ایران می‌تواند طی۱۰سال به اوج شکوفایی برسد

به گزارش افکارنیوز، درباره برنامه‌های خود برای دولت احتمالی خود اظهار کرد: ما باید ادبیاتی داشته باشیم که جذاب باشد و فرهنگ و تمدن ما را معرفی و اتهامات علیه ما را برطرف کند. ما اگر ویژگی‌های این ملت شایسته را به خوبی معرفی کنیم در این صورت اتهامات خنثی خواهد شد.

اقتدار منافاتی با رفتار محرمانه با کشورهای دیگر ندارد

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برخورداری از ادبیاتی که ترکیبی از اقتدار، دفاع از منافع ملی و پایبندی به اصول باشد، هیچ منافاتی با رفتار محرمانه و توسعه روابط با کشورهای دیگر ندارد.

مهمانپرست در ادامه اظهاراتش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم گسترش روابط با همه کشورها افزود: ما می‌توانیم در چارچوبی که گسترش روابط با هر کشوری که دشمنی با ملت ما ندارد مدنظر قرار گیرد. در اینصورت می‌توانیم خلاقیت‌هایی داشته باشیم. البته در این باره دید فراگیر ملی لازم است تا بتوانیم از ظرفیتهای جناحها و گروههای مختلف کشور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه " باید به نسل جوان اعتماد کنیم "، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در ظاهر بسیار تکرار شده و در عمل کمتر به آن پرداخته شده توجه به بخش خصوصی و غیر دولتی است. یکی از تعاریف در دیپلماسی عمومی، بکارگیری تمام ظرفیتهای غیر دولتی است. اگر تمرکز بر بخشهای دولتی را کمتر کنیم و اقشار مختلف مردم با انگیزه به میدان بیایند، در اینصورت بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

نتوانستیم بخش‌های خصوصی را ایجاد و فعال کنیم


سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: متاسفانه ما نتوانستیم بخش‌های خصوصی را ایجاد و فعال کنیم. همواره یک تفکر دولتی در روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد. هر وقت بخش خصوصی می‌خواهد وارد صحنه شود، از رقیب خود یعنی بخش دولتی می‌ترسد یا از امکانات بخش دولتی برخوردار نیست. باید زمینه را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که بخش خصوصی وارد صحنه شود و همه را غافلگیر کند. در واقع بخش خصوصی می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی نیز وارد شود.

با نسل جوان ارتباط خوبی دارم

مهمانپرست تصریح کرد: در کشور افراد با تجربه‌ای حضور دارند ولی تنها تجربه کافی نیست و باید خلاقیت‌های جدید وجود داشته باشد. در همین راستا باید نسل‌های جدید وارد صحنه شوند و استفاده از فرصت‌ها در دستور کار قرار گیرد تا مردم فضای لازم را برای فعالیت بهتر داشته باشند.

وی با بیان اینکه " ارتباط من با نسل جوان قابل قبول بوده و هست "، اظهار کرد: باید به جوانان با ایده‌های مختلف و ظرفیتهای خوب توجه و حمایت شود. این جوانان می‌توانند کارهای بزرگی کنند. به طور مثال اگر به جامعه هنری میزان تاثیرگذاری‌شان در جامعه نشان داده شود، در اینصورت می‌توانند نقش مهمی در ایجاد شور و نشاط و هدایت نسل جوان بر عهده داشته باشند. من ۳۰ سال است که کار آموزشی و فرهنگی انجام داده‌ام و ارتباط من با محیط های دانشگاهی قطع نشده است. با توجه به مجموعه سابقه کاری‌ام، علاوه بر اینکه با بدنه‌های مختلف جامعه ارتباط خوبی داشته‌ام، با نسل جوان نیز ارتباط بهتر و خوبی دارم.

در مدیریت کلان ضعف داریم

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه " مشکل اصلی در کشور، بخش مدیریتی است "، خاطرنشان کرد: ما در مدیریت کلان ضعف داریم. اگر بتوانیم توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم بسیاری از مسائل حل می‌شود. با توجه به سوابق اداری و کاری‌ام، حدود ۳۱ سال کار مدیریتی انجام داده‌ام. هم در عمل و هم به لحاظ نظری با بحث‌های مدیریتی بسیار آشنا هستم.

ایران می‌تواند طی ۸ تا ۱۰ سال به اوج شکوفایی برسد

مهمانپرست با اشاره به فعالیتش در سفارت قزاقستان در تهران و استفاده از نیروی جوان اظهار کرد: در سطح کلان میتوان با نخبگان و تحصیلکردگان در حوزه مدیریتی همکاری کرده و آنها را وارد میدان و راهنمایی کرد. اگر بخش خصوصی با حضور نخبگان و تحصیلکردگان راه بیافتد و در این راستا تسهیلات لازم داده شود به جرأت میتوانم بگویم که در یک دوره هشت تا ۱۰ ساله ایران به اوج شکوفایی میرسد زیرا این کشور ثروتمند، دارای بدنه جوان و برخوردار از موقعیت حساس استراتژیک است.