این وسیله عذاب آور که صدای خیلی ها را در جام جهانی ۲۰۱۰ در اورده است موجب می شود فرد نوازنده بیماری های گوناگونی را در اینده نزدیک تجربه کند.


گل نوشت یک کارمند بیمه ساله به نام «یوان مایر» Yvonne Mayer اخیرا دچار مشکل پزشکی شده بود، این مشکل دو روز بعد از شرکت وی در یک جشنواره خیابانی نواختن ووزولا رخ داد!

این برای نخستین بار است که یک مساله پزشکی مرتبط با ووزولا رخ می‌دهد و توسط پزشکان تشخیص داده می‌شود.

یوان که مقیم کیپ تاون است می‌گوید پیش از وقوع این مشکل هیچگاه ووزولا به صدا در نیاورده بود، اما وقتی که سر کار یک ووزولا به او داده شد و تصمیم گرفت برای تماشای نخستین بازی آفریقای جنوبی به ورزشگاه برود، تصمیم گرفت این وسیله را آزمایش کند.

یوان جو گیر شده و تا توانست صدای ووزولا را در آورد تا اینکه متوجه شد گلویش درد گرفته است. روز بعد اوضاع بدتر شد و او مجبور شد به پزشک مراجعه کند، طی معاینه مشخص شد که او گلویش را پاره کرده است! پزشکان هم به او توصیه کردند، دو روز تمام، نه چیزی بخورد و نه صحبت کند تا گلویش خوب شود.

یوان مایر بعد از دو روز گرسنگی به او اجازه داده شد که سوپ و ماست بخورد. در بیمارستان Medi - Cross کیپ تاون پزشک متخصص گوش و حلق و بینی او را مجددا ویزیت کرد و به او گفت که او دمیدن مستمرش در ووزولا باعثاین آسیب شده بود. به او گفته شد که ضایعه او خود به خود بهبود پیدا می‌کند و تنها مشکل این است که احتمال عفونی شدن محل آسیب وجود دارد. به عبارت دقیق به او گفته شد که آمفیزم وسیعی در ناحیه عقب حنجره او تشکیل شده است و ضایعه از قاعده جمجمه تا ناحیه بالای ترقوه او در هر دو سمت، توسعه یافته است!

پزشکان البته بیشترین خطر ووزولا را همچنان آسیب شنوایی می‌دانند.


اما از دید پزشکی شاید برایتان جالب باشد که بدانید، استفاده از هر ابزار موسیقی می‌تواند توام با خطراتی برای سلامتی باشد. البته بعضی از این مشکلات واقعا نادر هستند و بیشتر در حد «کیس ریپورت» در ژورنال‌های پزشکی مطرح می‌شوند.

در انتهای این پست با هم مروری سریع خواهیم داشت بر مشکلات پزشکی که می‌توانند متعاقب استفاده از سازهای بادی رخ بدهند، سازهای بادی مثل فلوت، کلارینت، ساکسیفون و غیره.

- مشکلات پوستی: مواردی از التهاب گوشه لب متعاقب نواختن کلارینت و ساکسیفون گزارش شده است. همچنین تماس فلوت با چانه در حین نواختن می‌تواند باعثبروز بیماری پوستی شبیه آکنه در این قسمت شود.

- مشکلات عضلانی اسکلتی: از آنجا که طی نواختن فلوت، نوازنده شانه راستش را به صورت مداوم از بدن دور می‌کند و به خارج می‌چرخاند، این فشار بیش از حد می‌تواند باعثدرد شانه شود.

همچنین در نوازندگان کلارینت و قره نی استفاده بیش از حد از عضلاتی که انگشت نشانه و شست را از هم جدا می‌کنند، می‌تواند باعثایجاد مشکلاتی شود.

- مشکلات عصبی: باز هم استفاده بیش از حد از عضلات دور لب و دست در نوازندگان سازهای بادی می‌تواند باعثایجاد آسیب‌های خاص عصبی شود. در واقع هم مونو نوروپاتی محیطی و هم مونو نوروپاتی کرانیال متعاقب نواختن این سازها گزارش شده است.

- مشکلات گوش و حلق و بینی: این مشکلات متعاقب افزایش فشار در حفره دهان باعثآسیب‌های گوش و حلق و بینی می‌شوند.


- مشکلات چشمی: این یکی خیلی عجیب است ولی نواختن سازهای بادی در درازمدت می‌تواند باعثگلوکوم و در نتیجه کاهش میدان بینایی شود. وقتی کسی در ساز بادی می‌دمد، در واقع مانور والسالوا انجام می‌دهد و در نتیجه فشار داخل قفسه سینه‌اش را افزایش می‌دهد، افزایش فشار داخل قفسه سینه باعثکاهش بازگشت وریدی و در نتیجه افزایش خون داخل وریدهای محیطی می‌شود. در نهایت این فرآیند باعثافزایش حجم مشیمیه و گلوکوم شود.


- مشکلات تنفسی: بر اساس پژوهشی که طی آن عملکرد تنفسی نوازنده سازهای بادی با فرد عادی دیگر مقایسه شده است، عملکرد تنفسی این نوازندگان کاهش چشم‌گیر داشته است. به عبارت دقیق‌تر FEV۱ و FVC آنها بعد از پیشرفت آسم و آسیب فشاری مستمر بر دستگاه تنفسی کاهش نشان داده است.


البته به صدا درآوردن سازهاي بادي ميتواند يك فايده پزشكي داشته باشد: ميزان بروز آپنه خواب در اين افراد بر اساس يك پژوهش كاهش پيدا ميكند.