مستند ساز هلندی از من کلید بهشت را می‌خواست

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر " افکار " مسعود ده نمکی در وبلاگش نوشت:
تلوزیون هلند و کنجکاوی درباره واقعیت های دفاع مقدس
دیروز تهیه کننده و پژوهشگر تلوزیون هلند به دفترم آمده بودند. آنها می گفتند:

قصد دارند مستندی شش اپیزودی درباره ایران بسازند. مسائلی از قبیل جوانان - فرهنگ - اقتصاد - توسعه - سیاست - استقلال و از همه جالبتر دفاع مقدس از عناوین این برنامه است…

نوع نگاهشان به دفاع مقدس نشان از این داشت که غربی ها تبلیغات و عملیات روانی را که در دوران جنگ علیه ایران انجام می دادند بیشتر از همه خودشان باور کرده اند. علی رغم اینکه از جنگ ما حسین فهمیده و شلمچه و بسیج همگانی دنیای استکبار علیه ایران را می دانستند سوال آخرشان مرا به فکر وا داشت. پژوهشگر این سریال می گفت:

ما شنیده ایم که در زمان جنگ به رزمنده های ایرانی همراه تجهیزات و مهمات کلیدی به نام کلید بهشت می دادند. آیا ما میتوانیم نمونه ای از این کلید ها را داشته باشیم؟

وقتی با آنها از زبان تمثیل و استعاره حرف زدم تازه متوجه شدند منظور از شربت شهادت و یا اینکه نماز کلید بهشت است یعنی چه!و خداییش تا دقایقی به حماقت خود می خندیدند..

آنها طی مصاحبه هایی که داشتند به این نتیجه رسیده بودند که اخراجی ها فاصله نسل امروز و نسل دوران جنگ را کم کرده و بیشتر مصاحبه شوندگان تلوزیون هلند در ایران معتقد بودند که دفاع مقدس افتخاری ملی است و کاری به مناقشات سیاسی ندارد. کارگردان برنامه می گفت: برایش خیلی عجیب بود که حرف و نگرش جوانان متفاوت پوش امروزی و بسیاری از کسانی که در کنار مزار شهدا در بهشت زهرا مورد مصاحبه قرار گرفته بودند در مورد صدام و نفرت آنها از حامیان او شبیه هم بود.

تلاش آنها برای تهیه گزارش از پشت صحنه های اخراجی های سه به زمان فیلم برداری موکول شد.

جالب این است که سال گذشته نیز اسکات پیترسون از اعضای تحریریه نشریه کریستین ساینزمانیتور می گفت:

در حال ترجمه مستند های روایت فتح هستند. او شهید آوینی را به اسم سید مرتضی می شناخت. می گفت:

در یک پروژه تحقیقاتی آکادمیک در آمریکا مسئول گروه ترجمه است. می گفت:

من عکس سه نفر را در دفتر کارم نصب کرده ام تا در حس آن دوران باشم. یکی عکس شهید آوینی که او را روح دفاح مقدس میدانم و دیگری عکس ماشین تبلیغات حاج بخشی در سه راه مرگ که مورد اصابت توپ تانک دشمن قرار گرفته و دامادش در حال سوختن بود و حاجی سعی می کرد تا آتش ماشین را خاموش کند و بلند گوها به پخش صدای مارش عملیات ادامه دهند…

ارتباط نسل امروز با ارزش های دوران دفاع مقدس به شدت مورد توجه دستگاه های رسانه ای غرب قرار گرفته و در پوشش پروژه های تبلیغاتی و تحقیقاتی این چرایی را بررسی می کنند. شاید احساس میکنند در کارشان شکست خورده اند و باید در ارزیابی خود تجدید نظر کنند. کما اینکه سال گذشته بعد از استقبال هفت میلیونی مردم در سینماها از اخراجی ها لوسانجلس تایمز نوشت:

اخراجی ها محاسبات آمریکا در مورد جوانان ایرانی را به هم ریخت.

در این مقاله آمده بود:

با روند استحاله فرهنگی که در طول دو دهه قبل در جامعه ایرانی و به ویژه جوانان ایرانی روی داده بود تصور بر این بود که در صورت بروز جنگ و درگیری جدیدی فقط برخی بازماندگان نسل انقلاب و جنگ به دفاع از انقلاب خواهند پرداخت اما با استقبالی که از این فیلم شده و واکنش مشابهی که توده های مردم از خود نشان می دهند گویای این است که ارزیابی غرب از مردم ایران درست نبوده و در صورت بروز هرگونه جنگ و درگیری احتمالی همه این مردم در یک صف واحد از کشورشان دفاع خواهند کرد.

تحلیل آنها این بود که فیلم با یک ترفند و فکر هدایت شده برای ایجاد این روحیه ساخته شده و از نظر آنها متاسفانه در جهت این هدف موفق هم بوده و باید کاری کرد…


/ ب +