ردصلاحیت شدگان شوراها تنها از اصلاح‌طلبان نبودند

به گزارش افکار نیوز، محمدجواد کولیوند با ارائه گزارشی در مورد وضعیت کار هیات‌های نظارت در سطح کشور برای بررسی شکایات داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به روند بررسی صلاحیت‌شان در هیات‌های اجرایی گفت: هیات‌های اجرایی براساس استعلام از مراجع چهارگانه نتایج بررسی‌هایشان را در ۱۹ اردیبهشت به هیات‌های نظارت شهرستان و بخش ارائه کردند، بررسی‌های که در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها انجام شد و اصلا هیات نظارت در آن دخالتی نداشت.

وی افزود: معترضین به روند بررسی صلاحیت خود از زمان اعلام نتایج بررسی هیات‌های اجرایی تا چهار روز بعد فرصت اعتراض به هیات‌های نظارت بالادستی خود را دارد، یعنی کاندیداهای معترض شوراها در بخش به هیات‌های نظارت شهرستان و کاندیدای معترض در شهرستان به هیات نظارت استان مراجعه می‌کند.

نماینده مردم کرج در مجلس اضافه کرد: بعد از اتمام مهلت ۴ روزه کاندیداها و اعتراض به روند بررسی صلاحیت‌شان در هیات‌های اجرایی، هیات‌های عالی نظارت استان کار خود را شروع کرده که نتیجه را در ۲۸ اردیبهشت به تمامی کاندیداها اعلام می‌کند.

کولیوند در مورد روند بررسی شکایت در هیات نظارت گفت: هیات نظارت براساس توضیحات داوطلبان به شکایت آنها رسیدگی می‌کند، مثلا ممکن است فردی بگوید که چرا با استناد به ماده ۲۹ یعنی در مورد غصب اموال عمومی به حکم قاضی عمومی صلاحیتش رد شده است، در این رابطه می‌تواند مستندات خود را ارائه کند مبنی بر اینکه پرونده‌اش در هیچ محاکم قضایی نبوده و مشکلی ندارد.

وی افزود: طبیعتا در این شرایط این داوطلب صلاحیتش تایید می‌شود، چون هیات‌های نظارت دقت بیشتری بر روی اسناد در این مرحله به کار خواهند گرفت.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که صلاحیت‌شان در هیات‌های عالی نظارت استان رد شده باشد، می‌توانند به مدت دو روز بعد از اعلام نتایج، شکایت خود را به هیات مرکزی نظارت ارائه کنند، این هیات متشکل از ۵ نفر است که مجددا به شکایات رسیدگی می‌کند.

کولیوند ادامه داد: کاندیداهای ردصلاحیت شده در بخش که شکایات آنها در هیات نظارت شهرستان مورد رسیدگی قرار گرفته و براساس آن رد صلاحیت شده‌اند، دیگر نمی‌توانند به هیات مرکزی شکایت کنند، تنها آنهایی حق شکایت دارند که در هیات‌های عالی نظارت استان ردصلاحیت شده‌اند.

وی در ادامه با رد اخبار منتشرشده درخصوص ردصلاحیت طیف گسترده‌ای از کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر گفت: در بین ردصلاحیت‌شدگان کاندیداهای شورای شهر توسط هیات اجرایی افراد از جریان‌های مختلف اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقل‌ها، ورزشکاران، فرهنگیان و هنرمندان بوده‌اند و در مقابل تعداد قابل توجهی نیز تایید صلاحیت‌شده‌اند، البته این رد صلاحیت دلیلی بر نداشتن صلاحیت آنها نیست چون نظر نهایی را باید هیات‌های نظارت اعلام کنند.

رییس هیات نظارت مرکزی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در پایان با تاکید بر اینکه در بحث اجرایی برگزاری انتخابات شوراها هیچ مشکلی ندارد، گفت که این هیات با وزارت کشور هماهنگیهای لازم را دارد.