حضور ۱۵۰ بانوی کاریکاتوریست

به گزارش افکار نیوز،نشست خبری دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران با حضور اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این دوسالانه صبح امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.


* شجاعی، خلاء تأخیر در برگزاری دوسالانه را جبران کرد



امیرنیا در آغاز این نشست به تأخیر چند ساله در برگزاری این دوسالانه اشاره کرد و گفت: نهمین دوسالانه کاریکاتور تهران سال ۸۸ برگزار شد و دهمین دوره آن قرار بود در سال ۹۰ برگزار شود که به دلیل تراکم برنامه‌های ما در سال ۹۰ و موانعی که پیش رو داشت، این دوسالانه برگزار نشد ولی با توجه به جایگاه عالی کاریکاتور ایران در دنیا و حمایت مرکز هنرهای تجسمی از این دوسالانه، ‌جایگاه و پایگاه دوسالانه کاریکاتور تهران در دنیا حفظ شد و اگر چه این دوسالانه در موعد مقرر خود طبق روال همیشگی برگزار نشد اما تلاش کردیم که با وجود از دست رفتن زمان، ‌کیفیت آن حفظ شود و حضور آقای شجاعی نیز به جبران این خلاء از دست رفته کمک کرد.



* تراکم برنامه‌های مرکز تجسمی مانع برگزاری به موقع دهمین دوسالانه کاریکاتور بود



او درباره برگزار نشدن این دوسالانه در سال ۹۱ هم گفت: ‌ تراکم برنامه‌ها و پرهیز از موازی کاری سبب شد که برگزاری این دوسالانه به سال ۹۲ موکول شود تا هنرمندان کاریکاتوریست نیز با مشکل موازی کاری مواجه نشوند و در حقشان اجحاف صورت نگیرد.



* افزایش شرکت‌کننده‌ها نشان دهنده تأثیر این دوسالانه است




مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور و دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران نیز به ارائه آماری از این دوسالانه پرداخت و گفت: در این دوره ۳۲۰ اثر از هنرمندان ۸۹ کشور جهان به دبیرخانه دوسالانه کاریکاتور رسیده است که ایرانی‌ها با ۴۸۴ اثر بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در این دوره دارند.

وی افزود: هنرمندان ایرانی در اولین دوسالانه کاریکاتور تنها ۱۱ نفر بودند که افزایش این تعداد به ۴۸۴ کاریکاتوریست نشان دهنده این است که این دوسالانه در ارتقاء سطح کیفی هنر کاریکاتور تأثیرگذار بوده است.

شجاعی گفت: از بین ۳۲۰۰ اثر ۵۱۴ اثر به بخش نمایشگاه دوسالانه راه یافته است که در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا روی دیوار می‌رود.



* استقبال از خرافه پرستی و گربه ایرانی




او با اشاره به بخش های مختلف این دوسالانه گفت: دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران در ۵ بخش برگزار می‌شود، ‌امسال بخش طراحی کاراکتر را با موضوع گربه ایرانی به بخش‌های دوسالانه اضافه کرده ایم که ۷۷ اثر به این بخش از نمایشگاه راه یافته و با استقبال خوبی هم رو به رو شده است.

وی افزود: در بخش موضوعی دوسالانه با موضوع خرافه‌پرستی ۱۲۶ اثر ارائه می‌شود، ‌در بخش آزاد ۱۴۶ اثر و در بخش کمیک استریپ هم که از دوره پنجم دوسالانه اضافه شده است، ‌۶۴ اثر ارائه می‌شود و در بخش کاریکاتور چهره نیز ۱۰۷ اثر روی دیوار خواهد رفت.



* حضور ۱۵۰ بانوی کاریکاتوریست اتفاق نادری در دنیاست




شجاعی به حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره از دوسالانه هم اشاره‌ای کرد و گفت: ترکیه با ۵۶ هنرمند، ‌برزیل با ۴۶ هنرمند، ‌اندونزی با ۴۳ هنرمند و چین با ۲۳ هنرمند در این دوره بیشترین تعداد هنرمندان را شامل می‌شوند و ایران نیز با ۴۸۴ هنرمند بالاترین میزان شرکت کننده را در این دوره دارد.

شجاعی حضور هنرمندان زن را در این دوسالانه اتفاق نادری عنوان کرد و گفت: در این دوره ۱۵۳ کاریکاتوریست زن شرکت کرده‌اند که اتفاق نادری است و نشان می‌دهد برخلاف تصور برخی کشورها کاریکاتور هنری مردانه نیست.

دبیر دهمین دوسالانه کاریکاتور هیئت انتخاب این دوسالانه را شامل علی جهانشاهی، ‌جمال رحمتی، محمدرضا دوست محمدی، ‌بهرام عظیمی و بهرام ارجمندنیا معرفی کرد که کار انتخاب اولیه آثار این دوسالانه را بر عهده داشته‌اند.



* برگزاری همزمان دوسالانه کاریکاتور در ۲ استان



امیرنیا در بخش دیگری از این نشست از برگزاری همزمان این دوسالانه در استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خبر داد و گفت: با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان، همزمان با این دوسالانه، منتخبی از آثار هنرمندان خارجی و ایرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به نمایش درخواهد آمد و بعد از آن به مدت یک ماه در موزه هنرهای معاصر آبادان روی دیوار خواهد رفت.



* حضور اینترنتی دو کاریکاتوریست خارجی



ادامه این نشست به پرسش و پاسخ گذشت که شجاعی طباطبایی در پاسخ به سؤال درباره حضور کاریکاتوریست‌های خارجی در ایران و برپایی ورک شاپ طبق روال سال‌های قبل گفت: در این دوره «ادواردو بابتیستاو» از برزیل و «آنجل بولیگان» از مکزیک به عنوان داور حضور دارند اما امکانات مالی ما به اندازه‌ای نیست که بتوانیم آن‌ها را به ایران دعوت کنیم اما به صورت اینترنتی آثار این دوره را داوری خواهند کرد.



* تجلیل از پیشکسوتان کاریکاتوریست در جشنواره تجسمی فجر




در ادامه اصغر امیرنیا در پاسخ به سؤال درباره تجلیل از پیشکسوتان کاریکاتوریست ایران توضیح داد: همزمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر از پیشکسوتان هنرمند در بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی تجلیل می‌شود که در سال ۹۱ هم کامبیز درم‌بخش از میان هنرمندان کاریکاتوریست تجلیل شد و نشان عالی هنرهای تجسمی را دریافت کرد، ‌بنابراین ترجیح ما این است که از این هنرمندان در یک رویداد بزرگ‌تر مثل جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجلیل شود که امسال نیز برای سال ۹۲ از تعدادی دیگر تجلیل خواهد شد.



* تأمین جوایز دوسالانه با ارز آزاد




سرپرست مرکز هنرهای تجسمی درباره بودجه این دوسالانه و تأمین جوایز آن که به صورت دلار در بخش خارجی خواهد بود گفت: ‌ بودجه ما تابع بودجه کل کشور است ولی برخلاف کمبود بودجه، ‌ امسال در بخش کاریکاتور ۲۰ درصد افزایش بودجه در نظر گرفتیم تا با توجه به نوسانات نرخ ارز، امکان تهیه ارز مورد نیاز در بخش جوایز خارجی را داشته باشیم.

وی افزود: با وجود آن که بانک مرکزی به ما وعده تأمین ارز بر اساس نرخ دولتی را داده بود اما بعد از مدتی اعلام کرد که قادر به پرداخت ارز دولتی نیست و مبلغ ۳۶ میلیون تومانی که طبق نرخ دولتی ارز در نظر گرفته بودیم به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافت که این مبلغ را با استفاده از اسپانسر و راهکارهای دیگر تأمین کردیم.



* ستاره‌های کاریکاتور ایران حفظ شد




در ادامه این نشست شجاعی درباره سرنوشت پنج ستاره این دوسالانه که بر اساس مؤلفه‌های مختلفی از جمله منظم برگزار شدن، ‌میزان جوایز، کیفیت برگزاری و … به رویدادهای کاریکاتور دنیا اعطاء می‌شود گفت: با تلاش بسیار توانستیم این ۵ ستاره را حفظ کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کم شدن تعداد کشورهای شرکت‌کننده متأثر از تأخیر در برگزاری این دوسالانه در موعد مقرر گفت: نسبت به دوره قبل تنها دو کشور کم شده است که تعداد زیادی نیست، ضمن این که ما در اعلام فراخوان و اطلاع‌رسانی هیچ تأخیری نداشتیم.

شجاعی درباره انتشار کتاب دوسالانه هم گفت: قرار است در روز اختتامیه لوح فشرده آثار شرکت کننده در نمایشگاه این دوسالانه به علاقه مندان اهدا شود و در کمترین فرصت لازم کتاب دوسالانه را نیز منتشر خواهیم کرد.