نیازی به دقت نیست. با یک نگاه کلی میبینی، رنگ لاک ناخنها را که با رنگ رژلب و سایههای چشم هماهنگی کامل دارد. موهای رنگشده و اتو کشیده با گل سر های ریز رنگی و نقرهایی ... ،خط چشمهایی بلند و نازک روی مژههایی که با ریمل های حجم دهنده پر شدهاند.

مقنعه‌هایی که از سال قبل تا حالا کلی آب رفته‌اند. مانتو ها آستینشان کوتاه است. شلوار های جین تنگ و چسبانی که معلوم نیست چطور بالا رفته‌اند.!!!
دانشجو

این جایی را که برایتان توصیف کردم، محوطه یک دانشگاه است! آزاد و غیر آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی هم ندارد، دانشگاه که باشد کافی است. همین که پایت را به محوطه دانشگاه بگذاری انگار هلت داده‌اند وسط دنیای رنگارنگ لباس ها. هی چشم میگردانی که دانش‌جو ببینی، که چیزی جز مدل‌های متنوع مانتو و شلوار و البته آرایش صورت دستگیرت نمی‌شود.

اگر هم این وسط کسی پیدا شود اعتراضی، امر به معروفی، چیزی بکند متهم به تحجرگرایی و املیسم میشود. کاری به پوشش دینی و اسلامی ندارم. نه اینکه کار نداشته باشم، نه! تکرار مکررات است. و مکررات را باید از نگاهی تازه دید تا بوی کهنگی ندهند.

کاری به پوشش دینی و اسلامی ندارم چون مساله فقط این نیست و من این را وقتی فهمیدم که قوانین پوشش در چند دانشگاه معتبر دنیا را مطالعه کردم مثل:


دانشگاه ایالتی فلوریدا:(Florida State University)

چهارمین دانشگاه بزرگ آمریکا است که در شهر گینزویل ایالت فلوریدا واقع شده است. این دانشگاه بیش از ۴۹هزار دانشجو دارد و دارای رتبه ۱۶ در میان دانشگاه‌های دولتی آمریکا است. این دانشگاه برای دانشجویان خود ضوابط و مقررات پوششی وضع کرده است و تاکید دارد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۵:۳۰ همه دانشجویان باید طبق این قوانین در دانشگاه رفت و آمد کنند:

- آرایش و پوشش دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان است و هرگونه تغییری در پوشش، فراتر از خط مشی کلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود.

- تمام شلوارها و دامن‌هایی که پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد کوتاه باشند. شلوارها، شلوارک‌ها و دامن‌هایی که حلقه کمربند دارند باید همراه با کمربند استفاده شوند. شلوارهای کشی به استثنای یونیفرم PE دانشکده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد.
دانشجو

- شلوارها و شلوارک‌های خاکی رنگ، دامن‌ها، و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یکدست و یکسان برخوردار باشند. اندازه شلوارک‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید کوتاهتر از سر زانو باشند.

- جین‌های آبی‌رنگ باید یک‌رنگ، یکدست، یکسان و بدون سوراخ و شکافتگی باشند.

- پیراهن زنانه.(polo) تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یکدست مجاز می‌باشد

- پیراهن‌های زیپ‌دار یا بدون زیپ یکرنگی که بیش از ۳ اینچ بلندتر از خط کمربند نباشند، قابل قبولند. این امر شامل گرمکن‌ها نیز می‌شود.

- کفش‌های شکیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و کفش‌های راحتی، کفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند(بلندتر از ۳ اینچ)، یا کفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

* موارد ذیل قابل قبول نمی‌باشند

- هر نوع پوششی که در بردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی که شخص را ترغیب به استفاده از موارد مخدر، مشروبات الکلی و یا خشونت کند.

هر نوع پیراهن کلاه‌‌دار، کت و ژاکت یا بادگیر

هرگونه لباس و پوششی با پارگی، لکه، سوراخ و وصله

پیراهن‌های زنانه و پشت باز

بلوز یا پیراهن‌های یقه باز

هرگونه پوشش بدن نما

شلوارهای افتاده و آویزان

دامن‌های کوتاه یا زیر شلواری

- شلوارها و دامن‌های بدون کمربند(کمربند پاره)

بازوبند، مچ‌بند، کمربند یا دیگر اقلام با قطات سنگین آهنی و زنجیر

هرنوع کفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا کفش‌های سرپایی یا پاشنه بلند(بلندتر از ۲ اینچ)

عینک آفتابی(روی چشم یا بالای سر)

دانشگاه آلورنیا آمریکا:(Alvernia University)
دانشجو

دستورالعمل‌های ذیر را برای پوشش دانشجویان دختر این دانشگاه در نظر گرفته است

- تنها زیورآلاتی که مجاز است شامل دستبند عروسی، ساعت مچی و گوشواره‌های کوچک است. فقط یک گوشواره در هر گوش مجاز است. هیچ زیورآلات دیگری در روی بینی یا زبان و صورت مجاز نیست.

- قد و مدل لباس باید مناسب با قد، هیکل و فیزیک فرد باشد. شلوار جین، پلیور، سویت‌شرت، شلوارک، دامن و تی‌شرت مجاز نیست. به‌عنوان دانشجو نباید لوازم جانبی دیگری بر روی یونیفورم سفید قابل رویت باشد.

* زیورآلات

زیورآلات قابل پذیرش فقط به شرح زیر است:

ساعت با عقربه ثانیه‌شمار مجاز می‌باشد.

سوراخ‌کردن بینی، ابرو، زبان و دیگر قسمت‌های بدن قابل رویت ممنوع می‌باشد. حداکثر دو گوشواره در هر گوش مجاز است گوشواره‌های کوچک به شکل دکمه مجاز هستند و گوشواره‌های حلقه‌ای مجاز نیست.

بیش از دو حلقه در هر دست مجاز نمی‌باشد و حلقه‌های اضافی باید بیرون آورده شوند.

یک گردنبند تک که بیرون لباس نباشد و مناسب و محکم است قابل پذیرش می‌باشد.

خالکوبی‌ها قابل رویت مجاز نیستند.

* لوازم آرایش

- لوازم آرایش باید در حد اعتدال استفاده شود. از استفاده از ادکلن‌های قوی باید اجتناب شود.

ناخن‌ها باید کوتاه و تمیز باشند. دانشجویا ن نباید لاک بزنند.

* جویدن آدامس

جویدن آدامس برای دانشجویان در زمانی که پوشش بیمارستان را بر تن دارند یا در تماس با بیماران هستند مجاز نمی‌باشد.

این دانشگاه‌هایی که به شکل خلاصه شده قوانینش را نوشتم فقط برای جلوگیری از تکرار مکررات بود نه اینکه فکر کنی برای قانون پوششان به همین چند کلمه اکتفا می‌کنند، نه! طوماری دارند برای خودشان.

در ضمن خوب است بدانیم که با متخلفین برخورد جدی میشود و دانشجوی متخلف تا نمونه تخلف را اصلاح نکند نمی‌تواند در کلاس حضور پیدا کند. در بیشتر دانشگاه‌ها دانشجویی که بر خلاف آیین‌نامه پوششی رفتار کند نمره " صفر " میگیرد.

ظاهرا در کشور ما خیلی مفاهیم هستند که معنای واقعی خودشان را ندارند، مثل " آزادی ". چون اگر این‌جا برای کسی قانون وضع کنی که چه بپوش و چه نپوش صدایش در می‌آید که: " ای بابا همه‌جای دنیا آزادیه.!!!

خلاصه یا ما معنی آزادی را نفهمیدیم، یا فقط در ایران آزادی است!