طرح آمریکا برای مداخله نظامی در لیبی

به گزارش افکارنیوز، محمد عبدالقادر بترو، رئیس کمیسیون امنیت ملی در کنگره ملی لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره طرح غرب برای مداخله نظامی در لیبی ابراز بی اطلاعی کرد.

یک مقام وزارت دفاع لیبی دیروز یکشنبه اعلام کرد که ۶۵ نقطه از لیبی از سوی نیروهای غربی هدف گذاری شده است تا در چارچوب طرح نظامی که قرار است ماه آینده آغاز شود مورد حمله قرار بگیرد و بیشتر این موقعیت ها در شرق لیبی واقع است.

اظهارات این مقام نظامی لیبیایی پس از آن انتشار گزارش هایی آمده است که حاکی از آماده باش تفنگداران دریایی آمریکا در جنوب اسپانیا و آلمان برای مداخله در لیبی و تخلیه احتمالی اتباع آمریکایی در این کشور است.

بترو گفت: آمریکا حق دارد که ارتش های خود را هر گونه که بخواهد در پایگاه های نظامی اش فعال کند اما در لیبی چیزی وجود ندارد که امنیت ملی آن را تهدید کند.

وی تاکید کرد: جامعه بین المللی از لیبی حمایت می‌کند و اجازه مداخله نظامی به آمریکا را نمی‌دهد.

انگلیس و آمریکا اعلام کرده اند که بخشی از کارکنان سفارتخانه های خود در طرابلس را با توجه به اوضاع ناآرام امنیتی در این کشور خارج کرده اند.

هنوز دولت لیبی واکنشی به اقدام آمریکا نشان نداده است.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شهروندان خود را از سفر به لیبی و به خصوص مناطق بنی ولید در شمال غرب لیبی و بنغازی در شرق و همچنین جنوب لیبی برحذر داشته است.

در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی در حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی سفیر آمریکا در لیبی کشته شد.

یک خودروی بمب گذاری شده نیز ماه گذشته سفارت فرانسه در طرابلس را هدف قرار گرفت.

این در حالی است که پایتخت لیبی از دو هفته پیش شاهد اعتراضات مسلحانه است و ناامنی ها در بنغازی و برخی دیگر از مناطق لیبی از سوی شبه نظامیان ادامه دارد.