جدا نگه داشتن ناشران مسلمان از یکدیگر

به گزارش افکار نیوز،نخستین شورای اجرایی اتحادیه جهانی ناشران مسلمان صبح امروز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت در تهران آغاز به‌کار کرد.

در این نشست دو روزه، اعضای شورای اجرایی اتحادیه جهانی ناشران مسلمان به بررسی و تصویب سه آیین‌نامه اجرایی شامل آیین‌نامه‌های تشکیلات و وظایف دبیرخانه، حق عضویت و آیین‌نامه دبیرخانه و نشست‌های منطقه‌ای خواهند پرداخت.

در مراسم افتتاحیه این نشست، علی زارعی نجفدری، دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان ضمن عرض خیرمقدم به اعضای شورای اجرایی در سخنانی به بازخوانی اهداف منجر به تشکیل اتحادیه پرداخت و گفت: حضور در مجامع بین‌المللی مرتبط با صنعت نشر این واقعیت را آشکار می‌کند که علی‌رغم وضع مناسب صنعت نشر در بحثفرم، شکل و قالب، در مقابل در بحثمحتوایی و پیام‌هایی که قرار است حوزه نشر به مخاطبان ارائه دهد، وضعیت مناسبی مشاهده نمی‌شود.

دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان افزود: بررسی حوزه نشر در جهان اسلام تاحدودی عکس چنین موضوعی را نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که در حوزه فرم و قالب اوضاع به هیچ وجه راضی‌کننده نیست اما به دلیل غنای محتوایی مکتب حیاتبخش اسلام، حوزه نشر جهان اسلام دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است که در صورت به فعلیت رسیدن، می‌تواند بسیار پربار باشد.

زارعی نجفدری در ادامه تأکید کرد: موضوع دیگر به انسجام نسبی موجود در میان ناشران دنیای غرب برمی‌گردد که متأسفانه چنین انسجامی در میان ناشران مسلمان دیده نمی‌شود یا بهتر است بگوییم ناشران مسلمان در سال‌های گذشته هیچ تعاملی باهم نداشته‌اند و چه بسا همین امر سبب موازی‌کاری‌ها و از دست رفتن بسیار منابع مادی و معنوی شده باشد.

وی افزود: نشر غرب، مدینه فاضله ناشران مسلمان نیست. ما معتقدیم که حتی نشر جهان غرب به لحاظ فرم و قالب نیز به استانداردهای مورد نیاز مخاطبان نرسیده است. لذا مطلوب ما نشر غرب نیست و تلاش داریم تا با توجه به محتوای غنی موجود در نشر اسلام و با حرکت در راه بالابردن توانایی‌های سخت‌افزاری، از نشر غرب جلو بزنیم که این مهم به تجهیز منابع مادی و همت ناشران مسلمان وابسته است.

دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گاهی احساس می‌شود که تعمدی در کار است تا ناشران مسلمان از یکدیگر جدا نگه داشته شوند. برخی می‌خواهند فاصله موجود بین ناشران مسلمان را حفظ کنند تا ظرفیت‌ها بالفعل نشود. اگر ما همین فاصله‌ها را برداریم، بزرگ‌ترین کارها را کرده‌ایم.

وی افزود: می‌خواهند مسلمانان را در زمان متوقف کنند و اجازه پیشرفت را از آنها بگیرند. برای این کار هم بهترین راه ایجاد تفرقه و مشغول کردن ما با یکدیگر است تا نتوانیم فرصت حرکت پیدا کنیم و ناگفته پیداست که توقف مصداق عقبگرد است. باید کاری کنیم که در زمان متوقف نشویم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از انجماد مسلمانان در زمان جلوگیری کند، حوزه نشر است و به زعم من، نشر مهم‌ترین حوزه در این راه است.

زارعی نجفدری در ادامه تصریح کرد: فلسفه برگزاری دو اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام در سال‌های گذشته و تشکیل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان همین است. پیش از برگزاری اجلاس نخست، حدود ۲ تا ۳ سال کار فکری و بررسی‌های متعدد انجام شده بود. با بسیاری از اندیشمندان و ناشران مسلمان در اقصی نقاط جهان رایزنی و گفتگو کرده بودیم که نهایتاً به برگزاری دو اجلاس گذشته منجر شد و فلسفه اصلی برگزاری آنها نیز نزدیک کردن ناشران مسلمان به یکدیگر و جلوگیری از توقف در زمان بود.

وی افزود: در اجلاس نخست پیش‌بینی می‌کردیم که با ناشران ۱۰ تا ۱۵ کشور این کار را آغاز کنیم، ولی خوشبختانه ناشران مسلمان ۳۲ کشور در آن اجلاس شرکت کردند که این رقم با رشد چشمگیری در اجلاس دوم به ۴۱ کشور رسید.

زارعی نجفدری با بیان اینکه تشکیل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان یک نیاز مشترک در میان ناشران مسلمان بوده که همگان آن را تأیید می‌کنند، گفت: محور اصلی فعالیت اتحادیه کار حرفه‌ای در حوزه نشر است زیرا آنچه حوزه نشر جهان اسلام از آن رنج می‌برد، مباحثحرفه‌ای این حوزه است.

دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: اگر در ابتدای راه به وجود چنین تشکلی برای تعامل و هم‌افزایی ناشران مسلمان احساس نیاز می‌کردیم، امروز این نیاز چند برابر شده است. معتقدم در مسیر درستی گام برداشته‌ایم و امیدوارم در ادامه نیز در مسیر درست حرکت کنیم.

در ادامه این نشست، ناشران مسلمان عضو شورای اجرایی اتحادیه جهانی ناشران مسلمان برای بررسی آیین‌نامه‌های پیشنهادی وارد موضوع شدند.

دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان صبح فردا در نشستی خبری دستاوردهای این نشست و برنامههای آتی اتحادیه را تشریح خواهد کرد.