لاستیک اتوبوس را به سختی از بازار آزاد می‌‌خریم

به گزارشافکارنیوز، احمدرضا عامری افزود: آقایان تصمیم گرفتند که نرخ بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یابد، این در حالی است که قیمت لاستیک، روغن و لوازم یدکی اتوبوس در یکسال اخیر چند برابر شده است.

وی در واکنش به این مسئله که دولتی‌ها اعلام می‌کنند از سال گذشته لاستیک با نرخ مصوب در اختیار کانون‌ها و اتحادیه‌های حمل و نقل قرار می‌گیرد، گفت: اصلا لاستیکی به ما نداده‌اند، علاوه بر این مگر در کشور قیمت مصوب هم وجود دارد. همه کسانی‌که در این بخش مشغول به کار هستند اقلام مورد نیاز از جمله لاستیک را از بازار آزاد و قیمت‌های بالا تهیه می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که از فروردین سال گذشته تا فروردین ۹۲ قیمت کالای مصرفی اتوبوس حداقل دو برابر شده است، تصریح کرد: وضعیت حمل‌ونقل مسافری خوب نیست، چاره‌ای هم نداریم باید در این شغل بمانیم چون حرفه‌ دیگری بلد نیستیم.

وی پیش‌تر با یادآوری این‌که یک جفت لاستیک در بازار آزاد بین ۱.۵ میلیون تومان تا ۴.۸ میلیون تومان قیمت دارد، گفت: قیمت لاستیک‌های تولید داخل نیز حدود ۱.۷ میلیون تومان است، در حالی که قرار بود این لاستیک با قیمت حدود یک میلیون تومان در اختیار فعالان بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر قرار گیرد.

رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافری با بیان این‌که برای حل این مشکل به همه جا مراجعه کرده‌ایم، افزود: متاسفانه هیچ وزارتخانه و ارگان دولتی اقدامی در رابطه با این معضل انجام نداده است و مشکلات همچنان سر جای خودش پابرجاست.

عامری با تاکید بر این‌که فعالیت در صنف اتوبوس‌داران به‌صرفه نیست، تصریح کرد: کارشناسان ما در حال بررسی میزان پیشنهاد افزایش قیمت بلیت هستند، یکی از مسائل مهمی که مد نظر فعالان این بخش قرار دارد این است که قدرت خرید مردم را در نظر می‌گیریم و مثل خیلی جاهای دیگر نیستیم که فقط به فکر جیب خود هستند.

وی با اشاره به نرخ تورم کشور گفت: تورم در کالای مصرفی اتوبوس خیلی زیاد است و ملزومات این بخش در مقایسه با سال گذشته چند برابر شده، به‌عنوان مثال یک لیتر روغن اسفند سال گذشته ۴۰۰۰ تومان بود که همان روغن امروز ۶۰۰۰ تومان گران شده و به ۱۰۰۰۰ تومان رسیده است.

وی با بیان این‌که متاسفانه دولت در بخش نرخ‌گذاری حضور دارد، اما در بخش ملزومات و کالای مصرفی هیچ نقشی ندارد، خاطرنشان کرد: باید هر چیزی را به نرخ آزاد خریداری کینم. وقتی بحثنرخ می‌شود سازمان ‌های مختلف که تعداد آنها هم زیاد است اجازه این کار را نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه شرکتهای مسافری با بیان اینکه ما با بقیه اصناف فرق میکنیم، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول تامین کالای مصرفی اتوبوس است، اما این وزارتخانه نتوانسته به وظیفه خود به خوبی عمل کند. قبل از ادغام این دو وزارتخانه وضعیت تقریبا خوب بود، وزارت صنایع و معادن وظیفه حمایت از تولید را بر عهد داشت و وزارت بازرگانی نیز نیازمندیهای داخلی را تامین میکرد.