گوشت از سبد مصرفی خانوار می رود

ماه مبارک رمضان فردا پنجشنبه به نیمه خود می رسد و هنوز هم قیمت گوشت قرمز در سبد هزینه ای خانوارهای ایرانی حرف اول را می زند و سهم خواهی بیشتری می کند، این در حالی است که به گفته مسئولان ذیربط، تداوم افزایش قیمت این محصولات مصرفی، کنترل شده است.

به گزارش مهر، مروری بر قیمت اقلام پروتئینی در سالهای اخیر نشان می دهد که قیمت گوشت گوسفندی که در سال ۸۷ به ۹ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده بود، در سال ۸۸ تا ۱۳ هزار تومان هم افزایش یافت، اما متاسفانه عدم برنامه ریزی از سوی دستگاههای ذی ربط، قیمت را تا ۲۱ هزار تومان در سال ۸۹ نیز افزایش داد؛ هر چند واردات گوشت تا حدودی روند افزایشی قیمتها را متوقف کرد.

در این میان، آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار در سالنامه آماری نشان می دهد که در سال ۱۳۸۰، متوسط مصرف گوشت قرمز از سوی یک خانوار شهری ۴۷ کیلوگرم بوده است در حالی که این خانوار در سال ۱۳۸۷ معادل ۴۰ کیلوگرم گوشت مصرف کرده است؛(سالنامه آماری ۸۸ هنوز منتشر نشده است) بنابراین در فاصله ۷ سال، مصرف ۷ کیلوگرم کاهش یافته و این موضوع مهمی است که در بحثگوشت قرمز و تامین آن باید مدنظر قرار داد. البته در این سالنامه یک خانوار معادل ۳.۵ نفر دیده می شود.



هم اکنون اگرچه به گفته مسئولان ذیربط، قیمت انواع گوشت در بازار کنترل شده، اما گزارش میدانی مهر نشان می دهد این کنترل قیمت به جلوگیری از تداوم افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی منجر شده، ضمن اینکه واردات به صورت لاشه گرم و دام زنده و نیز گوشت منجمد به کشور انجام می‌شود اما اقبال عمومی نسبت به گوشتهای وارداتی بسیار کم است.

در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوسفند مخلوط در سطح بازار ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان، گوسفندی شقه بی‌دنبه در واحدهای صنفی سطح بازار ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ران گوسفندی ۱۸ هزار تومان، ران و قلوه گاه گوسفندی ۱۷ هزار تومان، ران گوسفندی با راسته ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان، سردست گوسفندی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، کف دست گوسفندی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، راسته گوسفندی ۱۵ هزار تومان و گوسفندی آبگوشتی ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

لازم به ذکر است ارقام مذکور مربوط به کشتار دام داخلی است و قیمتها در سطح بازار برای گوشتهای وارداتی کمتر از ارقام مذکور است. هر کیلوگرم گوشت ران گوساله بل قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، گوساله سردست ۱۱ هزار تومان و گوساله مخلوط ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان در سطح واحدهای صنفی نقاط مختلف تهران عرضه می شود.

در نمایشگاههای طرح ضیافت، گوشت گرم ران گوسفندی به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، کف دست گوسفندی به قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، راسته گوسفندی به قیمت ۱۲ هزار تومان، آبگوشتی به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، قلوه گاه بی استخوان ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و گوشت مخلوط ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و گوشت منجمد نیز به قیمت هر کیلوگرم ۵ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه می شود.

آمارها نشان می دهد سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتن کسری گوشت قرمز برای تامین نیاز مصرف کنندگان در کشور وجود دارد که به صورت معمول، از طریق واردات جبران می شود.

البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرده اند که نیازی به واردات گوشت و مرغ در کشور نیست. معاون امور دامی وزیر جهادکشاورزی می گوید: وزارت جهاد کشاورزی با واردات گوشت و مرغ مخالف است و برنامه ریزی برای افزایش تولید در کشور را ضروری می داند که البته این امر نیاز به حمایتهای دولت دارد. در این میان، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، وزارت بازرگانی را مقصر اصلی عدم تنظیم بازار گوشت قرمز می‌دانند، این درحالی است که وزارت بازرگانی این موضوع را رد می کند.