علت کک‌ و‌ مک + درمان طبی و خانگی

به گزارش افکارنیوز، نقطه‌های قهوه‌ای مایل به زرد که معمولا در اثر نور خورشید روی پوست ایجاد می‌شوند، کک‌و‌مک هستند…

البته در برخی از نژادها مثل زردپوست‌ها و برخی اروپایی‌ها، این کک‌و‌مک‌ها جنبه ژنتیکی دارند و از بدو تولد روی پوست - به‌خصوص صورت و گونه‌ها - وجود دارند. این لکه‌های بی‌آزار اغلب مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ربطی به بیماری‌های پوستی ندارند اما می‌توانند از منظر زیبایی فرد را دچار مشکل کنند؛ لک‌های صاف و دایره‌ای‌شکلی که معمولا اندازه‌هایش بزرگ‌تر از نوک ناخن نیست. این لک‌ها ممکن است تصادفی روی همه جای پوست پراکنده باشند اما بیشتر روی پوست صورت هستند و اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند، گسترش می‌یابند. علت ایجاد این کک‌و‌مک‌ها ممکن است افزایش رنگدانه‌های تیره‌ای به نام «ملانین» در پوست باشد.

به‌طورکلی ما ۲ نوع کک‌و‌مک داریم؛ کک‌و‌مک ساده و کک‌و‌مکی که به دلیل آفتاب گرفتن ایجاد می‌شود. کک‌و‌مک‌های ساده معمولا گرد، کوچک و قهوه‌ای مایل به زرد هستند اما کک‌و‌مک‌های ناشی از آفتاب‌گرفتگی تیره‌تر، پراکنده‌تر و البته از لحاظ اندازه بزرگ‌ترند. کک‌و‌مک‌های ناشی از آفتاب معمولا در قسمت شانه‌ها و پشت بدن نمایان می‌شوند.

چرا کک‌و‌مک‌ها زیاد می‌شوند؟

اولین نظری که علم پزشکی در مورد دلیل ایجاد این لک‌های ریز قهوه‌ای‌رنگ می‌دهد، این است که علت به وجود آمدنشان ارثی است اما وقتی در برابر اشعه‌های خورشید هم قرار می‌گیریم، سلول‌های رنگدانه‌های ملانوسیت شروع به ساختن ملانین می‌کنند و این اتفاق بیشتر در مورد افرادی با پوست‌های روشن می‌افتد.

درمان‌های طبی

متخصصان پوست، روش‌های مختلفی برای برطرف یا کمتر کردن کک‌و‌مک‌ها دارند:

• کرم‌ها: کرم‌های حاوی موادی مانند هیدروکینون و ‌اسیدکوجیک می‌توانند موثر باشند اما کرم‌های حاوی هیدروکینون بیش از ۲ درصد به نسخه پزشک نیاز دارند.

• رتینویید: اگر محصولاتی که در آنها ترتینویین که شامل ویتامین A و رتین A وجود دارد، به‌طور مداوم حدود ۶ ماه مصرف شوند، در کمرنگ کردن این لک‌های پوستی موثرند.

• سرمادرمانی(کرایوسرجری): یکی دیگر از روش‌هایی که پزشکان پیشنهاد می‌دهند، یک درمان ساده است که با نیتروژن مایع و فریز کردن قسمتی از پوست که کک‌و‌مک دارد، انجام می‌شود که البته درمان قطعی نیست.

• لیزر: انواع مختلف و روش‌های متنوعی برای از بین بردن کک‌و‌مک با لیزر وجود دارد اما هیچ‌کدام از این روش‌ها باعثنمی‌شود کک‌و‌مک‌ها کاملا از بین بروند بلکه در کم‌‌کردن رنگ آنها موثرند.

• لایه‌برداری: پیلینگ یا لایه‌برداری شیمیایی هم یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی برای از بین بردن کک‌و‌مک‌هاست.

درمان‌های خانگی

از درمان‌های طبی که بگذریم، می‌رسیم به برخی درمان‌های خانگی که ممکن است کم‌وبیش مؤثر باشد:

• کمی خامه ترش روی قسمت‌هایی که کک‌و‌مک دارید، بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه این ماسک را با دستمال مرطوب از روی صورتتان پاک کنید و از مرطوب‌کننده در این نقاط استفاده کنید.

• آبلیمو یکی دیگر از پیشنهادها برای کمرنگ کردن جای کک‌و‌مک‌هاست. با انگشتتان آبلیمو را به قسمت‌های کک‌و‌مک‌دار صورتتان بزنید. نیازی نیست بعد از این کار پوست را بشویید چون آبلیمو جذب پوست می‌شود.

• ماسک‌هایی با پایه میوه مثل توت‌فرنگی، هلو و خیار برای کمرنگ کردن این لک‌ها موثر است.

• صورتتان را با شیر بشویید. اسیدلاکتیک موجود در شیر یک لایه‌بردار ملایم است و به مرور رنگ این لک‌ها را کم می‌کند.

• قبل از خوابیدن به نقاط کک‌و‌مک‌دار ویتامین E بزنید.

" يکي ديگر از پيشنهادهاي خانگي، استفاده از عسل است. يادتان باشد بعد از زدن عسل، به آرامي و با آب گرم آن را از صورتتان بشوييد.