شیوخ حاشیه خلیج فارس خریدار دختران آواره سوری

به گزارشافکارنیوز، «اندرو هاپر» نماینده کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد در اردن نسبت به افزایش میزان موارد ازدواج برای پول هشدار داد.

هارپر افزود: با رسیدن آمار آواره‌های سوری در اردن به ۵۰۰ هزار نفر و با توجه به اینکه تعداد غالب این آواره‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند تعداد زیادی از این افراد برای ادامه زندگی چاره‌ای جز تن دادن به این مسأله را ندارند.

وی تأکید کرد که حکومت اردن تمام توان خود را برای کمک به آوارگان به کار بسته است اما این کشور نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد تا بتواند نیازهای خانواده‌های فقیر را برآورده کند تا مجبور نباشند دختران خود را در برابر مقداری پول برای ازدواج عرضه کنند.

ازدواج دختران کم سن و سال سوری با مردان کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش از بحران سوریه نیز رواج داشته اما این مسأله با تشدید بحران افزایش پیدا کرده است.

منال دختر آواره سوری که می‌گوید ۱۸ سال سن دارد اما خیلی کوچکتر به نظر می رسد در گفت‌وگو با خبرنگار بی بی سی گفت برای ۳۱۰۰ دلار و به مدت یک هفته با یک مرد عربستانی ۵۰ ساله ازدواج کرده است.

مادر منال می‌گوید کودکی شیر خواره دارد کمک‌هایی که دریافت می‌کنند بسیار کم است و برای پرداخت اجاره بهای خانه‌‌ای که در آن زندگی می‌کنند مجبور شده تا از منال بخواهد برای بقیه افراد خانواده فداکاری کند.

وی افزود: ازدواج دخترم از طریق سازمان «کتاب السنه» صورت گرفته آنها دختر مرا دیدند و گفتند که می توانند ترتیب ازداوجش را بدهند.

سازمان غیر دولتی کتاب السنه در امان به آواره‌های سوری کمک می‌کند که این کمک‌ها از سوی افراد مختلف در کشورهای عربی تأمین می‌شود.

«ام مزید» یک زن آواره سوری است که با دلالی در این زمینه درآمد خوبی به دست آورده این زن ۲۸ ساله می‌گوید مردانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نزد او می‌آیند و به دنبال همسرانی سوری می‌گردند که کمتر از ۱۶ سال سن داشته باشند.

ام مزید تأکید می‌کند که این مردان اغلب ۵۰ تا ۸۰ ساله‌اند و تا کنون ۱۰۰ دختر آواره سوری را برای ازدواج معرفی کرده است که به ازای هر ازدواج ۳۱۰ دلار دریافت می‌کند.

این زن سوری نیز دلیل این اقدام خود را نبود کمک‌های کافی از سوی موسسات خیریه می‌داند و می‌گوید برای تأمین ما یحتاج خود و خانواده‌اش مجبور است که دست به چنین کاری بزند.

در پی بحران سوریه و آواره شدن زنان و کودکان سوری مواردی زیادی از این قبیل در ترکیه نیز مشاهده شده است؛ پیشتر شیخ زکریا سرایه مفتی اهل سنت سوریه گفته بود که متاسفانه به خاطر بحران آفرینی برخی کشورها در سوریه هم اکنون دختران بیگناه سوری در ترکیه مورد تجاوز قرار میگیرند و به فروش میرسند.