چرا طلا ارزان شد؟
گروه اقتصادی:

در حالیکه انتظار می رفت بانک مرکزی مانند سال های گذشته سکه هایی را که با پیش فروش در اختیار متقاضیان خود گذاشته بود، سر موعد خود تحویل دهد که در اقدامی ناگهانی و همزمان با افت قیمت طلا تصمیم گرفته است تا سکه ها را به خریداران تحویل دهد.

به گزارشافکارنیوز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی آخرین دور پیش فروش سکه‌ی طلا را در تاریخ هشتم اسفند سال گذشته آغاز کرد. در آن زمان بهای هر سکه در بازار آزاد یک و نیم میلیون تومان بود و قیمت تحویل شش ماهه سکه ها ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شد.

حتی در آن زمان نیز استقبال چندانی از سکه های پیش فروش شده نشد؛ چرا که با در نظر گرفتن سود شش ماهه سکه ها قیمت آن با بازار آزاد چندان تفاوتی نداشت و اکنون نیز بانک مرکزی با کاهش قیمت طلا قرار است سکه ها را به خریداران تحویل دهد.


با سقوط بهای جهانی طلا و افت قیمت در بازارهای داخلی از ۸۵۰ هزار قطعه سکه‌ی پیش فروش شده ۲۹۸ هزار قطعه بازگشت داده شد. ظاهرا با توجه به این روند بانک مرکزی تصمیم گرفته سکه‌های پیش فروش شده را سه ماه زودتر از موعد، اول خرداد ماه به متقاضیان تحویل دهد.


استقبال کمرنگ ولی پر از زیان برای خریداران
در واپسین ساعت‌های معاملات روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت بهای خرید هر سکه از شهروندان در بازار تهران ۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود.

بانک مرکزی انگیزه‌ پیش‌فروش سکه را ساماندهی بازار و جمع‌آوری نقدینگی سرگردان عنوان کرده بود. به عقیده برخی از کارشناسان بانک مرکزی قصد دارد تا با این روش به جای بازگرداندن پول به مردم و بازگشت نقدینگی به جامعه، سکه‌ها را زودتر از موعد به دست خریداران برساند تا به هر حال مقداری نقدینگی جمع‌آوری کرده باشد.

بنابر این گزارش یکی دیگر از علت‌های تحویل زودتر از موعد سکه‌های پیش فروش می‌تواند ارزیابی بانک مرکزی در مورد ادامه‌ روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی باشد.

چرای طلای جهانی ارزان شد؟
هشتم اسفند سال پیش هر اونس طلا در بازار جهانی نزدیک به ۱۶۰۰ دلار آمریکا قیمت داشت. بهای هر دلار نیز در بازار آزاد ایران به ۳۸۰۰ تومان رسیده بود.

قیمت‌جهانی طلا در یک روند نزولی پس از نوسان‌های نسبتا شدید چند روز اخیر در روز سه شنبه(۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه) به اندکی کمتر از ۱۳۷۰ دلار رسید.

یکی از علت‌های سقوط بهای طلا بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا و تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی عنوان می‌شود. بر این اساس به بهبود چشم‌انداز اوضاع اقتصادی آمریکا، سرمایه‌گذاران رغبت کمتری به سرمایه‌گذاری در بازار فلزات قیمتی دارند و طلا از چشم آنها افتاده است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: " رکود در بازار حاکم است و اکثر مردم به دلیل نگرانی از ارزان شدن طلا در روزهای آینده، قصد فروش طلاهای خود را دارند. "

محمد کشتی‌آرای با اشاره به این که مردم به جای خریدار به فروشنده‌ی طلا تبدیل شده‌اند تاکید می‌کند که " مشخص نیست وضعیت قیمت در روزهای آینده چطور باشد. "


تحولات انتخاباتی و نوسان بازار ارز و طلا
سایت خبرآنلاین ۲۹ اردیبهشت در گزارشی نوشت که با توجه به عدم استقبال مردم از این دوره پیش فروش سکه " می‌توانیم بگوییم فعالان بازار و مردم بهتر از رئیس کل بانک مرکزی آینده بازارهای ارز و طلا را پیش‌بینی می‌کنند. "


عدم پیش بینی صحیح تحولات جهانی قیمت طلا توسط بانک مرکزی خریداران سکه را با زیان هنگفتی روبرو کرده است. اگر قیمت‌ها در روزهای آینده به همین شکل بماند شهروندان در خرید ۵۰۰ هزار سکه حدود ۳۵ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.


برخی از ناظران احتمال می‌دهند جلو انداختن موعد تحویل سکه‌های پیش خرید شده به علت نگرانی بانک مرکزی از تحولات انتخاباتی و تاثیر آن بر تشدید نوسان‌های بازار باشد.

در آخرین روز از مهلت داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم (۲۱ اردیبهشت) بسیاری از صرافان تهران اعلام بهای ارزهای خارجی را موکول به مشخص شدن حضور یا عدم حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات کرده بودند. با ثبت نام او قیمت ارزهای معتبر خارجی اندکی کاهش یافت.