تام‌هنکس روی «تخته سفید»

به گزارش افکار نیوز،پنجمین شماره از دو هفته نامه فرهنگی و معلومات عمومی «تخته سفید» به تازگی منتشر شده و در پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفته است. این مجله که دومین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد، تا اطلاع ثانوی به صورت ماهیانه چاپ می‌شود و انتشار پنجمین شماره آن به دلیل مشکلات گرانی کاغذ با فاصله از چهار شماره قبلی آن انجام می‌شود.

این شماره از «تخته سفید» با ۶ بخش در حوزه‌های ادبیات، سینما، تجسمی، گفتگو، کتاب و موسیقی چاپ شده است و بخش ادبیات آن با «داستان‌های بسیار کوتاه در ادبیات کهن فارسی» ‌ آغاز می‌شود. مطلب بعدی این بخش، داستان «رازی برای دو نفر» نوشته کوئنتین رینولدز با ترجمه حسین لیستی است. «ساده لوح» از آنتوان چخوف و چند حکایت و داستانک هم از دیگر مطالب قسمت ادبیات این شماره تخته سفید هستند. اما پایان بخش فصل ادبیات این نشریه، مطلبی درباره نبش قبر پابلو نرودا شاعر تبعیدی شیلیایی است. عنوان این یادداشت «به آرامی آغاز به مردن می‌کنی» است.

بخش سینما و تئاتر این نشریه هم شامل مطالبی از جمله «نقش تاریخی هوشنگ کاووسی‌ در سینمای ایران» به قلم روبرت صافاریان، «مردم فیلم را به یک اتومبیل مضحک گرانقیمت ترجیح می‌دهند» و «جانی‌ دپ: خون‌آشام باید واقعا خون‌آشام باشد» است. یادداشتی درباره فیلم «نور قرمز» با بازی رابرت دنیرو و گفتگو با کیلین مورفی بازیگر این فیلم از دیگر مطالب این بخش هستند. در ادامه این فصل درباره کارگردان این فیلم و همچنین نوری بیلگه جیلان کارگردان مطرح سینمای ترکیه نیز درج شده است.

اما مطالب مهم این بخش از «تخته سفید» درباره نمایش «آدم خوش شانس» با بازی تام هنکس در برادوی و گفتگو با جانی دپ و تیم برتون در مورد فیلم جدید برتون با نام «سایه‌های تاریک» است. در بخش تجسمی نیز موضوع اصلی بر کاریکاتور متمرکز است و در آن گفتگویی با جمال رحمتی کارتونیست و پوریا هادیزاده کارتونیست مطبوعات کشور شده است. در بخش گفتگوی مجله نیز این عناوین به چشم می‌خورند: «ژوزه ساراماگو: مرگ نویسنده زمانی فرا می‌رسد که کتاب‌هایش را نخوانند» و «داستانک را من برای نخستین بار در ایران نوشتم».

بخش کتاب نیز شامل عناوینی چون «روزگاری با آنا آخماتوا»، «تازه‌های نشر» و «روایت‌ آرتور میلر از سرزمین چپ‌ها» است. در قسمت موسیقی نیز مطالبی درباره داریوش صفوت، گروه ماگوی و گروه بیتل‌ها درج شده است.

این نشریه با ۶۰ صفحه و قیمت ۳ هزار تومان منتشر شده است.