گذشت؛ قائمی، موسوی، غفور و … بازیکنانی هستند که با تکیه بر تجربیات ولاسکو می‌خواهند در این دوره از مسابقات لیگ جهانی بدرخشند. شاید هیچ‌کدام از بازیکنانی که جایگزین نادی شده‌اند نتوانند جای خالی کاپیتان را پر کنند، اما بدون شک میدانی به نام لیگ جهانی می‌تواند تجربه بسیار بزرگی برای آنها باشد و قطعاً این موضوع را هم خوب می‌دانند که ولاسکو اعلام کرده اگر بازیکنان جایگزین نادی خوب نبودند در رقابت‌های بعدی بازهم از کاپیتان نادی استفاده خواهد کرد؛ پس تمام توان خود را ابتدا برای نشان دادن قدرت والیبال ایران و سپس اثبات خود به سرمربی تیم به کار خواهند گرفت.

ولاسکو برای پر کردن جای خالی کاپیتان نادی بازیکنان زیادی را به تیم ملی دعوت کرد و از آنها تست گرفت، اما به نظر می‌رسد ترکیب اصلی وی برای مسابقات ترکیب موسوی و غلامی باشد. این دو بازیکن در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا هم در کنار هم بازی کردند و عملکرد خوبی هم از خود به نمایش گذاشتند، حال باید منتظر ماند و دید که در لیگ جهانی چگونه عمل خواهند کرد.

* درانتظار سورپرایز جدید ولاسکو باشیم؟

به این ترتیب خیلی از بازیکنان بزرگ در لیگ جهانی ۲۰۱۳ قدرت نمایی نخواهند کرد. قطعاً طرفداران والیبال که مسابقات را به دلیل حضور بازیکنانی همچون جیبا، فی، سرگی تتیوخین و … دنبال می‌کردند، از رفتن این ستاره‌ها خوشحال نیستند، اما همانطور که اشاره شد این بازیکنان هم روزی جوان بودند و با بازی‌های خوب خود به ستاره‌های حال حاضر دنیا تبدیل شدند. به این ترتیب باید منتظر بود و دید که این بازیکنان جوان چطور برای پر کردن جایگاه ستاره‌های تیم‌های ملی مختلف تلاش می‌کنند و نام خود را بر سر زبان‌ها می‌اندازند. لیگ جهانی بهترین فرصت برای شکفتن استعدادهای بازیکنان جوان با انگیزه‌هایی دوچندان است و باید در انتظار خلق شگفتی از این بازیکنان بود. تیم ملی والیبال ایران هم با مربی پرآوازه خود یعنی خولیو ولاسکو به مصاف رقبای بزرگ خود در لیگ جهانی خواهد رفت؛ مربی‌ای که هر سال با جوانگرایی و میدان دادن به جوانان در هردوره یک پدیده را به والیبال دنیا معرفی می‌کند. امیر غفور در قهرمانی آسیا، پوریا فیاضی در جام‌جهانی، فرهاد قائمی در انتخابی المپیک، شهرام محمودی در انتخابی لیگ جهانی و ….

اکنون باید به انتظار نشست و دید ولاسکو و تیم با انگیزه‌اش چه سورپرایزی برای والیبال دنیا خواهد داشت؟

* برنامه مسابقات تیم ایران در مرحله نخست یا بین قاره‌ای به این شرح است:

۱۷ و ۱۹ خرداد به میزبانی روسیه

روسیه – ایران

۳۱ خرداد و ۲ تیر به میزبانی ایران

ایران – صربستان

۷ و ۹ تیر به میزبانی ایتالیا

ایتالیا – ایران

۱۴ و ۱۶ تیر به میزبانی کوبا

کوبا – ایران

۲۱ و ۲۲ تیر به میزبانی ایران

ایران - آلمان

در تاریخچه لیگ جهانی تیم برزیل با ۹ طلا، ۳ نقره، ۴ برنز در صدر پرافتخارترین تیمها قرار دارد و پس از آن ایتالیا با ۸ طلا، ۳ نقره، ۲ برنز در مکان دوم قرار دارد و روسیه با ۲ طلا، ۵ نقره، ۷ برنز در جایگاه سوم است.