هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا ميگويد، امريکا قصد دارد بشار اسد رئيسجمهور سوريه را سرنگون کند تا شرايط براي غارت اين کشور عربي فراهم شود.

سوریه طی هفته پیش با موج تازه‌ای از تظاهرات ضد دولتی مواجه بود که به مرگ شمار زیادی از مردم این کشور انجامید.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه(۶ فروردین) به نقل از چاوز اعلام کرد: " درگیری‌های سوریه آغاز شده که در جریان آن چندین تظاهرات صلح‌آمیز برگزار و تعدادی کشته شده‌اند… و آن‌ها(غربی‌ها) بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را به کشتار این افراد متهم می‌کنند. "

وی خاطرنشان کرد: " و سپس یانکی‌ها خواهند آمد و برای نجات مردم آن‌ها را بمباران خواهند کرد. "

شهر درعا در جنوب سوریه و در نزدیکی مرزهای اردن، از هفته گذشته به مرکز ناآرامی‌های سوریه و صحنه تظاهرات در این کشور تبدیل شده است. گفته می‌شود که ناآرامی‌ها در این مناطق با بازداشت چند دانشجوی جوان آغاز شد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که طی درگیری‌های دو هفته گذشته در شهر درعا دست‌کم ۵۵ نفر کشته شده‌اند.

روز جمعه(۵ فروردین) نیز ۱۷ دانشجو که سعی داشتند خود را از روستای صنامن به شهر درعا برسانند، به ضرب گلوله کشته شدند. روز چهارشنبه(۳ فروردین) نیز افراد مسلح ناشناسی به تظاهرکنندگان حمله کرده و دست‌کم ۵ نفر را کشتند.

چاوز در ادامه سخنان خود با مقایسه شرایط سوریه و لیبی گفت: " سوریه نیز همانند لیبی است. "

هم‌اکنون یک گروه ائتلافی به فرماندهی ناتو در حال اعمال منطقه پرواز ممنوع در کشور لیبی است و نیروهای وفادار به قذافی نیز مردم این کشور را مورد حملات شدید قرار می‌دهند.

چاوز در ادامه افزود، ایجاد درگیری‌های داخلی و خونریزی با هدف ایجاد امکان مداخله خارجی، طرح تازه‌ای است که غربی‌ها برای تصاحب منابع طبیعی و در نهایت تبدیل کشورها به یک مستعمره به کار گرفته‌اند.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین از مکالمه تلفنی خود با بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره شرایط موجود خبر داد.

مقامات سوریه به تظاهرکنندگان این کشور قول داده‌اند که برخی اصلاحات سیاسی از جمله پایان دادن به قانون وضعیت اضطراری که در سال ۱۹۶۳ وضع شده است، انجام دهند.

با این حال، تظاهرکنندگان سوری اعلام کرده‌اند که تا زمان رسیدن به آزادی‌های مدنی بیشتر و پایان یافتن فساد، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

دولت اسد اعلام کرده که ۲۶۰ زنداني سياسي را آزاد کرده است. دولت همچنين از خروج نيروهاي نظامي از درعا در آيندهاي نزديک خبر داده است.